نحوه کار کارت پرینتر ها چگونه است ؟

2619

پرینترهای چاپ کارت (کارت پرینتر) چگونه کار می کنند ؟

نحوه کار کارت پرینتر چرا مهم است؟

دانستن اینکه پرینترهای چاپ کارت یا کارت پرینتر ها چگونه کار می کنند کلید پاسخگویی به انتظارات شما از خرید و استفاده از آن خواهد بود. شاید این مطلب دیدگاه شما را نسبت به انواع پرینتر تغییر دهد.

یک پرینتر چاپ کارت یا کارت پرینتر با استفاده از گرما و فشار به صورت دیجیتالی یک تصویر را روی سطح کارت، از طریق یک ریبون پوشیده شده از مواد خشک رنگی، چاپ می کند.

hiti-cs200-card-printer

چگونگی نحوه کار کارت پرینتر

به غیر از تفاوت واضح چاپ روی پلاستیک PVC به جای کاغذ، نحوه کارکرد کارت پرینتر، متفاوت از پرینتر رایانه معمولی شما است و از یک تکنولوژی به نام تصعید رنگ (Dye Sublimation) برای رنگ آمیزی یک کارت استفاده می کند.

این فرآیند اساسا فرآیندی است که در آن ماده خشک ریبون که حساس به حرارت است، توسط هد پرینت گرم می‎ شود. این ماده به یک گاز تبدیل می شود و این گاز تحت فشار، به لایه سطحی کارت پلاستیکی نفوذ می کند و در نتیجه، رنگ جوهر، تصویر را چاپ می کند. با استفاده از تنظیمات مختلف گرمایی، مقدار گازی که کارت را رنگ می ‎کند، تغییر می‎کند و این باعث خواهد شد که طیف مختلفی از آن رنگ بتوانند چاپ شوند.

پرینترهای چاپ کارت چگونه کار می کنند؟

کارت پرینتر

کارت پرینتر ها همچنین از تکنیکی به نام چاپ حرارتی استفاده می کنند که با استفاده از گرما، ماده روی ریبون را ذوب کرده و به سطح کارت تزریق می ‎کنند. این فرآیند اغلب در ریبون دارای پنل سیاه یا “k” استفاده می شود.

از این روش همچنین برای چاپ ریبون های رنگی سایه روشن از قبیل طلایی و نقره ‎ای متالیک استفاده می ‎شود. در این فرآیند هیچ تفاوت رنگی برای آثار چاپ شده وجود ندارد و بیشتر برای چاپ متن و گرافیک استفاده می شود.

پنل در واقع هر رنگ ریبون است. مثلا ریبون 5 پنل CMYKO دارای 5 رنگ آبی، قرمز، زرد، مشکی و لایه محافظ است. یا ریبون با پنل K فقط دارای رنگ مشکی است.

برای غیر قابل نفوذ کردن گاز و تصویر چاپ شده حرارتی روی کارت، پرینتر چاپ کارت معمولا بر روی کارت یک لاک محافظ شفاف به نام پوشش (overlay) یا “o” پنل چاپ می‎ کند. بدون این پنل جوهر تصعید شده در سطح کارت، به راحتی از کارت پاک می شود و اساسا محو شده و یا کاملا از بین می رود.

درک این نکته که پرینترهای چاپ کارت، چاپ را روی سطح یک کارت انجام می‎ دهند مهم است. پاکیزگی و کیفیت کارت پلاستیکی مورد استفاده برای دریافت چاپ با کیفیت ضروری است.

پرینترهای چاپ کارت چگونه کار می کنند؟

همچنین برای اداره کردن چاپ کارت، توجه به این نکته مهم است که درک کنیم که در حالی که اکثر تولید کنندگان ادعا می کنند که پرینترهایشان می توانند چاپ “لبه به لبه” انجام دهند، اما واقعیت این است که باید یک مرز سفید یا بدون چاپ را در اطراف لبه کارت حفظ کنید.

این قضیه کمتر شدن دوریزها را تضمین نموده و از ریبون در برابر بریده شدن به دلیل عمل “قیچی” بین هد پرینتر چاپ کارت و لبه کارت هنگامی که یک هد گرم شده از لبه تیز کارت عبور می‎ کند، حفاظت می‎ کند.

اگرچه بعضی مواقع این روش به خوبی عمل می کند، ولی این مسئله باعث مشکلات طولانی مدت خواهد شد. اگر باید دقیقا پرینت لبه به لبه داشته باشید یک پرینت اولیه انجام دهید یا از یک چاپ غیر مستقیم پرینتر کارت، جهت انجام چاپ روی لبه استفاده کنید.

آوند پرینتر می تواند در مورد خرید یک دستگاه کارت پرینتر و مواد مصرفی آن به شما عزیزان مشاوره دهد. نمونه کارت پرینتر فراگیر شده داخل کشورمان، کارت پرینتر هایتی HITI cs200 می باشد.


لطفاً سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...