مشکلات رایج دستگاه کپی و نحوه رفع آنها

3372

مشکلات رایج دستگاه کپی و نحوه برطرف کردن آنها

مشکلات رایج دستگاه کپی

هر کسی که در یک شرکت یا اداره کار می کند از مشکلات رایج دستگاه کپی یا پرینتر مطلع است. فیلم «فضای اداره» برخی از این مشکلات فتوکپی را به نمایش گذاشته است. هرکسی که در یک دفتر کار کرده باشد، ناراحتی‌های ناشی از مشکلات دستگاه کپی و چاپگر را می‌داند. اگر چه انجام کار ساده­ کپی کلمات و تصاویر از یک صفحه به صفحه­ ی دیگر با ماشین کپی با سر و صدای غیر قابل قبول برای کارمندان ادارات همراه است. برخی از رایج ترین مشکلات پرینتر و برخی نکات راه حل در ذیل فهرست شده اند.

مشکلات دستگاه کپی

1- گیرکردن کاغذ

گیرکردن کاغذ شایع ترین ایرادی است که در دستگاه کپی مواجه می شویم. دلایل وقوع از اندازه­ ی اشتباه کاغذ تا بارگذاری نادرست کاغذ قدیمی متفاوت هستند. این موضوعات سبب می­ شوند کپی کننده کاغذ را به‌ صورت نادرست بکشد که به گیر کردن منجر می­ شود و کپی یا چاپ را به تأخیر می­ اندازد. برطرف کردن این قبیل مسائل مستلزم آن است که کاغذ گیر کرده با دست جدا شود یا اندازه‌ی کاغذ مناسب دوباره بارگذاری شود یا تراز بندی کاغذ تصحیح ­شود.

paper-jam

بعلاوه، گرد و غباری که روی کاغذ می­ نشیند، باور کنید یا نه، مکانیسم را مختل ­می­ کند و به گیرکردن کاغذ منجر می­ شود. زدودن متناوب گرد و غبار لاستیک‌ های گردان (کاغذکش ها) بهترین راه پیشگیری از این مشکل است و هرازگاهی گرد و غبار داخل دستگاه کپی را با جارو برقی تمیز کنید.

2- خطوط روی کاغذ

اگر یک متن ساده و یا تصاویر را روی کاغذ کپی ­می­ کنید، اما کپی تمام شده حاوی خط­ خطی­ ها، خطوط یا اشکال­ دیگر باشد، نا امید نشوید. چندین منبع برای این مشکل بالقوه‌ی دستگاه کپی وجود دارند و عبارتند از:

bad-copy

  • مواد خارجی روی آیینه­ ها یا شیشه‌ اسکنر
  • سوء کارکرد واحد توسعه­ دهنده (یونیت دولوپر) یا درام  (صرفاً برای دستگاه‌های کپی چند کاره صدق ­می­ کند)
  • سوء کارکرد بلید درام به خطوط بزرگ در پایین صفحه منجر می­ شود.

اگر دستگاه کپی شما رگه‌ها، خطوط یا نقطه‌هایی روی کپی‌های شما ایجاد می‌کند، می‌تواند به سادگی گرد و غبار یا لکه روی شیشه یا آینه اسکن جایی باشد که نسخه اصلی را قرار می‌دهید. تمیز کردن این سطوح با یک حوله بدون پرز باید مشکل را حل کند.

3- مشکل در فیوزینگ

اولین مشکل با برطرف کردن ممانعت ها و تمیزی آینه ها و شیشه‌ی اسکنر رفع ­می­ شود (کتابچه­ ی راهنمای دستورالعمل­ های تمیزی صحیح را مشاهده ­کنید). الباقی مسائل باید با جایگزینی قطعه برطرف شوند؛ این مسائل غالباً از طریق تماس با ارائه‌ دهنده‌ی خدمات تعمیر عنوان ­می­ شوند.

4- کارتریج یا تونر

مسائلی همچون سوء کارکرد یا خالی یا کم بودن تونر نیز می تواند برای دستگاه کپی و کاربر مشکل ساز باشد. اگر تونر کم یا خالی شود، به‌ سادگی مشکل رفع می‌ شود. اگر مربوط به سوء کارکرد باشد، یک یا 2 مورد ذیل انجام می شوند:

  • یک کپی از کپی‌ های کیفیت پایین و کارتریج را به محل خرید و نسبت به تعویض آن درخواست دهید.
  • اکثریت دستگاه‌ های کپی به کارتریج تونر مخصوص نیاز دارند؛ اگر کارتریج نا مناسبی را بکار برید، به کیفیت چاپ لطمه وارد می شود.

copier-cartridge-toner

5- صفحات چروک

هیچ عامل تخصصی در مورد صفحاتی که به ‌صورت چروک خورده از دستگاه فتوکپی بیرون می آیند، یافت نمی­ شود. کارمندان شما بجای یک گزارش تمام و کمال، با کاغذهایی در جلسات حضور می­ یابند که ظاهراً از کوله‌ پشتی یک دانش آموز خارج شده اند.

wrinkled-paper

صفحات چروک ­خورده غالباً نتیجه­ کهنگی فید (خوراک) و خروج غلتک‌ ها است که سبب گیر کردن یا چسبندگی می ­شود. اما کهنگی سینی­ های کاغذ، رطوبت و مجموعه فیوزینگ هم به چروک ­خوردن صفحات منجر می ­شوند. اگر بنا به هر دلیلی آسیب قابل توجهی به کاغذ وارد شود، می ­توانید قطعه را جایگزین کنید. کار تعمیر مجموعه فیوزینگ و غلتک‌ های خوراک را به تکنسین بسپارید.

6- کپی‌ ها بسیار روشن یا بسیار تیره هستند.

اکثر مواقع، مسائل مربوط به صفحات کپی روشن و تیره نتیجه­ ی عدم توازن کنترل تراکم روی کپی کننده است. در صورتی‌ که تنظیمات قبلی سهواً تغییر کرده باشند، تصاویر بعدی فتوکپی شده بسیار روشن یا بسیار تاریک هستند. در این صورت، تنظیم دوباره­ ی سطوح تراکم بهترین راه­ حل است.

این امکان هم البته وجود دارد که عمر کاری درام به پایان رسیده است و یا تونر دستگاه بد است. برخی تونرهای بد کیفیت ، در حد و حدود کدهای سازنده نیستند و به مسائل تراکم سبک منجر می­ شود. قطعات جایگزین باید خریداری و نصب ­شوند.

7- نقاط روی صفحه

همانطور که از نامش پیداست، این مشکل دستگاه فتوکپی شامل یک سری نقاطی است که روی صفحه پدیدار می شوند. اگر تمرکز نقاط همیشه در یک محل است، مشکل احتمالاً ناشی از لکه یا گرد و غبار روی شیشه یا آیینه کپی است. این وضعیت با پاک کردن صحیح آیینه ها و شیشه برطرف می­ شود. نقاط گسترده روی کاغذ با آرایش تصادفی می­ تواند در اثر معیوب ­شدن درام باشد. با جایگزین کردن قطعه این مشکل برطرف می­ شود.


اگر از مطلب مشکلات رایج دستگاه کپی و نحوه رفع آنها لذت بردید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

24 بهمن 1399

سلام. ممنونم از مطالب خوبتان.

نظرات خود را برای ما بنویسید ...