مشکلات رایج کارتریج Brother HL-1240

2972

مشکلات رایج کارتریج BROTHER HL-1240 با کد TN-460, DR-400

مروری اجمالی مشکلات رایج کارتریج Brother HL-1240

این مقاله به بررسی مشکلات کارتریج های TN-430، TN460، TN6300، TN-660 و DR-400 می پردازد. اطلاعاتی که در اینجا ارائه شده اند را می توان برای کارتریج های TN-530، TN560 و DR-500 نیز استفاده کرد. آنها از قطعات متفاوتی استفاده می کنند، اما شیوه کار همه آنها به یک صورت است و مشکلات مشترکی دارند. دستورالعملی که در اینجا ارائه شده است، یک دستورالعمل گام به گام نیست، بلکه ساختار کارتریج و مسائل رایج و مربوط به این کارتریج ها را پوشش می دهد.

ما برخی از ساختار مربوط به چگونگی عملکرد این کارتریج ها، روش مونتاژ آنها و برخی از عیب ها و مشکلات مربوط به کارتریج را پوشش می دهیم. اکنون قبل از اینکه خسته شوید، باید ساختار آنها را مطالعه کنید.

این نوع کارتریج عملکردی متفاوت با انواع دیگر آن دارد. بیشتر مشکلاتی که افراد در هنگام استفاده از این کارتریج ها با آن مواجه می شوند ناشی از عدم آگاهی آنها از نحوه کارکرد این قطعات است. صرف چند دقیقه در اینجا می تواند بعدها باعث صرفه جویی زیادی در زمان (و هزینه) شود. اگر شما هنوز از این کارتریج ها استفاده نکرده اید، باید این مقاله را قبل از شروع به کار، مطالعه کنید. اگر شما قبلا از آنها استفاده کرده اید و در استفاده از آنها با مشکل برخورد کرده اید، امیدواریم این مقاله به شما کمک کند.

این مدل کارتریج دارای عملکرد و قطعات منحصر به فردی است؛ تونری که در کارتریج درام استفاده شده است به داخل محفظه تامین تونر باز می گردد، کارتریج درام از یک نمد اسفنجی (یا برس) پاک کننده به جای یک تیغه یا فوم رول پاک کننده استفاده می کند و همچنین یک سیم کرونای اصلی و یک غلتک انتقال دارد. این اولین کارتریجی است که هم یک سیم و هم یک غلتک را برای شارژ/ انتقال در آن می بینیم. سیم کرونای اولیه دارای یک پاک کننده داخلی است که در صورت عدم استفاده باید در سمت چپ کارتریج قرار بگیرد.

این کارتریج، از لحاظ اینکه غلتک مگنت در کارتریج تونر در واقع با درام در تماس است هم منحصر به فرد است. این کارتریج مانند کارتریج های دیگر، شکاف هوا ندارد. به عبارت دیگر این کارتریج برای انتقال عکس از غلتک مگنت به درام از چیزی استفاده نمی کند که آن را معمولا به نام “تکنولوژی پرشی” می نامند.

این واقعیت غیرمعمول باعث تغییر چگونگی بازسازی کارتریج نمی شود، اما اگر تونر و کارتریج های درام بطور مناسب پاک نشوند منجر به بروز مشکلات عجیبی می شود. اگر می خواهید با موفقیت از این کارتریج ها استفاده کنید، هر درک قبلی که بر اساس استفاده از کارتریج های دیگر به دست آورده اید را فراموش کرده، و متن زیر را به دقت بخوانید. شکل پایین چگونگی عملکرد کارتریج ها را نشان می دهد.

Brother-1240

وقتی یک کارتریج خالی برای شارژ مجدد، در نظر گرفته شود، باید تونر باقی مانده (80 گرم یا چیزی در این حدود) را کاملا و قبل از اضافه کردن تونر جدید از محفظه تامین پاک کرد. عدم انجام این کار باعث ایجاد اختلال هایی در زمان چاپ می شود. این تونر باقیمانده، علاوه بر آلوده کردن کارتریج تونر، بخش پاک کننده کارتریج درام و متعاقبا، کارتریج تونر را آلوده می کند، (یک چرخه فاسد!).

80 گرم تونر باقی مانده در واقع تونر زائدی است و مقدار کمی از تونر جدید با آن ترکیب شده است. به میزان کافی از تونر جدید باقی نمی ماند که تا برای کار یا “شارژ” استفاده شود. تمیز نکردن کامل این تونر می تواند بزرگترین عامل خرابی این کارتریج باشد.

تمیز نکردن کامل تونر باقی مانده قبلی می تواند بزرگترین عامل خرابی این کارتریج باشد.

بخش پاک کننده کارتریج درام شامل “برس پاک کننده اسفنجی” و یک تیغه بازیافت می شود. برس پاک کننده در طول چرخه چاپ، دارای دو محل شارژ متقابل بر روی خود می باشد. اولی هر تونر باقی مانده از درام را جذب خود می کند. دومی تونر را از برس دور کرده و به درامی باز می گرداند که قرار است دوباره به کارتریج تونر بازگردانده شود. همه این کارها در یک توالی زمانی انجام می شود که با فرایند چاپ مداخله ندارد. اگر برس پاک کننده اسفنجی آلوده به تونر بدی شود و به طور متناسب شارژ نشود، برس قادر نخواهد بود تا خود را تمیز کند، و اختلالی در کار رخ خواهد داد.

به نظر می رسد این طبیعتِ تونر آلوده باشد که بیشتر شارژ را برای تمیز ماندن از درام دریافت می کند، اما شارژی را که به برس کمک می کند تا خودش را تمیز کند، هرگز نمی پذیرد. برس پاک کننده ای که به طور مناسب عمل می کند، در هر زمانی تنها مقدار کمی از تونر را بر خودش می پذیرد. وقتی که تونر آلوده می شود، آن جمع می شود و باعث بروز مشکلاتی بدتر می شود. کارتریج درام یک محفظه زائد ندارد؛ تمام تونر زائد به کارتریج تونر باز می گردد.

از آنجا که غلتک مگنت در واقع با درام در تماس است، تونر زائد به منبع کارتریج تونر باز می گردد. همانطور که در بالا عنوان شد، وقتی که با استفاده از یک کارتریج تونر بد، اقدام به پرینت می کنید، دستگاه درام آلوده می شود. حتی وقتی شما تونر را با یک کارتریج اورجینال جدید یا یک تونر خوب و کاملا بازسازی شده تعویض می کنید، دستگاه درام مقداری از تونر بد را به کارتریج تونر خوب باز می گرداند، که دوباره باعث اختلال می شود. و هر دو کارتریج دوباره آلوده می شوند. اساسا، وقتی دچار اختلال می شوید، هر دو کارتریج را باید پاک کرد.

بقیه 80 گرم تونر (یا چیزی در این حدود) که در کارتریج تونر باقیمانده اند دقیقا کمتر از حداقل میزان ممکنی است که می تواند سطح شارژ را در سطح مناسب نگه دارد. وقتی چراغ تغییر تونر روشن می شود، نشان می دهد که تونر تا سطح مناسب شارژ نشده و این باعث اختلال می شود. وقتی کارتریج تونر به پایان عمر مفید خود نزدیک شد پرینتر سطح شارژ پایین در منبع تونر را حس کرده و سعی می کند تا سطح شارژ را بالا نگه دارد. این شارژ ثابت مانع از ایجاد اختلال در یک کارتریج تقریبا خالی می شود.

وقتی پرینتر نتواند تونر باقی مانده را به حداقل شارژ برساند، چراق تعویض تونر روشن می شود. کارتریج در این مرحله هنوز بطور مناسب پرینت می گیرد. اگر شما همان کارتریج را برای چند روز بیرون از دستگاه قرار دهید، و بدون انجام هیچ کاری، آن را دوباره در پرینتر قرار دهید، کارتریج دچار اختلال می شود. این موضوع به این دلیل است که سطح شارژی که پرینتر به سختی سعی در حفظ آن داشت، از هم پاشیده شده و مواد باقی مانده دیگر نمی توانند شارژ مناسب را دریافت نمایند.

تمام این ها به چه معناست؟

  • مطمئن شوید که تکنولوژی کارتریج شما بطور کامل محفظه تامین کارتریج تونر را پاک می کند. استفاده از هوای فشرده و خشک بهترین روش برای تمیز کردن آن است.
  • در صورتی که بقیه فراموش کرده اند، و شما یک کارتریج خراب دارید، تونر باید دوباره و به طور کامل پاک شود. (تونری که تمام شده است را استفاده نکنید) و تونر جدید و تازه ای باید نصب شود. در این مرحله دستگاه درام باید جدا شده و با تاکید بر ناحیه برس پاک کننده اسفنجی، پاک شود. در هنگام آلودگی، این یک فرایند بسیار ساده اما ضروری است.
  • در آخر، نباید از هیچ نوع ماده شیمیایی برای تمیز کردن کارتریج تونر استفاده کنید. اگر مگنت دارای قطعه ای بود که با استفاده از یک پارچه خشک و بدون پرز تمیز نمی شود، از غلتک استفاده نکنید. همه مواد شیمیایی پاک کننده ای که دارای مقدار کمی ته نشینی باشند می توانند با تونر واکنش نشان داده و باعث بروز مشکلاتی شوند. وقتی کارتریج درام را دوباره تعمیر می کنید، می توانید از الکل برای تمیز کردن درام استفاده کنید، اما از هیچ ماده شیمیایی دیگری استفاده نکنید. این موضوع همچنین برای تمیز کردن برس های پاک کننده هم صدق می کند. این برس دارای یک پوشش رسانا بر روی خود می باشد که در صورت ریختن هر گونه حلالی بر روی آن، از بین می رود. وقتی پوشش رسانا از بین برود، کارتریج غیر قابل استفاده می شود.

عیب یابی کارتریج

پارازیت یا خطوط اضافه روی برگه های پرینت:

کارتریج تونر و کارتریج درام؛ این شایع ترین مشکلی است که در مورد کارتریج وجود داشته است، سه علت در این خصوص شناسایی شده است:

  • تونر آلوده می باشد. اگر تونر قدیمی در کارتریج تونر به طور کامل تمیز نشود، خطوطی سایه دار در کل صفحات ایجاد می شود. این مشکل ممکن است در اثر استفاده از یک برس تمیز کننده آلوده در کارتریج درام ایجاد شده باشد که ارتباطی مستقیم با یک کارتریج تونر بد دارد.
  • اگر مگنت در کارتریج تونر مستهلک شده باشد و تونر زیادی از آن خارج شود، این مشکل ایجاد خواهد شد. این مشکل معمولاً تنها در کارتریج‌هایی است که کمتر سرویس شده‌اند. یک غلتک عادی تا حدودی دارای یک نمای لکه دار است و بافت آن صاف می باشد. اگر غلتک دارای خط و خش و ترک‌های کوچک باشد و یا اینکه صرفاً درست به نظر نمی رسد، از آن استفاده نکنید.
  • یکی دیگر از مسائل مربوط به این مشکل می تواند در اثر استفاده از تونرها ایجاد شود. لزوماً همه تونرهایی که بعد از این مدل به بازار عرضه شده‌اند این مشکل را ایجاد نمی کنند، چرا که همیشه مقدار کمی از تونر بر روی برس اسفنجی تمیز کننده کارتریج درام وجود دارد. بیشتر تونرهایی که بعد از این مدل به بازار عرضه شده‌اند، بر روی اورجینال کار می کنند، اما همه آن‌ها با استفاده از تونرهایی که بعد از این به بازار عرضه شده‌اند، کار نخواهند کرد. با فروشنده خود چک کنید تا مطمئن شوید که تونر شما بر روی بقیه (همه) مدلهای برادر هم کار خواهد کرد.
  • صدای تق‌تق: کارتریج تونر؛ در سمت چپ کارتریج، چندین اهرم و چرخ دنده ها وجود دارد که دندانه‌های بسیار ریزی دارند. اگر هر تونر در طول فرایند تمیز کردن روی این دندانه ها قرار گیرد باعث شکسته شدن هر کدام از آن‌ها می شود، که در نتیجه، این صدای تق‌تق ایجاد خواهد شد. ما باید یک دست خود را در هنگام باد گرفتن کارتریج و در هنگام پر کردن آن، بر روی دنباله دنده قرار دهیم تا چرخ دنده‌ها تمیز باقی بمانند. اگر تونر بر روی آن‌ها ریخته شود، چرخ دنده و میله را با الکل تمیز کرده، و با گریس چرخدنده خوب چرب کنید . هم میله و هم دندانه ها، نیاز به روغن کاری دارند.

چرخ دنده‌هایی که از خود صدا تولید می کنند می توانند ناشی از عدم طراحی صحیح تونر برای TN-460 مورد استفاده هم باشند. اگر ذرات تونر یکنواخت نباشند، تونر به راحتی جریان نیافته، و پره های همزن در داخل کارتریج تونر گیر می کنند و باعث شکسته شدن دندانه ها می شوند.

رگه های عمودی خالدار در سمت راست صفحه :

کارتریج تونر؛ این مشکل شایعی است. یک گیره پلاستیکی کوچک در سمت راست مگنت دهنده وجود دارد که تنها با چسب دو طرفه نگه داشته شده است. و خیلی وقت ها کنده می شود. در واقع ما 35% از مشکلات موجود مربوط به این گیره هاست. هدف این گیره ها، محافظت از تونر در برابر لبه غلتک مگنت است. اگر آن از بین برود، تونر از بین می رود و در نهایت کنده شده و رگه های عمودی خالدار پیدا می کند. سمت چپ کارتریج همچنین دارای یک گیره است که آن دائمی است و سقوط نمی کند. گیره های جدیدی موجود هستند. تصاویر را ببینید.

Brother-1240

رگه های عمودی تاریک و تیره :

کارتریج درام؛ این مشکل معمولاً به خاطر یک سیم کرونای کثیف ایجاد می شود و یا این که، پاک کننده سیم آبی کرونا در جای خود در سمت چپ کارتریج قرار نگرفته است.

پرینت‌های کمرنگ :

درام کارتریج، این مشکل در اثر یک غلتک انتقال دهنده کثیف یا کهنه ایجاد می شود. این غلتک‌ها در داخل کارتریج واقع شده اند. که در آزمایش های ما، آن‌ها باید حداقل 2-3 بار شارژ عمر داشته باشند.

خطوط سیاه و سفید افقی:

کارتریج تونر و کارتریج درام. خطوط سیاه زمانی ایجاد می شوند که یک تونر داخلی وجود داشته باشد، و خطوط سفید هم زمانی ایجاد می شوند که یک نقطه مرده، و یا آلوده بر روی غلتک وجود داشته باشد.

اگر خطوط در هر 94 میلی متر تکرار شوند (در حدود 3 تا 3.4 سانتی متری) به این معنی است که درام معیوب یا کثیف است. اگر آن‌ها در هر 39 میلی متر ظاهر شوند (1 تا 16/9 سانتی متر) به این معنی است که غلتک توسعه دهنده در تونر کارتریج ها معیوب و یا کثیف هستند.

صفحاتی به طور یکدست سیاه:

کارتریج درام؛ احتمالاً از میله محور درام تا چرخ دنده داخلی درام، اتصال زمینی یا اِرت نامناسب با درام ایجاد شده است.

خطوط سیاه کاملاً نازک و کاملاً مستقیم در پایین صفحه:

کارتریج درام؛ دارم خراشیده شده است.

نقطه‌های سیاه که هر 94 میلی متر تکرار می شوند (3 تا 4/3 سانتی متری):

کارتریج درام؛ درام معیوب، و یا این که چیزی به سطح درام گیر کرده باشد.

روش راه اندازی مجدد کارتریج درام

اگر دستگاه پیغامی مبنی بر تغییر کارتریج نشان می دهد، مراحل زیر را انجام دهید. اگر دستگاه درام را به دلیل آلودگی تمیز کرده اید، نیازی به تنظیم مجدد نیست. توجه داشته باشید که روش‌های جداگانه ای برای پرینترهای لیزری و دستگاه‌های فاکس وجود دارد.

چندکاره ها (سری DCP)

پس از جایگذاری کارتریج درام، درب جلو را باز نگه دارید و دکمه “clear” را بزنید. صفحه نمایش، پیغام “Replace Drum?” 1- YES; 2- NO را نشان می دهد. با فشردن دکمه 1، صفحه نمایش “Accepted” را نشان می دهد، درب جلو را ببندید. شمارنده مجدداً ریست شده است.

چاپگرهای لیزری تک کاره

درب جلو را باز کنید. دکمه های سیاهی که زیر چراغ های LED در سمت چپ قرار دارند را بفشارید تا زمانی نگه دارید که همه چراغ ها روشن شوند. بعد آن را رها کنید. شمارنده ریست میشود.

امیدواریم کمکی باشد دوستان علاقه مند.


لطفاً نظرات و سوالات خود را در بخش دیدگاه ها ارسال نمائید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...