پرینترهای وایرلس و مزایا و معایب آنها

5670

مزایا و معایب پرینترهای بی سیم

پرینترهای وایرلس یا چاپگرهای بی سیم با مودم کار می می کنند و وظیفه ی اتصال دستگاه های مختلف به پرینتر را دارد. شما می توانید در هر نقطه ای در شرکت یا محل مورد نظر از طریق وای فای به دستگاه وصل شده و تصاویر یا متن مورد نظر خود را پرینت بگیرید.

چاپگر بی سیم هم همچون سایر تکنولوژی ‎های نوین برای کسب و کار های کوچک و بزرگ، مزایای بسیاری از جمله افزایش بهره وری را فراهم می‎ کند و عامل مهمی است که می‎ تواند خروجی، ظرفیت و کیفیت کار تولید شده توسط کارکنان شما را افزایش دهد. از طرفی به دلیل سهولت استفاده از محبوبیت روز افزون نیز برخوردار می‎شود.

اما البته این تمام ماجرا نیست. مثل هر تکنولوژی دیگری، پرینتر وایرلس نیز ممکن است معایبی داشته باشد. در این مطلب ابتدا در مورد این موضوع که چگونه چاپ وایرلس می‎تواند بهره وری کسب و کار شما را افزایش دهد، پرداخته‎ایم تا اطمینان حاصل کنید که با استفاده از آن، دفتر کارتان، ساعات کاری ارزشمندتری در دسترس خواهد داشت. در پایان به چند مورد از معایب گزارش شده در این رابطه نیز اشاره شده است.

یک پرینتر وایرلس چگونه کار میکند؟

پرینتر وایرلس با اتصال یک روتر یا مودم وایرلس به هر دو دستگاه کار می‎کند. این روتر به عنوان یک نقطه دسترسی هم برای پرینتر و هم برای کامپیوتر شخصی شما عمل می‎کند و به شما اجازه می دهد فایل های دیجیتال را از دستگاه خود بدون اتصال فیزیکی (کابلی) از طریق آن ارسال کنید.

اگر پرینتر شما با AirPrint یا Google Cloud Print سازگار باشد یا به یک برنامه گوشی هوشمند دیگر (app) مجهز باشد، می‎توانید از طریق تلفن همراه خود نیز مستقیما پرینت ارسال کنید.

پرینترهای وایرلس و مزایا و معایب آنها

چگونه چاپ وایرلس میتواند در محل کار سودمند باشد

داشتن این نوع پرینتر در یک دفتر اداری برای کسب و کارتان بسیار مفید است و می ‎توانید راندمان محل کار خود را با توجه به دلایلی که در ادامه عنوان می‎شود، افزایش دهید:

بهره‎وری بیشتر از زمان

یکی از مزایای ارزشمندی که یک پرینتر وایرلس می‎تواند ارائه دهد این است که می‎تواند در مورد زمانی که به عملیات چاپ اختصاص می‎دهید، صرفه جویی کند.

پرینترهای Wi-Fi نیازی به یک صف چاپی برای پیکربندی ندارند، به این معنی که فرایند راه اندازی، پیچیده یا زمان گیر نیست. این ویژگی همچنین موجب صرفه جویی در زمانی می‎ شود که کارکنان به ارسال موارد به پرینتر اختصاص می‎دهند، زیرا آنها مجبور نیستند منتظر سایر اقلامی باشند که قبل از خودشان برنامه ریزی شده‎اند تا چاپ شوند. از این زمان ذخیره شده می‎توان به نحو بهتری برای انجام وظایف مهم تر استفاده کرد. مانند پاسخ دادن به ایمیل و یا حضور در جلسات.

پرینترهای وایرلس و مزایا و معایب آنها

توانایی به اشتراک گذاشتن با چندین کاربر

برخلاف یک پرینتر متصل به شبکه، دستگاههای بیسیم مزیت اجازه دادن به چندین کاربر برای اتصال همزمان به دستگاه را ارائه می‎دهند. این مزیت نه تنها اجازه می دهد که اعضای بیشتری از کارکنان از یک پرینتر استفاده کنند، بلکه همچنین نیاز به وجود چندین دستگاه در یک دفتر را حذف می‎کند و می‎تواند به صرفه جویی در هزینه های اجرایی کمک کند.

این امر از یک جهت دیگر می‎تواند به بهبود بهره وری کمک کند و آن این است که احتمال تاثیر پرینتر روی زمان شما به دلیل خرابی‎های احتمالی کمتر خواهد شد. وجود فقط یک دستگاه پرینتر به جای چندتا، تنها نیاز به تعمیر و نگهداری هر چند ماه یکبار دارد و شما می‎توانید زمان و پولتان را در جاهای بهتری صرف کنید.

در هر جای دفتر می‎تواند قرار بگیرد

از آنجا که یک پرینتر وایرلس مجبور نیست حتما در کنار یک کامپیوتر ثابت قرار بگیرد، لذا انعطاف پذیری را به گونه‎ای فراهم می‎ کند که بتوان آن را در هر جای دفتر قرار داد. همچنین نیازی به اتصال به نقطه دسترسی به شبکه ندارد.

این ویژگی یک پرینتر وایرلس نیز می‎تواند بهره وری را افزایش دهد، چرا که کارکنان می‎توانند اسناد را از نزدیک ترین دستگاه ارسال و چاپ کنند. شما همچنین از مزایای دیگری مثل عدم نیاز به مستقر نمودن دفتر خود در اطراف تجهیزات اداری بهره‎مند خواهید شد، و کارکنان می‎توانند مکانی را برای کار کردن انتخاب کند که در آن بهره‎وری و کارایی بیشتری دارند.

پرینترهای وایرلس و مزایا و معایب آنها

بسیاری از کاربردهای مختلف

یک دستگاه چاپ وایرلس لازم نیست فقط کار پرینت انجام دهد. در حقیقت، پرینترهای چند منظوره وایرلس نیز موجود است که می‎توانند عملکرد یک پرینتر، یک اسکنر، یک دستگاه کپی و یک دستگاه فکس را در یک واحد ترکیب کند.

در صورت استفاده از ماشینهای چند کاره وایرلس، علاوه بر آزاد شدن فضا در دفتر شما، این امر به کارمندان دفترتان اجازه می‎دهد که به صورت کاراتری عمل کنند، زیرا شما مقدار زمان صرف شده برای استفاده از ماشین های چندگانه را کاهش می‎دهید. دستگاه تکی تمام این چهار عملیات را مدیریت خواهد کرد و به کاربران فرصت بیشتری برای تمرکز بر وظایف مهم تر خواهد داد.

چاپ ایمن با پرینتر وایرلس

از آنجا که پرینترهای وایرلس از طریق روترها و مودم های تحت شبکه مورد استفاده قرار می‎گیرند، صاحبان کسب و کارها نگران امنیت و حریم خصوصی فایل های حساس چاپی خود نخواهند بود. با این وجود، گام‎های خاصی برای محافظت از دستگاه و امنیت پرینتر شما وجود دارد.

آیا پرینترهای وایرلس معایبی نیز دارند؟

علاوه بر مزایایی که برای پرینترهای وایرلس بر شمردیم معایبی هم در مورد آنها وجود دارد که بهتر است در اینجا به آن اشاره کنیم.

یکی از معایب آن این است که بعد از خرید یک پرینتر وایرلس نیاز به یک روتر یا مودم نیز خواهید داشت و یا اینکه نیاز به یک نقطه اتصال به شبکه دارید. البته با توجه به اینکه امروزه در بیشتر خانه‎ها و دفاتر یک شبکه وایرلس وجود دارد، این مورد عیب کوچکی محسوب می‎شود.

اما بزرگترین عیب یک پرینتر بیسیم محدوده یا رنج شبکه بی سیم است که محدودیت‎ هایی برای محل قرار دادن آن ایجاد می ‎کند. در دفاتر و یا ساختمان های بزرگ، این قضیه می ‎تواند یک چالش باشد. بنابراین برای غلبه بر این محدودیت نیاز به استفاده از پیشرفته ترین شبکه های Wi-Fi و انتخاب بهترین مکان برای پرینتر خواهید داشت.

مورد دیگری که شاید دلیل اثبات شده‎ای برای آن یافت نشده اما به تجربه بارها دیده شده است این است که میزان توقفات چاپ برای پرینترهای بی سیم نسبتا زیاد است.

یعنی مواردی اتفاق می‎افتد که بدون رویت شدن یک دلیل اساسی، پرینتر متوقف می‎شود و ساده‎ترین راه برای ادامه کار ( اگر نیاز به حضور تکنسین‎های مجرب نباشد ) این است که دستگاه را ری ‎استارت و مجددا راه اندازی کنید. این امر ممکن است در مواقع حساس و بحرانی باعث ایجاد گلوگاهها و محدودیت‎هایی در دفتر کارتان شود. برخی دلیل این امر را متصل بودن دستگاه به وسیله های مختلف و احتمالا دریافت ویروسها یا بدافزارها می‎دانند.

در این مطلب کوشیدیم مزایا و معایب احتمالی پرینترهای وایرلس را به زبانی ساده بازگو کنیم. در نهایت این بستگی به نوع کسب و کار و نیز ترجیحات شما دارد تا با بررسی موارد ذکر شده در مورد اینکه یک دستگاه پرینتر وایرلس برای دفتر کارتان مفید خواهد بود یا خیر، تصمیم گیری کنید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

17 تیر 1397

یکی از مهم‌ترین موارد، این است که اگر بخواهیم به اینترنت وصل باشیم و دستور چاپ بدهیم از رایانه، باید حتماً از اینترنت قطع شویم و به شبکۀ آن وصل شویم. این مورد، حداقل در مورد چاپگر من که اپسون مدل L3060 است، صدق می‌کند، مگر اینکه روشی برای اتصال همزمان به دو شبکۀ وای‌فای موجود باشد که من از آن اطلاعی نداشته باشم.

    17 تیر 1397

    درود.
    اگر پیکربندی شبکه و IP بدرستی انجام شده باشه، اصولاً نباید قطع و وصل رو انجام بدید.

نظرات خود را برای ما بنویسید ...