پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان

9911

پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان و چگونگی جلوگیری از آن

همگام با گسترش فناوری، پرینتر های جوهر افشان چاپ‎ هایی ریز بافت‏تر و باکیفیت بالاتر ارائه می ‎دهند. این بدان معنی است که پرینترهای جوهر افشان هم اکنون بیش از هر زمان دیگری برای استفاده در موارد مختلف مورد توجه قرار گرفته‎ اند. با این حال، می ‎دانیم که پرینترهای جوهر افشان به رنگدانه‎ ها (pigment) و جوهر‎ های رنگی (dye ink) متکی هستند که هر دو با آب مخلوط هستند.

این امر به این معنی است که صرف نظر از اینکه از پرینتر جوهر افشان خود برای چه منظوری استفاده ‎می‎ کنید، اگر پرینت‎ های نهایی شما در تماس با آب قرار بگیرند، کلمات ‎ممکن است پخش و لکه د‎ار شوند. در حقیقت این موضوع یک شکایت رایج در میان افرادی است که از پرینترهای جوهر افشان خود به طور مرتب استفاده ‎می ‎کنند.

جوهر مربوط به این پرینترها در تماس با رطوبت در شرایط خاصی منجر به لکه دار شدن کاغذ می‎شود و ممکن است موجب خراب شدن یک تعهد مهم، یک قرارداد و یا حتی یک کسب و کار پر رونق شود.

این خطرات به اندازه‎ای بزرگ و واقعی هستند که مردم ‎دوست دارند بدانند چگونه ‎می‎ توانند از وقوع این اتفاق جلوگیری کنند و خطر را از بین ببرند. وقتی جوهر روی کاغذ در هنگام چاپ پخش می شود کیفیت کار شمارا پایین می آورد و این مطلب نا خوشایندی است. ممکن است که دستگاه شما دچار مشکل سخت افزاری شده باشد و اینکه تنظیمات آن به هم خورده باشد شما باید سریع این مشکل را حل کرده یا از متخصص آن راهنمایی بخواهید.

اگر شما نیز جزء همین افراد هستید و تجربه ناخوشایند پخش شدن کلمات یا تصاویر چاپ شده ی خود را دارید، به مطلب درستی مراجعه کرده ‎اید. در اینجا چند راه حل برای جلوگیری از این موضوع وجود دارد.

پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان و چگونگی جلوگیری از آن

اختصاص زمان کافی برای خشک شدن جوهر و جلوگیری از پخش شدن آن

‎ممکن است این توصیه به نظرتان، فوق العاده واضح و ساده به نظر برسد. با این حال، این عامل شایع ترین علت مربوط به پخش شدن چاپ پرینت ‌های جوهر افشان است.

در واقع اغلب کاربران، بعد از اینکه از تصاویر یا اسناد خود پرینت می ‎گیرند، بلافاصله آنها را به دست گرفته و شروع به استفاده می‎ کنند. این امر در مورد پرینترهای عکاسی بیشتر اتفاق می ‎افتد. با اینکه در رابطه با این پرینترها باید کمی ‎مراقبت به خرج داد اما کاربران اغلب ‎صبوری خود را از دست داده و خیلی زود تصاویر چاپ شده را به دست می‎گیرند.

پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان و چگونگی جلوگیری از آن

زمان خشک شدن جوهر، بسته به مدل پرینتر جوهر افشان، نوع جوهر استفاده شده و نوع کاغذی که از آن استفاده می‎ شود، ‎می ‎تواند بین چند ساعت تا چند روز متفاوت باشد. به طور معمول، اسناد چاپی برای خشک شدن کامل نیاز به چند ساعت زمان و عکس‎های پرینت شده نیز برای خشک شدن نیاز به حدود 24 ساعت زمان دارند.

بنابراین بهتر است کاغذ چاپ شده را از گوشه‎ی آن به دست بگیرید و در جایی قرار دهید که ‎بتواند به طور کامل خشک شود و تا پیش از آن، کاغذها را زیاد جابجا نکنید. در مورد پرینترهای درجه یک با جوهرهای ویژه و با کیفیت، حتی توصیه می ‎شود زمان بیشتری را برای خشک شدن اختصاص دهید.

جالب است بدانید برخی از پرینترهای عکس وجود دارند که یک ماه طول می ‎کشد تا چاپ آنها به طور کامل خشک ‎شود. اگر علاقه ‎مند به یادگیری نحوه جلوگیری از لکه‎دار شدن پرینت ‎هایتان هستید، توصیه‎ی ما به شما این است که به پرینت‎های خود وقت کافی برای خشک شدن بدهید. در مورد اینکه چقدر زمان برای خشک شدن توصیه شده است کمی تحقیق نموده و سپس از آن پیروی کنید.

جوهرهایی با کیفیت بالا انتخاب کنید

هنگام استفاده از پرینترهای جوهر افشان، بخشی که بیشترین هزینه را به همراه دارد، مقوله تهیه جوهر است. گرانترین قسمت نه مربوط به خرید خود دستگاه است، نه کاغذ و نه حتی برقی که پرینتر مصرف ‎می‎ کند.

بلکه مشخصا مربوط به جوهر است! بنابراین، تعجب آور نیست که برای صرفه‎ جویی در هنگام کار با این پرینترها، اولین چیزی که مردم به آن می ‎اندیشند مصرف جوهر است. این امر موجب انتخاب گزینه ‎هایی با کیفیت پایین مانند جوهرهای بی ‎نام و نشان و یا پر کردن مجدد کارتریج ‎ها ‎می‎ شود. یکی از نتایج چنین تصمیماتی، پخش شدن جوهر بر روی کاغذ است.

از بخش فروش جوهر پرینتر و پلاتر ما دیدن فرمایید

دلیل این امر آن است که قرار گرفتن و باقی ماندن جوهر بر روی کاغذ، به ترکیب و دقت در مقدار جوهری که به کاغذ منتقل می‎شود، بستگی دارد. بنابراین اگر از چنین گزینه‎هایی برای کم کردن هزینه‎ها استفاده کنید، در نهایت جوهری ضعیف خواهید داشت که ممکن است در سیستم انتقال کارتریج اشکالاتی ایجاد کند.

پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان و چگونگی جلوگیری از آن

در صورت استفاده از جوهری با کیفیت بد، هیچ راهی برای جلوگیری از لکه‎دار شدن صفحات چاپ شده وجود ندارد. البته این امر به این معنی نیست که شما باید فشار مالی مربوط به خرید کارتریجهای اصلی (OEM) را به دوش بکشید. بلکه فقط بدین معنی است که باید اطمینان حاصل کنید که کارتریج یا جوهر خود را از شخصی قابل اعتماد و مطمئن خریداری ‎می‎کنید.

همکاران ما در آوند پرینتر می‎توانند شما را برای انتخاب یک جوهر کارتریج مناسب راهنمایی کنند.

انتخاب ترکیبی درست از جوهر و کاغذ

یکی دیگر از دلایلی که باعث می شود شما شاهد لکه ‎هایی روی کاغذ های چاپ شده باشید این است که کارتریج ‎های جوهر و نوع کاغذی که استفاده ‎می ‎کنید با هم سازگار نیستند. این ‎مورد ممکن است هنگا‎می‎ که مردم به دنبال گزینه ‎های ارزانتر ‎می ‎روند و یا حتی زمانیکه سعی می ‎کنند یکی از مواد مصرفی خود را ارتقاء دهند اتفاق بیفتد.

برای هر پرینتر جوهرافشان توصیه ‎هایی در مورد نوع جوهر و کاغذی که بهتر است استفاده شود، وجود دارد. شما ‎می ‎توانید از همین توصیه‎ ها پیروی کنید و یا می ‎توانید استفاده از انواع جوهر و کاغذ را امتحان کنید تا ببینید که کدام ترکیب، بهترین کیفیت را به شما ارائه می ‎دهند.

همچنین باید هر چند وقت یکبار کاغذ مورد استفاده خود را به یک نوع پیشرفته‎تر ارتقاء دهید. به عنوان مثال، انواع مختلفی از کاغذ در بازار موجود است که پوشش‎های ویژه‎ای بر روی آنها وجود دارد. هدف از قرار دادن این پوشش ها این است که جوهر در زیر آنها مهر و موم شده و از پخش شدن آن جلوگیری شود.

تغییر تنظیمات پرینتر برای جلوگیری از پخش شدن جوهر چاپ

جلوگیری از اشباع و پخش شدن جوهر تنها با تغییر تنظیمات پرینتر، گزینه خوبی به نظر می ‎رسد. هر پرینتر مجموعه‎ای از تنظیمات مربوط به خود دارد. معمولا تنظیمات پیش فرض هر پرینتر، امن‎ترین تنظیمات ممکن هستند. به این معنی که این تنظیمات تا جایی که ممکن است برای استفاده ‎های روزمره مناسبند.

اگر از مواد مصرفی توصیه شده و مناسب برای پرینترتان استفاده ‎می کنید، این تنظیمات بهترین بازدهی را برای شما خواهند داشت. اما اگر ‎می خواهید مواد مصرفی خود را تغییر دهید و یا به دنبال کیفیت بالاتر بروید، باید با تنظیمات پرینتر خود بازی کنید.

اولین چیزی که باید به آن نگاه کنید، نوع کاغذی است که پرینتر شما برای آن تنظیم شده است. در تنظیمات پرینتر، ‎می‎توانید نوع یا مدل کاغذ را تغییر دهید. اگر نوع کاغذ اشتباه ذکر شده است، پس از اصلاح آن ممکن است بتوانید از اشباع و پخش شدن جوهر جلوگیری کنید.

به همین ترتیب باید تنظیمات دیگر را نیز در نظر بگیرید. احتمالا نمی‎خواهید تصاویر را در حالت پیش نویس پرینت بگیرید و یا حتی اشباع رنگ در نمودارها داشته باشید. بنابراین مطمئن شوید که تنظیمات پرینترتان برای هر ماده مصرفی که در حال استفاده از آن هستید و کاری که می‎خواهید انجام دهید مناسب است.

استفاده از تثبیت کننده ها

حقیقتی در زمینه چاپ عکس وجود دارد که تمام عکاسان حرفه‏ ای از آن آگاه هستند، به خصوص کسانی که خودشان عکسهایشان را چاپ می ‎کنند. هر عکسی که خودتان چاپ ‎می ‎کنید، نسبت به لکه‎دار شدن حساس خواهد بود، به خصوص اگر از کاغذهای مخصوص عکاسی که پوشش ویژه‎ای دارند، استفاده نکرده باشید.

پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان و چگونگی جلوگیری از آن

با این حال، محصولاتی در بازار وجود دارند که به راحتی از اشباع جوهر جلوگیری می‎ کنند. این محصولات اساسا تثبیت کننده‎هایی هستند که شما ‎می‎توانید روی سطح تصویر چاپ شده اعمال نموده و از پخش شدن جوهر جلوگیری کنید؛ چرا که همانند یک رویه، جوهر را پوشانده و از تماس آن با آب جلوگیری ‎می‎کنند.

این تثبیت کننده ‎ها معمولا به نام‎ های متعددی مانند محافظ هنری و یا “مهر و موم” شناخته می ‎شوند. اگر شما نمی ‎توانید چنین محصولی را پیدا کنید، ‎می‎ توانید از اقلام روزمره خانگی به عنوان جایگزین استفاده کنید. از جمله این اقلام عبارتند از: پلیمرهای مصنوعی، لاک براق ناخن و اسپری مو.

مد نظر قرار دادن پرینترهای جوهر افشان مبتنی بر رنگدانه (pigment)

در شرایطی که پخش شدن جوهر روی کاغذهای پرینت شده به دفعات تکرار شود و به طور جدی بر کارایی شما تاثیر بگذارد، ممکن است بخواهید اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از این قضیه انجام دهید. ممکن است حرفه، کسب و کار یا تحصیلات شما به این دلیل که پرینتر جوهر افشان شما به درستی کار نمی‎کند، تحت تاثیر قرار گیرد.

پخش شدن جوهر در پرینترهای جوهر افشان و چگونگی جلوگیری از آن

یک گام جدی که به عنوان آخرین قدم در مورد آن صحبت خواهیم کرد این است که پرینتر مبتنی بر جوهر رنگی (dye ink) فعلی خود را کنار گذاشته و از یک پرینتر مبتنی بر رنگدانه (pigment) استفاده کنید. جوهرهای حاوی رنگدانه، با این که ضد آب نیستند اما نسبت به جوهرهای رنگی مقاومت بیشتری در برابر آب دارند. در نتیجه، استفاده از پرینتر رنگی مبتنی بر رنگدانه باعث جلوگیری از پخش شدن جوهر ‎می‎شود.

حتی یک گام افراطی ‎تر در این جهت می‎تواند استفاده از پرینترهای لیزری به جای پرینتر جوهر افشان باشد. کاربران پرینترهای لیزری به ندرت از مشکلاتی مانند لکه ‎دار شدن کاغذ شکایت دارند؛ زیرا ساختار تونر مورد استفاده در این پرینترها، بر اساس آب نیست.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

38 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

18 تیر 1397

سلام من یه چاپگر ایپسون R240دارم ولی استفاده نکردم ازش هدش خشک شده.
میخواستم ببینم از هدش موجود دارین؟

    19 تیر 1397

    درود بر شما
    متاسفانه خیر موجود نداریم ولی میتونید خود شما یا یک تکنسین ماشینهای اداری برای بر طرف مشکل هد خشک شده اقدام کنید.سپاسگزاریم

17 آبان 1397

با سلام پرینتر من بعد از یه حمل و نقل ساده شروع به ریختن جوهر کرده راه حل چیست مدلش اپسون l805

19 آبان 1397

درود بر فرید عزیز
این مدل پرینتری که شما فرمودید شرکت سازنده یه قفل مخصوص برای پرینتر طراحی کرده که زمانی که نیاز به جابجایی پرینتر دارید آن را به حالت مشخص شده قرار میدهید تا جوهر وارد دستگاه نشود .در صورتی که از این امکان استفاده نکردید و یا به هر دلیلی پرینتر از خود جوهر میدهد باید سریعا پرینتر خود را برای یک تعمیرگاه مجاز یا متخصص این مدل ارسال کنید استفاده از دستگاه بدون سرویس آن میتونه آسیب جدی به چاپگرتون وارد کنه.
پیروز باشید

1 اسفند 1397

سلام دستگاه l805 من شنیدم کارت pvc میزنه ولی تا دست بزنی بهش پاک میشه…حقیقت داره ایا؟؟؟

    1 اسفند 1397

    درود یر شما
    خیر پاک نمیشه نگران نباشید.

19 اسفند 1397

سلام
وقت بخیر
من میخوام جوهر دای رو با پیگمنت عوض کنم
آیا مراحل خاصی رو باید انجام بدم(مثلا با آب مقطر دستگاه رو کلین بدم)؟
پرینتر اپسون؛ مدل 1410
ممنون میشم راهنماییم کنید

    22 اسفند 1397

    درود بر شما
    بله بهتره که با یک حلال جوهر بصورت کامل هد دستگاه و مسیر عبور جوهر شستشو بشه .موفق باشید

19 مرداد 1398

سلام من پرینتر جوهر افشان سفارش دادم .میتونم باهاش کاغذ کالک چاپ کنم ؟

    19 مرداد 1398

    درود بر شما
    بله ولی باید کاغذ استاندارد پرینتر جوهر افشان باشه .
    پیروز باشید

18 آبان 1398

سلام
مود کاغذ پرینتر جوهرافشان اپسون برای چاپ روی کاغذ براق گلاسه پشت چسبدار که رنگ روش پخش نشه چی باید باشه

    18 آبان 1398

    سلام
    در Control Panel\Hardware and Sound\Devices and Printers پرینتر مورد نظرتون رو انتخاب کنید و روی آن دبل کلیک کنید و بعد داخل customiz your printer شوید در تب General گزینه Preferences رو انتخاب کنید در تب Main در کادرِ Paper option در گزینه Type میتونید برای کاغذ های متنوع گزینه های مختلف رو انتخاب کنید . ولی برای کاغذهای پشت چسب دار گلاسه . باید گزینه Photo stikers انتخاب شود و در پایان Apply+ok .
    پیروز باشید.

22 آذر 1398

سلام من پرینتر جوهر افشان کنون g3410 خریدم که تو خونه عکسهام رو چاپ کنم و ۴ نوع کاغذ فوتو گلاسه و گلاسه ابریشمی و گلاسه معمولی و مات هم خریدم که عکس رو همش تقریبا خوب چاپ میشه(ی زره خطای افقی جای هد میمونه) ولی بعد از یک ماهم که دست روش بکشی رنگش میره!!! چی کار کنم؟

25 آذر 1398

باسلام خدمت تیم مجرب اروند پرینتر،اپسونl120دارم نو هست ولی روی کاغذگلاسه که چاپ میکنم خط میندازه،چیکارش باید کنم،متشکر

25 آذر 1398

خسته نباشید خدمت تیم مجرب اروند پرینتر،اپسونl120دارم نو هست ولی روی کاغذگلاسه که چاپ میکنم خط میندازه،چیکارش باید کنم،متشکر

    26 آذر 1398

    سلام وممنون از شما
    1.گرم و جنس کاغذ رو در تنظیمات مشخص کنید 2.میتونید دستور هد کلین بدبد در تنظیمات 3.اگر حل نشد هدتون دچار گرفتگی شده یا جوهر بدرستی بهش نمیرسه . پیروز باشد

10 دی 1398

سلام
من یه طرح بزرگ روی کاغذ فتوگلسه چاپ کردن با بهترین کیفیت و گرماژ…الان بعد چند روز دیدم جا دست و اثر انگشت افتاده روش!باید چیکار کنم؟راهی هست که بشه این لکه ها و اثر انگشت هارو از بین ببرم؟ ممنون میشم اگر راهنمایی کنید.

3 بهمن 1398

سلام من پرینتر p50 دارم موقع چاپ جوهر میریزه روی کاغذ مشکلش چیه؟

    18 بهمن 1398

    سلام
    خیلی دلایل زیادی میتونه داشته باشته که به چند مورد اشاره میشه:
    1.پر شدن نمد استیشن پارک2.پر شدن ظایعات یا جمع شدن جوهر در کف دستگاه .3.مشکل کارتریج4.پاره شدن شلنگ انتقال جوهر و ….
    پیروز باشید

7 اسفند 1398

با سلام میخواستم بدونم بجای جوهر و حلال مخصوص جت پرینتر صنعتی میتوان از محلول دیگری استفاده نمود با تشکر

    9 اسفند 1398

    درود بر شما
    مجموعه آوندپرینتر فعلا در ضمینه جت پرینتر فعالیتی ندارد و بنابراین اطلاع دقیقی نداشته تا افتخار راهنمایی شما روداشته باشیم .
    پیروز باشید

15 اسفند 1398

سلام پرینتر l110 دارم خیلی خوب کار میکرد ولی چند روز است کاغذ کلاسه را بدون اینکه چاپ کنه خارج میکنه لطفا کمکم کنید

25 اردیبهشت 1399

سلام
من پرینتر جوهرافشان اپسون مدل L3050 دارم و میخوام جابجاش کنم.لطفا بفرمائید دکمه قفلش کجاست هست که من ببندم که جوهر برگشت نخوره

15 خرداد 1399

سلام من پیرینتر اپسونL3050دارم که روی رنگ قرمز و آبی خط میندازه چیکارکنم

13 مرداد 1399

با سلام و خسته نباشید.یه مشکلی که توی پرینتر جوهر افشان دارم (اپسون 1410) اینکه بعداز گذشت یک یا دو ماه که پرینت میگیرم عکس شروع میکنه به کاهش کیفیت و بعداز مدتی عکس جوهرهاش کم رنگ میشه و خیلی زشت میشه اینگار گذاشتی جلوی آفتاب رنگش پریده.علتش چیه ؟ و راهکارش چیه ؟ ممنونم

    14 مرداد 1399

    درود بر شما
    زمانی که هدتون مدت طولانی از خشک شدنش میگذره احتمال بازشدن هد بسیار کم میشه ولی میتونید باحلال قوی و صرف مدت زمان بیشتر تا بعضی موارد ۲ هفته شانس خودتون رو امتحان کنید.
    پیروزباشید

    14 مرداد 1399

    درود
    کیفیت و مخصوصا ماندگاری رابطه بسیار مستقیم با جوهر دارد .ازجوهر باکیفیت استفاده بفرمایید

29 مهر 1399

سلام من پرینتر اپسون1410دارم موقع چاپ پخش رنگ داره مثلا دور موهارو پخش میکنه باید چیکار کنم؟

    4 آبان 1399

    در بر شما
    دلایل بسیار زیادی میتونه داشته باشه : مثل گرفتگی هد .جوهر یا کاغذ بی کیفیت . خرابی کارتریج و ……. شما برای تشخیص ایراد باید به تکسنین های تعمیر این دستگاه مراجعه بفرمایید تا با تست های مربوطه دلایل آن را گفته و رفع عیب نمایند.پیروز باشید

25 دی 1399

سلام
بنده یه پرینتر اپسون مدل L210 دارم که در صورت پرینت با کیفیت معمولی و کپی گرفتن خط های آبی رو کاغذ اضافه میشه و جوهر آبی داخل خود پرینتر پخش میشه . اما وقتی با کیفیت بالا پرینت می گیرم دیگه این مشکل رو نداره
میشه بفرمایید مشکل از چیه؟

    26 دی 1399

    درود بر شما
    هد دستگاهتون به احتمال زیاد دچار گرفتگی شده و حتما به تکنسین برای رفع عیب مراجعه بفرمایید

27 دی 1399

سلام وخسته نباشید به سروران عزیزم
بنده یه l805 دارم دوماه پیش برای خرید جوهر 6تا 1لیتری گرفتم. دوسه روزه که بعد از روشن کردن پرینتر و زدن 20 برگ یهویی مشکی روکمرنگ میزنه بعد دوبار هد کلین باز 5تا میزنه ومجدد کمرنگ میشه. ومجدد باید هدکلین کنم. بنظرتون اشکال درچیه. ؟ ظاهرا جوهر ها که ایراد نداره. چون دوماهه از همون دارم استفاده میکنم. خیلی خیلی ممنونم راهنماییم کنید

    3 بهمن 1399

    درود بر شما
    هد دستگاهتون به احتمال زیاد دچار گرفتگی شده و حتما به تکنسین برای رفع عیب مراجعه بفرمایید

23 تیر 1401

اگر اشتباهی تو l1800 رنک ابی c و m رو جا به جا بریزیم چیکار باید کرد؟
پیرینتر خاموش بوده رنگ پر کردیم

23 تیر 1401

اگر اشتباهی تو l1800 رنک ابی c و m رو جا به جا بریزیم چیکار باید کرد؟
پیرینتر خاموش بوده رنگ پر کردیم

    24 تیر 1401

    جوهر رو با سرنگ از مخزن خارج کنید وچندبار الکل داخل مخزن بریزید دوباره با سرنگ خارج کنید تا اثری از رنگ قبلی نباشد

26 شهریور 1401

سلام خسته نباشید
من پرینتر مدل کنون ip7240 دارم جدیدا دستگاه کاغذ های مورد نظر رو کم رنگ بیرون میده
چیکار باید بکنم
ممنون میشم بهم بگید

    26 شهریور 1401

    تست هد بگیرید ببنید هد پرینتر سالم هست یا نه؟

نظرات خود را برای ما بنویسید ...