قطعات کارتریج لیزری – بخش اول

8035

قطعات کارتریج لیزری – نحوه‌ی کار و تشخیص ایراد قطعات کارتریج لیزری

قطعات کارتریج لیزری

در این مقاله به ارایه‌ی تصویری کلی از نحوه‌ی کار قسمت‌های مختلف یک پرینتر لیزری و وظیفه‌ی قطعات مختلف کارتریج آن در عمل چاپ پرداخته و به عمده‌ ترین موارد خرابی‌ های احتمالی هر قطعه می‌ پردازیم.

مراحل عملکرد پرینتر لیزری

در پرینترهای لیزری، جزء لیزری برای عملکرد دستگاه اساسی است و در واقع یک تفنگ لیزری است که توسط الکترونیک کنترل می‌شود و پالس‌های نور را به آینه‌های داخل چاپگر می‌تاباند. این آینه ها نور را به یک درام حساس به نور منعکس می کنند تا تصویری را که شما ایجاد می کنید به عنوان الکتریسیته ساکن ایجاد کنید.

عمل چاپ در پرینتر لیزری مربوط به مباحث “الکتروگرافی” و “زیروگرافی” است. به‌ طور خلاصه عملکرد پرینتر لیزری عبارت است از:

  1. باردار نمودن قطعه‌ ای به نام “درام(drum)

“درام” قطعه‌ ای استوانه‌ی شکل و دوّار است که با لایه‌ ا‌ی نازک از نوعی ماده‌ی رسانای نوری پوشش داده شده است. به عبارت ساده‌ تر “درام” به‌ وسیله‌  “ولتاژ“، “شارژ” می‌ شود و به‌ وسیله‌ نور، “دشارژ” می‌گردد. جنس “درام” در آغاز از “سیلینیوم” بود ولی به خاطر سمی بودن این ماده اکنون “درام” در اغلب موارد از مواد آلی تهیه می‌شود.

قطعات کارتریج لیزری

موارد اصلی نگهداری و خرابی “درام”: در موارد مربوط به شارژ کارتریج باید “درام” با احتیاط و بدون هیچگونه فشار یا ضربه‌ای خارج و جاگذاری شود. هیچ‌گونه خط و خش نباید بر روی درام ایجاد شود زیرا این قطعه، کلاً به ضربه و نور بسیار حساس است. خرابی”درام” باعث کم‌ر‌نگ شدن پرینت شده و گاهی نیز با هر چرخش “درام” یک صفحه‌ی سیاه چاپ می‌ شود. اگر “درام” ضربه خورده باشد با هر چرخش آن، عین همان حالت به برگه‌‌ پرینت انتقال می‌ یابد.

قطعات کارتریج لیزری

معمولاً در پرینت لیزری تک‌ رنگ و تک‌ کاره، با هر سه بار شارژ شدن کارتریج، “درام” را تعویض می‌ کنند، اما توصیه می‌ شود که در پرینتر لیزری چندکاره و پرینتر لیزری رنگی حداکثر در دومین شارژ “کارتریج”، “درام” عوض شود. (شما می‌توانید برای تمامی این موارد، هم اکنون محصولات فروشگاه آوند پرینتر را ملاحظه فرمایید)

تشخیص لزوم تعویض “درام”، پیش از شارژ “کارتریج” به وسیله‌ی دستگاه تست و توسط متخصص شارژ “کارتریج” باید صورت گیرد. ( مطلب درام کارتریج چه موقع باید تعویض شود؟ را ببینید )

  1. انتقال متن به درام به وسیله‌ نور لیزر

در این مرحله قسمت‌ هایی از درام که توسط نور لیزر روشن شده است به حالت “رسانا” در می‌ آید و بار مثبت خود را از دست می‌دهد اما مابقی قسمت‌ هایی که نور لیزر را دریافت نکرده‌اند در همان وضعیت سابق به صورت باردار باقی می‌مانند، بر اثر این شرایط یک تصویر غیر قابل مشاهده که از نوعی توزیع بار مثبت بر روی “درام” ایجاد شده است به وجود می‌آید، تنظیم این نوع نوردهی در حین عملیات چاپ، توسط کامپیوتر انجام می‌شود.

printer-drum

  1. کاربرد “تونر(Toner)

تونر“، پودری خاص با  فشردگی و غلظت زیاد است. ترکیبات اصلی پودر “تونر” شامل:  پودر کربن، پلیمرهای خاص ، پلی‌استر، رزین و اکسیدآهن می‌باشد.

در ادامه‌ی مراحل چاپ، پودر “تونر”  بر سطح “درام” پخش می‌شود.”تونر” بار الکتریسته‌ی ساکن ولی مخالف بار “درام” را دارد، این پودر تنها به نقاطی می‌چسبد که دارای بار مثبت هستند و در حقیقت تصویر مورد نظر به شیوه‌ای قابل مشاهده شکل می‌گیرد. هر قدر “تونر” جنس مرغوب‌تری داشته باشد بهتر به “درام” چسبیده و کیفیت چاپ بالا می‌رود.

قطعات پرینتر

در ضمن، شارژ کارتریج پرینتر لیزری در اصل به “تونر ” مربوط می‌ شود. “تونر”های سوخته و قدیمی خارج و تونرهای نو در کارتریج وارد (شارژ) می‌شود.

طرز نگهداری صحیح کارتریج “تونر”: “کارتریج تونر” را قبل از استفاده از بسته‌بندی خارج نکنید و در صورتی که از بسته‌بندی خارج شده ولی به کار برده نمی‌شود، شکافی را که بالای “کارتریج” است با یک پوشش پوشانده و در جای تاریک، زیر 40 درجه و بین رطوبت 20 تا 80 درصد و به صورت خوابیده یا افقی از آن نگهداری کنید (سَمتی که در دستگاه رو به بالا قرار می‌گیرد، هم‌چنان رو به بالا باشد)، “کارتریج تونر” باید مدت زیادی در خودرو نگهداری نشده و از تابش مستقیم  نور آفتاب و یا قرار گرفتن در معرض گردوغبار و هوای شرجی محافظت شود.

(پایان قسمت اول)


لطفاً نظرات و سوالات خود را در مورد این مطلب ارسال فرمایید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

24 بهمن 1402

توضیحات خوبی برای شناخت کارتریج ارائه داده اید ، از اقدام زیبای شما متشکرم

نظرات خود را برای ما بنویسید ...