راهنمای خرید و استفاده از انواع ریبون

1924

راهنمای خرید انواع ریبون و استفاده صحیح از آن

راهنمای خرید ریبون: تعریف و تاریخچه‌ “ریبون”

“ریبون” نوعی ورق پلاستیکی است که لایه ای از جوهر بر سطح آن کشیده شده است. از “ریبون” که جوهری خاص است در چاپ بر روی لیبل‌ ها با قدرت ماندگاری مختلف استفاده می‌ شود. تکنیک به کار رفته در “ریبون” در حدود سال 1980 میلادی بر اساس تکنیک “ترمال ترانسفر” یا انتقال حرارت توسط یک شرکت ژاپنی ابداع شد.

راهنمای خرید ریبون

راهنمای خرید ریبون: انواع “ریبون”:

  • ریبون وکس “Wax Ribbon “

این “ریبون” در مقابل تغییرات دما، رطوبت، سایش و اثر مواد مختلف (مثل آب و الکل) چندان مقاوم نیست، قیمت آن ارزان‌ است اما چاپ با آن سرعت بالایی دارد. مورد مصرف آن بیش‌ تر برای برچسب‌ های کاغذی است.

  • ریبون وکس رزین“Wax\Resin Ribbon

این “ریبون” بیش‌ تر برای برچسب‌ های کاغذی و “متالایز” به کار می‌ رود. تاریخچه‌ “متالایز” به دهه‌ی 1930 میلادی باز می‌گردد. در چاپ “متالایز” یک لایه‌ بسیار نازک آلومینیوم بر سطح مقوا باعث ایجاد ظاهری درخشنده و نیز گرافیکی جذاب می‌شود. هدف از این نوع چاپ تقویت جلوه‌ی بصری و به وجود آوردن درخشندگی زیاد است.  درصد رزینِ “ریبون وکس رزین ” از “ریبون وکس” بیش‌ تر است لذا “ریبون وکس رزین” ماندگاری بیش‌تری از “ریبون وکس” دارد.

این نوع ریبون جهت لیبل‌ هایی از جنس “پلی‌پروپیلن” نیز مناسب است ضمناً در لیبل‌های کاغذی هم قابل استفاده می‌ باشد ولی درست‌ترین و اصلی‌ترین مورد مصرف آن هنگامی است که می‌خواهید ماندگاری چاپِ معمولی داشته باشید (نه خیلی زیاد و نه کم) و در حقیقت “ریبون وکس رزین”، از نظر ماندگاری چاپ، حدِ وسطِ “ریبون وکس” و “ریبون رزین” است.

  • ریبون رزین “Resin Ribbon”

این ریبون در مقابلِ تغییرات دما، رطوبت، اصطکاک (سایش) و اثر مواد مختلف شیمیایی مقاوم‌ تر از “ریبون وکس” و “ریبون وکس رزین” می‌ باشد. در صورتی که به چاپ‌ هایی با ماندگاری زیاد نیاز داشته باشید باید از این نوع ریبون استفاده کنید. مانند “نوار تایوک” (Tywac Label) که نواری است از الیاف پارچه و بسیار فشرده و قابل انعطاف – لیبل‌های متال (Metal) و مواردی مانند PVC

  • ریبون سوپر رزین “Resin Premium Ribbon”

این نوع ریبون یکی از بالاترین مقاومت‌ ها را در مقابل مواد شوینده دارد و اکثراً بر روی PVC و یا لیبل‌ هایی که به عنوان برچسب اموال کاربرد دارند به کار می‌رود.

راهنمای خرید ریبون

 مشخصات فنی “ریبون”

 استفاده از “ریبون”‌های فاقد ‌کیفیت، به “هدِ” دستگاهتان آسیب خواهد زد، لذا لازم است اطلاعاتی در مورد کارکرد “ریبون” و نوعِ با کیفیت آن داشته باشید.

“ریبون” که نوعی ورق پلاستیکی آغشته به جوهر است به دور یک هسته “core” که جنس آن اغلب از چوب یا کارتن پیچیده شده که این هسته‌ مرکزی “core” بر دو نوع است:  یک اینچ و یا نیم اینچ، که نوع یک اینچی آن پرکاربردتر است مگر در “ریبون”‌هایی با متراژ (طول) کم.

“ریبون” نسبت به بزرگی و کوچکی دستگاهی که در آن مورد استفاده قرار می‌ گیرد می‌ تواند از نظر طولی (متراژ) “Lenght” مختلفی داشته باشد. طول “ریبون” در اغلب موارد از 75 تا 450 متر است. عرض “ریبون” هم متفاوت است و عرض موارد پر کاربرد تر “ریبون” از 40mm تا 160mm می‌ باشد که در اکثر موارد اندازه ‎های کم‌ تر از 110mm آن، در بسیاری از دستگاه‌ها قابل استفاده است.

نزدیک‌ترین عرض “ریبون” را به پهنای برچسب رایج‌ترین مورد استفاده خود انتخاب کنید چون جوهر استفاده نشده روی نوار انتقال حرارتی در غیر این صورت از بین می رود. همچنین باید هشیار باشید که عرضی متناسب با چاپگر خود بخرید.

 نکته‌ای که همیشه باید در نظر بگیرید انتخاب نزدیک‌ ترین اندازه‌ی عرض “ریبون” به اندازه‌ی لیبل مورد نظرتان است، چرا که به این ترتیب “پرت” کم‌ تری خواهید داشت و در هزینه‌ی کار‌ صرفه‌ جویی خواهد شد.

معمولاً، “ریبون” هایی با طول کوتاه‌تر برای چاپگرهای انتقال حرارتی رومیزی در نظر گرفته می‌شوند در حالی که طول‌های بلندتر برای چاپگرهای صنعتی در نظر گرفته می‌شوند.

در انتخاب یک “ریبون” باید نسبت به اهمیتی که هر یک از موارد زیر برای کار شما دارد اقدام به انتخاب “ریبون” کنید:

1- کیفیت و ماندگاری چاپ (میزان حساسیت به دما – جنس پلیمریزاسیون (PE) – ضخامت جوهر ) و جنس لیبل مورد نظر

2- قیمت در مورد بررسی کیفیت،”ریبون” فقط می‌ توانید آن را مقابل نور گرفته و تا حدی به میزان کم یا زیاد بودن ضخامت جوهرش پی ببرید، اما جنس پلیمریزاسیون (PE) و حساسیت به دمای “ریبون”، توسط مصرف‌ کننده قابل برآورد نیست.

 در انتخابِ اندازه‌ی مناسب یک “ریبون”، باید طول ، عرض و اندازه‌ی هسته‌ی مرکزی آن را بر طبق میزان نیاز خود بسنجید. برای این کار می‌ توانید در برخی موارد به دفترچه‌ی راهنمای دستگاه نیز مراجعه کنید.

این را نیز بدانید که بنا بر جهت پیچانده شدن، یعنی بر اساس سمت جوهردار “ریبون،”، دو نوع “ریبون” وجود دارد:

الف- “ریبون” با پوشش داخلی

ب-  “ریبون” با پوشش خارجی

شما قبل از خرید “ریبون” باید بدانید که کدام نوع از پوششِ “ریبون” مطابق با دستگاهتان است. به این منظور یک تکه نوار چسب را به روی لایه‌ی اصلی بیرونی (و نه لایه‌ی سلفونِ روی “ریبون”) بچسبانید و چند ثانیه صبر کرده و آن را جدا کنید. وجود علامت جوهر بر سطح نوار‌ چسب، نشان‌ گر  این است که “ریبون” شما دارای پوشش خارجی است و نبودن جوهر، علامت این است که  “ریبون” شما دارای پوشش داخلی است.

شما می توانید از بخش خرید ریبون آوند پرینتر دیدن فرمائید.


لطفاً نظرات و سوالات خود را در قسمت دیدگاه های این مطلب ارسال فرمائید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...