تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام

3249

تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام چیست؟

تفاوت بین کارتریج تونر و درام

هر کسی که یک پرینتر لیزری داشته باشد با تعویض یک کارتریج تونر آشناست. اما همه با تونر یا یونیت درام آشنا نیستند.

بنابراین قبل از هر چیز، بهتر است هر دو را تعریف کنیم:

کارتریج تونر ظرفی است که پودر تونر را نگه می‎دارد. یونیت درام یک سیلندر الکتریکی است که برای ایجاد متن و تصاویر پودر تونر به کاغذ منتقل می‎کند.

کارتریج و یونیت درام در اکثر چاپگر ها به صورت یکجا بر روی پرینتر قرار گرفته شده اما برخی از شرکت های سازنده این محصول را به صورت جدا استفاده می کنند. در مقاله زیر سعی کردیم مطالبی برای شما کاربران عزیز بازگو کنیم که در مورد تفاوت هایی این دو محصول بیشتر بدانید تا هنگام خرید دستگاه پرینتر دچار مشکل نشوید.

تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام

تونر در مقابل یونیت درام:

هر دو این اجزاء برای انجام چاپ ضروری هستند. بسته به اینکه چه نوع پرینتری دارید، ممکن است گاهی اوقات درام دستگاهتان را تعویض کنید و یا شاید هرگز نیازی به تعویض درام نداشته باشید.

پس این تفاوت به چه دلیل است؟

این موضوع کاملا به طراحی پرینتر شما بستگی دارد. یونیت درام، بسته به نیاز پرینتر شما هم می‎ تواند با کارتریج تونر در یک قسمت گنجانده شود و هم ممکن است به صورت جداگانه به عنوان یک یونیت به فروش برسد.

پرینترهای لیزری و مواد مصرفی آنها در مدل‎های مختلف پرینتر، متفاوتند. برای بعضی از پرینترها تنها لازم است کارتریج تونر را تعویض کنید و در برخی مدل‎ها لازم است که هم کارتریج تونر و هم یونیت درام به طور مرتب تعویض شوند. برای تعیین اینکه بدانید چه نوع مواد مصرفی برای دستگاه شما مناسب است، به دفترچه راهنمای پرینترتان رجوع کنید.

شکل زیر تصویر یک یونیت درام با یک کارتریج تونر است:

تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام

و شکل بعدی، تصویر یک دستگاه درام بدون کارتریج تونر است:

تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام

اکثر پرینترها دارای یک کارتریج تونر به همراه یک یونیت درام که در کارتریج تعبیه شده است، می ‎باشند. برای مثال، اگر شما یک پرینتر لیزری HP دارید، یونیت درام احتمالا درون تونر قرار می‎گیرد. بنابراین، نیاز به تعویض درام به طور جداگانه وجود ندارد. هر زمانی که یک تونر جدید برای پرینتر HP خریداری می‎کنید، درام را هم عوض می‎کنید. بعضی از پرینترها، مانند بسیاری از مدل‎های پرینتر لیزری brother، از تونر و یونیت درام جداگانه استفاده می‎کنند.

در این مورد، یونیت درام در تونر تعبیه نشده است و بنابراین باید تعویض شود. یونیت ‎های درام جداگانه بسیار با دوام تر از یک کارتریج تونر هستند و معمولا پس از 3-4 بار تعویض تونر، نیاز به تعویض پیدا می‎ کنند. پرینتر شما باید زمانی که نیاز به تعویض درام است، آن را به شما اطلاع دهد، اما معمولا وقتی شروع به دیدن لکه‎ها و یا خطوط سیاهی در سراسر صفحه می‎کنید می‎توانید نتیجه بگیرید که درام پرینترتان در آخرین لحظات عمر مفید خود است.

چرا به یک درام نیاز دارم؟

بدون یک درام، پودر تونر موجود در کارتریج را نمی ‎توان به صفحه منتقل کرد. دو بخش با یکدیگر کار می‎کنند تا یک نسخه چاپی ایجاد کنند! شما نمی‎توانید یکی را بدون دیگری داشته باشید و انتظار داشته باشید که پرینتر به درستی کار کند.

کدام نوع پرینتر بهتر است؟

در اینجا برنده واقعی مربوط به کارکرد “بهتر” نیست. پرینترهایی که از تونر به اضافه یک درام گنجانده شده در کارتریج استفاده می‎کنند، درست به خوبی پرینترهایی عمل خواهند کرد که از تونر و درام جداگانه استفاده می‎کنند.

تنها تفاوت قابل توجه، قیمت مواد مصرفی است و اینکه چگونه تعویض آنها بر هزینه نهایی اثر می ‎گذارد. تونرهایی که یک درام به آنها متصل است کمی گران تر از تونرهای جداگانه انفرادی هستند. این بالاتر بودن قیمت نیز منطقی است، شما اساسا هر وقت که تونرتان تمام می‎شود قیمت کمی بالاتر ولی به صرفه‎ای برای یک کارتریج جدید و یک یونیت درام پرداخت می‎کنید.

تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام پرینترهای برادر

برای اینکه بهتر متوجه شوید دو نوع پرینتر را از این لحاظ با هم مقایسه می ‎کنیم: پرینتر Brother HL-L2340dw که از یک کارتریج تونر و یونیت درام جداگانه استفاده می‎کند(به ترتیب TN630 و DR-630) و پرینتر HP LaserJet P1102w که از یک درام یکپارچه بهره می‎گیرد (HP 85a ).

toner-drum-jadval

مقایسات فوق گفته ‎های قبلی ما را تایید می ‎کند: پرینتر Brother با یونیت جداگانه تونر و درام، اقتصادی تر از HP LaserJet P1102w با یک یونیت درام و تونر یکپارچه است.

خرید یک واحد یکپارچه تونر / درام خرید یک واحد یکپارچه تونر / درام هر بار تضمین می‎کند که کیفیت چاپ در طول عمر پرینترتان پایدار و ثابت باقی بماند، اما هزینه ‎های تعویض مقداری افزایش می‎یابد، به ویژه اگر این کارتریج‎ها چیزی حدود 500 هزار تومان باشند. کاهش قیمت یک تونر جداگانه و یونیت درام جداگانه کمی متفاوت است. تونرهای جداگانه به طور کلی ارزان‎تر هستند، زیرا شما فقط هزینه قسمت ظروف که پودر تونر را نگه می‎دارند، پرداخت می ‎کنید. تکنولوژی تولید آن به اندازه یک کارتریج ترکیبی تونر / درام پیچیده نیست، بنابراین قیمت آن پایین‎ تر از کارترج‎های یکپارچه است.

تفاوت بین کارتریج تونر و یونیت درام

قیمت یونیت درام

به یاد داشته باشید، هما نطور که قبلا ذکر شد، باید بعد از 3-4 بار تعویض تونر، یک یونیت درام به طور معمول جایگزین شود. قیمت یونیت ‎های درام حداقل 500 هزار تومان یا بیشتر خواهد بود، بنابراین نهایتا هزینه اضافه‎ای تحمیل خواهد شد. اینکه بهترین نوع پرینتر کدام است به ترجیح و انتخاب مشتری بستگی دارد.

بعضی از مشتریان ترجیح می ‎دهند کمی بیشتر برای تونری که یک درام به آن متصل شده هزینه کنند و در عوض نگران کاهش یافتن کیفیت چاپ در طول زمان نباشند، و یا نیاز به بیرون رفتن و خرید جداگانه مواد مصرفی بعد از هر بار کثیف شدن صفحات پرینت نداشته باشند. برخی دیگر ممکن است صرفه جویی فوری در هزینه‎ها برای خرید یک کارتریج تونر جداگانه را ترجیح دهند، و اهمیتی به سرمایه‎گذاری هر از گاهی برای خریدیک درام جدید ندهند.

هر کدام از پرینترها را که انتخاب می‎کنید، از ترجیح خود در مورد قیمت کارتریج‎ ها و درام (در صورت لزوم) مطمئن شوید، بنابراین در درازمدت به درک روشنی از هزینه های مربوط به تعویض مواد مصرفی دست خواهید یافت.

امیدواریم این توضیحات برایتان مفید بوده باشد. اگر در مورد تونر یا کارتریج درام سؤالی دارید یا نیاز به تهیه یکی از آنها دارید می‎توانید با ما تماس گرفته و از محصولات ما در سایت آوند پرینتر دیدن فرمایید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

5 آبان 1398

ضمن تشکر از شما .مطالب خیلی مفید و آموزنده است

19 مرداد 1399

مطلب جالبی رو گفتید…. چون همیشه سواله که چرا اینقدر کاریجهای دستگاها قیمتشو فرق میکن؟!!!! جوهر که همونه پس چرا اینقدر تفاوته…. نتیجه اینکه هربار پول یک درام نو را هم باید بپردازیم…
ممنون..
سوالی داشتم…. از کجا میشه فهمید که پرینتر دست دومی که خریداری میکنیم سالمه، یا مثلا خیلی کارکرده یا نه؟! لطفا راهنمایی کنید….

نظرات خود را برای ما بنویسید ...