قفل یا LOCK شدن کارتریج پرینتر HP و چگونگی رفع آن

4870

قفل شدن یا LOCK شدن کارتریج پرینتر HP و چگونگی رفع آن

قفل شدن کارتریج

پرینتر HP به دودلیل ممکن است پیش بیاید. اول اینکه تنظیمات مربوط به کارتریج چاپگر شما فعال است. دلیل دیگر این است که تراشه ی کارتریج هایی که استفاده کرده اید از کارتریج اصلی اما تخلیه شده ی HP بوده اند کارتریج هایی که در چاپگر دیگری استفاده شده است و به این دلیل تنظیمات حفاظت از کارتریج فعال شده است.

اگر چاپگر HP شما یک پیام خطا مانند “قفل شدن کارتریج” (HP cartridges locked) و یا هر پیام دیگر که چیزی در مورد حفاظت کارتریج HP بیان می‎ کند به شما نشان می ‎دهد، احتمالا به این معنی است که شما قربانی به روز رسانی نسخه سیستم عامل شده ‎اید و مطمئناً به خاطر استفاده از کارتریج بازسازی شده یا کارتریج سازگار چنین پیامی دریافت کرده ‎اید. همچنین ممکن است یک پیام مانند “کارتریج استفاده شده یا جعلی شناسایی شد” (Used or counterfeit ink cartridge detected) را مشاهده کنید.

احساس ناامیدی شما قابل درک است و موافق هستیم که هر کس می‎تواند در مورد اینکه آیا از کارتریج های سازگار (غیر اورجینال) در پرینتر خود استفاده کند یا خیر، انتخاب خود را داشته باشد، بدون این که کارتریج پرینتر HP یا هر پرینتر دیگری قفل شود. نگران نباشید، در این مطلب به شما چگونگی رفع این مشکل و حذف HP Cartridge Protection را نشان می‎ دهیم، چرا که اصطلاحا می ‎توان آن را دور زد…

قفل شدن یا LOCK شدن کارتریج پرینتر HP و چگونگی رفع آن

مطالبی که از این مقاله یاد خواهید گرفت شامل موارد زیر است:

  1. محافظ کارتریج HP به چه معناست؟
  2. چرا این اتفاق می‎افتد و چرا کارتریج های HP قفل دارند.
  3. چگونگی حذف حفاظت از کارتریج و جلوگیری از آن در 2 مرحله آسان.
  4. این مورد برای کدام مدل‎های پرینتر و کارتریج های جوهر اتفاق می‎افتد.

چرا کارتریج HP من قفل شده است؟ حفاظت از کارتریج HP چیست؟

حفاظت کارتریج HP یا پیام ” ink cartridges locked to another printer ” پیامی است که هنگامی در پرینتر شما ظاهر می ‎شود که یک یا هر دو مورد زیر اتفاق بیفتد:

کارتریج های جوهری که شما در حال استفاده از آن هستید، کارتریج های HP اصلی نیستند و :

  1. تنظیمات مربوط به حفاظت کارتریج پرینتر شما فعال است.
  2. چیپست یا تراشه‎ی کارتریجهایی که از آن استفاده می‎ کنید، از کارتریج اصلی HP خالی شده ساخته شده است که در یک پرینتر قبلی استفاده شده و به همین دلیل تنظیمات حفاظت کارتریج فعال شده‎اند. این امر به نوبه خود این کارتریج‎ها را به آخرین پرینتری که در آن استفاده شدند، مربوط کرده و در پرینتر شما غیر قابل استفاده می‎ کند.

چرا این اتفاق می افتد؟

مدل‎ های جدید پرینتر به طور مداوم به اینترنت متصل می‎ شوند. بنابراین نرم ‎افزار و سیستم عامل (نرم افزار دائمی‎ که در دستگاه ‎های سخت افزاری تعبیه شده است) به طور مرتب آپدیت و نصب می‎ شوند. این به روز رسانی‎ها می‎توانند نحوه عملکرد پرینتر را تغییر دهند یا مانند این مورد، ویژگی های جدیدی به آن اضافه کنند.

اگر پیام قفل شدن کارتریج HP را ببینید و کارتریج از کار بیفتد، احتمالا اخیرا یک به روزرسانی پرینتر برای حفاظت از کارتریج را فعال کرده ‎اید و یا اینکه یک پرینتر با نام تجاری جدید دارید که این ویژگی در حال حاضر در آن تعبیه شده است.

چرا HP این قابلیت را معرفی کرد؟

درست است که HP به مشتریان خود و رضایت شما اهمیت می‎دهد، اما بالاتر از همه اینها، این کمپانی، یک کسب و کار جهانی است و نیاز به محافظت از خود دارد. یکی از بزرگترین مسائلی که HP به عنوان یک کسب و کار با آن مواجه است و میلیونها پوند در طول سال برای آن هزینه می‎کند (اگر به میلیاردها پوند نرسد)، مشکل کارتریج های تقلبی یا جعلی است که در سرتاسر بازار تولید شده و به فروش می‎رسند.

کارتریجهای تقلبی نباید با کارتریج های سازگار اشتباه گرفته شوند! آنها نسخه‎های کاملا تقلبی از کارتریج HP اصلی هستند و به جای اصلیترین کارتریج های HP به فروش می‎رسند. به همین دلیل است که HP به روز رسانی را معرفی کرده است. برای حفاظت از شما به عنوان مشتری خود و حفاظت از خود به عنوان یک کسب و کار، در برابر کارتریج‎های تقلبی.

همچنین HP در حال حاضر خدماتی به نام ‘جوهر فوری’ (instant ink) ارائه می‎دهد که در آن مشتری هزینه‎ی ماهانه را به جای خرید یک جوهر کارتریج پرداخت می‎کند. این کار در واقع سازندگان را قادر می‎سازد تا مطمئن شوند که مشتری در حال خرید کارتریج اصلی HP است. البته قابل ذکر است که این نوع از خدمات، در کشور ایران پشتیبانی نمی‎شود.

ولی متاسفانه این نوع حفاظت، استفاده از کارتریج های سازگار یا بازسازی شده را نیز متوقف می‎کند! با وجود این اگر ما بخواهیم از یک کارتریج سازگار یا بازسازی شده استفاده کنیم، این امر مشکلی از لحاظ قانونی نخواهد داشت. بنابراین باید راهی برای عبور از محافظ کارتریج و جلوگیری از ظاهر شدن پیام کارتریج HP قفل شده، وجود داشته باشد.

نحوه حذف محافظ کارتریج در 2 مرحله آسان

برای حذف، غیرفعال کردن و یا دور زدن تنظیمات حفاظت کارتریج موجود روی پرینتر HP ، یا باید از تنظیمات در قسمت کنترل پنل (برای پرینترهایی که به اینترنت متصل نیستند) استفاده کنید، و یا اگر پرینترتان به اینترنت متصل است، به آدرس آی پی پرینتر نیاز خواهید داشت.

قفل شدن یا LOCK شدن کارتریج پرینتر HP و چگونگی رفع آن

  1. برای پرینترهای غیر متصل به اینترنت – بخش دستگاهها و پرینترها (devices and printers) را در کنترل پنل خود پیدا کرده و سپس پرینتر hp خود را انتخاب کنید. قسمت (tab) cartridge protection را در HP toolbox پیدا کنید و روی گزینه disable cartridge protection option کلیک نموده و این تغییرات را ذخیره کنید.
  2. برای پرینترهای متصل به اینترنت – به منوی تنظیمات پرینتر خود بروید و آدرس IP پرینترتان را پیدا کنید. آن را به خاطر بسپارید و در یک نوار جستجوی مرورگر تایپ کنید که شما را به صفحه تنظیمات پرینترتان (printer configuration page) می‎برد. تنظیمات را کلیک نموده و cartridge protection را غیرفعال کنید.

لطفا توجه داشته باشید که هنگامی ‎که پرینتر شما به روزرسانی ‎شود، این تنظیمات می‎ تواند دوباره به صورت خودکار فعال شود، بنابراین می ‎توانید با خاموش کردن دکمه به روز رسانی‎ها در بخش web services از آپدیتهای پیوسته دستگاه، جلوگیری کنید.

این مسئله به این طریق باید حل شود و هر کارتریج جدیدی که نصب می‎کنید دیگر محافظت نخواهد شد. با این وجود اگر یک کارتریج سازگار یا بازسازی شده‎ای که قبلا توسط پرینتر دیگری محافظت شده نصب کرده‎اید، این ترفند کار نمی‎کند و باید یک کارتریج دیگر تهیه کنید.

متاسفانه، اگر کارتریج فعلی، قبلا روی پرینتر شخص دیگری قفل شده باشد، شما نمی ‎توانید از آن در پرینتر خود استفاده کنید، چرا که قفل آن را نمی‎توان حذف کرد. در این موارد باید با تامین کننده کارتریج خود تماس بگیرید تا یک جایگزین برای شما ارسال شود.

مشاهده بخش کارتریج آوند پرینتر

حفاظت کارتریج، کدامیک از جوهر ها و مدلهای پرینتر را تحت تاثیر قرار میدهد؟

پرینتر هایی که به نظر می ‎رسد تحت تأثیر تنظیمات HP cartridge protection قرار می ‎گیرند، شامل مدل ‎های HP Deskjet، HP Envy، مدل های HP Officejet، HP Officejet Pro و مدل های HP OfficeJet Pro X هستند که در جدول زیر لیست شده‎اند:

قفل شدن یا LOCK شدن کارتریج پرینتر HP و چگونگی رفع آن قفل شدن یا LOCK شدن کارتریج پرینتر HP و چگونگی رفع آن

امیدواریم توانسته باشیم با این مطلب کمکی به حل مشکل قفل شدن کارتریج‎های HP و از بین بردن نا امیدی شما کنیم. لطفا در صورت نیاز به کمک بیشتر یا نکات دیگری که ممکن است با آن مواجه شوید، مثل شیوه شارژ کارتریجهای hp، گیر کردن کاغذ در پرینتر hp و… بخش آموزش و مقالات را در همین سایت ببینید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...