مواد شیمیایی تشکیل دهنده تونر

5037

مواد شیمیایی تشکیل دهنده پودر تونر چیست؟

تونر یکی از موادی است که این روزها استفاده زیادی از آن در دستگاه کپی و پرینترهای لیزری می شود. وقتی که کارتریج پرینتر شما کم کم، چاپ کمرنگی تری می زند، به فکر تغییر و شارژ آن می افتید. همانطور که قبلاً توضیح دادیم، تونر مخلوط پودری است که در پرینترهای لیزری و دستگاه های فتوکپی برای تشکیل متن و تصاویر چاپ شده روی کاغذ، به طور کلی از طریق کارتریج تونر استفاده می شود.

پلاستیک عمدتا دانه‌بندی شده، مخلوط‌های اولیه فقط پودر کربن و اکسید آهن به آن اضافه می‌شود، با این حال، از آن زمان مخلوط‌هایی حاوی پلی‌پروپیلن، سیلیس دوددار و مواد معدنی مختلف برای تریبوالکتریفیکاسیون ساخته شده‌اند. تونر با استفاده از پلاستیک مشتق شده از گیاه نیز به عنوان جایگزینی برای پلاستیک نفتی وجود دارد. ذرات تونر توسط گرمای فیوزر ذوب می شوند و بنابراین به کاغذ متصل می شوند.
در دستگاه‌های فتوکپی قبلی، این تونر کربنی کم‌هزینه توسط کاربر از یک بطری به مخزن دستگاه ریخته می‌شد.

تونر ماده ای است که برای چاپ در دستگاه های لیزری روی کاغذ ذوب می شود. عمده مواد تشکیل دهنده تونر، پلاستیک است. پلاستیک دو مزیت دارد: یکی اینکه بهر شکل و شمایلی در می آید و دیگر اینکه بعد از ذوب شدن و سفت شدن براحتی تغییر شکل نمی دهد، مگر با حرارت.عمده مواد تشکیل دهنده تونر، پلاستیک است.

مواد شیمیایی تشکیل دهنده تونر

ما قبلاً در مورد نحوه کار تونر و اینکه تونر چیست توضیح داده ایم. در این مقاله با مواد اصلی تشکیل دهنده تونر آشنا می شویم.

Polyester (پلی استر)

 85 تا 95 درصد تونر را پلاستیک تشکیل می دهد که بصورت پودر روانه بازار می شود. هر چقدر دانه های این پودر، ریزتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.  می توان از پلیمر هم استفاده نمود ولی پلی استر همان موادی است که با آن بطری آب معدنی و نوشابه را می سازند. البته پلی استر گرانتر از پلیمر است ولی ویژگی های آن، ارزشش را دارد.

به علت داشتن سه ویژگی براق بودن، کمتر سمی بودن و داشتن نقطه ذوب کم، انرژی کمتری مصرف می کند و پرینتر یا دستگاه کپی لیزری، سریع تر عمل چاپ را انجام می دهد. پلاستیک مورد استفاده در تونر اصلاً برای تنفس و ریه خوب نیست و اگر روی لباس خودتان ریخته شد، حتماً با آب سرد بشویید چون آب گرم باعث چسبیدن تونر به اشیا می شود.پلاستیک مورد استفاده در تونر اصلاً برای تنفس و ریه خوب نیست و اگر روی لباس خودتان ریخته شد، حتماً با آب سرد بشویید چون آب گرم باعث چسبیدن تونر به اشیا می شود.

polyster-powder

Polypropylene Wax (موم پلی پروپیلن)

موم پلی پروپیلن برای روانکاری استفاده می شود. این ماده یک پلیمر مانند پلی استر است، اما رشته های کربن طولانی آن، کمترین مواد شیمیایی را که از آنها آویزان است، رها می کند، بنابراین مولکول ها می توانند به آسانی بر یکدیگر لغزش و لیز بخورند.

Polypropylene-Wax

Carbon Black (کربن سیاه)

پلی استر بی رنگ است. برای اینکه مشکی شود، با مواد خالصی باید ادغام شود تا رنگی شود. موادی همانند قیر یا کریوزوت و کربن سیاه اصلی ترین مواد تشکیل دهنده تونر مشکی است. کربن سیاه، مواد پلاستیکی را محکم می کند. تایرها به همین علت مشکی هستند. این ماده نیز باعث استحکام و چسبندگی چاپ روی کاغذ می شود.

Carbon-Black

Pigment Yellow 180 (رنگدانه زرد)

رنگ های دیگر کارتریج ها، همانطور که می دانیم زرد، قرمز و آبی است. برای رنگ زرد از ترکیب بنزیمیدازولون استفاده می شود.

Pigment Yellow 180

Pigment Red 122 (رنگدانه قرمز)

این رنگ از ترکیبات کیناکریادون بدست میاید. این رنگدانه موارد مصرف زیادی در صنعت دارد.

Pigment-Red-122

Pigment Blue 15:3 (رنگدانه آبی)

فتالوسیانین مس سازنده رنگ آبی در تونر است که مابین رنگ آبی و سبز بنظر می آید. این رنگ در بیمارستان ها در لباس بیماران استفاده می شود که رنگ خون را روی آن، مشکی بنظر می رسد.

Pigment Blue 15-3

Fumed Silica (سیلیکا فوم)

دانه های شیشه ای میکروسکوپی (SiO2) روی سطح ذرات تونر یک جریان ابریشمی و تقریبا مایع را فراهم می کنند. این ماده باعث می شود که تونر روی صفحه در سرعتهای امروزی پرینترهای اداری مدرن گسترش دهد. این ماده به ویژه در تونرهای پلی استر که بیشتر در معرض سوخته شدن هستند، کاربرد دارد.

Fumed-Silica

شارژ کارتریج خود را به ما بسپارید!


اگر از مطلب مواد شیمیایی تشکیل دهنده تونر لذت بردید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

29 اردیبهشت 1397

مرسی از مطالب عالیتون، پیروز و پاینده باشید

نظرات خود را برای ما بنویسید ...