انتخاب درست لیبل و ریبون

2274

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون 

برای پیگیری هرچیز از محصولات خرده فروشی گرفته تا محصولات درمانی و تجهیزات نظامی، از بارکد‌ها استفاده می‌ شود. به دلیل تنوع محصولات، اندازه و برچسب‌ها، انتخاب ابزار مناسب مورد استفاده گیج کننده می‌باشد. در حالی که ممکن است یک لیبل کاغذ برای لیبل‌های استاندارد عملکرد خوبی داشته باشد ممکن است در کاربرد آن در زمانی که تلاش می‌کنید تا آن را بر یک وسیله ضمیمه کنید عملکرد ضعیفی داشته باشد. برای همین کاربرد یک لیبل پلاستیکی سخت تر، مناسب تر می‌باشد. علاوه بر این گاهی اوقات لیبل‌ها انتخاب مناسبی نمی‌باشد مانند موارد که در آن بیمار با مچ بند ردیابی می‌شود.

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون

طیف گسترده انواع وسایل و مواد اولیه موجود تصمیم‌ گیری در مورد آنچه بهترین تناسب را با نیاز شما دارد را چالش‌ برانگیز کرده است. اولین مرحله در یافتن ابزار مناسب شناسایی نیازهای خاص شما می‌باشد:

  • شما با بارکد چه چیزی را پیگیری می‌کنید؟ محصولات، افراد یا تجهیزات؟
  • برای چه مدت از لیبل، برچسب و یا دستبند استفاده می‌شود؟
  • لیبل‌ها در چه محیطی مورد استفاده قرار می‌گیرند؟
  • لیبل‌ها به چه سطحی می‌چسبند؟

باید بدانید که استفاده‌ شما از بارکد به شما در تصمیم گیری درباره نوع ،مواد اولیه و دیگر ویژگی‌های مورد نیاز کمک می‌کنند. بخش‌های زیر به شما در درک فرآیند خرید ابزار و تعیین بهترین ابزار بر اساس نیازهای شما کمک می‌کنند.

نوع ابزار

اولین مرحله در انتخاب ابزار مناسب تعیین شکل مناسب عامل می‌ باشد. از آنجایی که در اکثر موارد از لیبل چسب دار استفاده می‌شود، ابزار‌های دیگری وجود دارند که تناسب بهتری دارند.

لیبل‌ها

شناس‌برگ یا برچسب، که به آن لِیبل نیز می‌گویند، تکه‌ای از کاغذ، پلیمر، پارچه، فلز یا دیگر مواد است که به یک بسته‌بندی یا شیء می‌چسبانند. بر روی آن ممکن است یک راهنما یا اطلاعاتی خاص دربارهٔ فراورده، نشانی‌ها و مانند آن‌ها به نمایش درآمده باشد.

زمانی که ما به یک لیبل اشاره می‌ کنیم، ما درباره ی ابزار‌های برچسب‌های استاندارد صحبت می‌کنیم. همه ی لیبل‌ها از نوعی چسب برخوردار هستند که به طور مستقیم به یک کالا یا شی الحاق می‌شوند. لیبل‌ها به دلیل سادگی طراحی و چاپ و استفاده آسان و ضمیمه راحت آن، از معروف‌ ترین ابزار‌های بارکد مورد استفاده هستند. لیبل، اندازه و فدرت چسب‌های متفاوتی دارد.

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون

تگ‌ها

مهم ترین تفاوت میان یک تگ و یک لیبل این است که تگ فاقد چسب می‌باشد. تگ‌ها نسبت به لیبل‌ها ضخیم تر می‌باشند . یکی از موارد استفاده تگ‌ها در لباس فروشی و بوتیک‌ها است. در شرایطی که در آن سطح صاف وجود نداشته باشد ،شما می‌توانید از ابزار دیگر مانند ریسمان و یا گیره کاغذ برای الحاق تگ استفاده کنید.

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون

علاوه بر این گاهی اوقات لازم است تا شما بارکد یک آیتم را بدون باقی ماندن جای چسب بر آن حذف کنید و با استفاده از تگ از این مزیت برخوردار هستید.

دستبند

دستبند گزینه بسیار تخصصی برای درج اطلاعات و بارکد سازی می‌باشد اما بهترین تناسب را با برنامه‌های ردیابی افراد دارد. شما می‌توانید گاهی اوقات از لیبل بر روی لباس افراد استفاده کنید اما گزینه قابل اعتمادی نیست. دستبند یک ابزار قابل اطمینان با کاربرد آسان است و افرادی که باید در زندگی روزانه بارکد بندی شوند شناسایی می‌کند.

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون

طول عمر چاپ، روش چاپ

بسته به اینکه شما انتظار چه مدت دوام را از لیبل، تگ و دستبند دارید، می‌توانید دو تکنولوژی چاپ مختلف را انتخاب کنید. روش چاپ تعیین کننده دوام چاپ بر روی یک ابزار می‌باشد.

حرارتی مستقیم

روش چاپ حرارت مستقیم ( DT ) از هیچ یک از انواع جوهر یا ریبون برای چاپ استفاده نمی‌ کند. این روش تحت پوشش لایه‌های حساس دمایی وجود دارد که به محض قرار گرفتن در دستگاه رنگ را تغییر می‌ دهد. دمای چاپ بر اساس طراحی بارکد شما افزایش یا کاهش می‌یابد و سپس در ابزار منقوش می‌شود. به دلیل تکنولوژی پرینت بدون ریبون، جوهر و یا تونر، روش چاپ حرارت مستقیم برای استفاده آسان و هزینه ی کم خود، مورد توجه قرار دارند. چاپ حرارت مستقیم عمر مفید بسیار کوتاهی دارد ( کمتر از یکسال ) اما مناسب محیط‌های بسیار گرم که برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارند نمی‌ باشد. پرینت با استفاده از چاپ حرارت مستقیم تصاویر شفاف و صاف با قابلیت اسکن (توسط بارکد خوان) مناسب ایجاد می‌ کنند. برای استفاده کوتاه‌ مدت مانند لیبل‌های حمل و نقل، بهترین گزینه چاپ حرارت مستقیم خواهد بود.

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون

انتقال حرارت

در چاپ انتقال حرارت باید از ریبون‌‌هایی استفاده شود که انواع متفاوتی دارند. در این موارد مواد روی ریبون در الگوی طراحی بارکد، روی لیبل یا کاغذ ذوب می‌شود. چاپ انتقال حرارت از دو ماده مصرفی استفاده می‌ کند و هزینه بالایی دارد و منافع بلند مدت آن منجر به پس انداز هزینه نسبت به چاپ حرارت مستقیم می‌ شود. چاپ انتقال حرارت برای گرما و رطوبت غیر قابل نفوذ است و رنگ تصاویر چاپ شده قابل پاک شدن نیستند در نتیجه این نوع چاپ عمر طولانی تری دارند و گزینه ای مناسب برای انتخاب‌های طولانی مدت می‌باشد. از آنجایی که رنگ و تراکم به وسیله ریبون و وضوح چاپگر تعیین می‌شوند، این روش برای هر لیبلی قابل اطمینان می‌باشد. برای کاربردهایی که به دوام طولانی مدت ( بیشتر از یکسال ) و یا لیبل ،تگ و یا دستبند طولانی مدت نیاز دارند ،چاپ انتقال حرارت مناسب تر خواهد بود.

نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون

کاغذ: وکس ریبون

کاغذ به دلیل هزینه ی کم و سهولت استفاده یکی از رایج ترین مواد اولیه می‌ باشد. اغلب چاپ‌ها ابزار‌های مبتنی بر کاغذ هستند مگر اینکه شما در یک محیط با رطوبت بالا باشید. ممکن است لیبل‌های کاغذی پاره شود یا آسیب ببیند اما همچنان یک گزینه کار آمد برای محصولات، حمل و نقل یا هرگونه کاربری در محیط‌های خارجی می‌ باشند. در زمان استفاده از چاپ انتقال حرارتی، ابزار‌های کاغذی شما باید از ریبون وکس استفاده کنید.

پلی پروپیلن: ریبون رزین/ وکس

پلی پروپیلن یک ماده پلاستیکی است. این ماده موقعی مناسب است که در معرض محیط خارجی تماس با مواد شیمیایی مضر قرار ندارد. پلی پروپیلن به آب مقاوم است و آسیب نمی‌ بیند. پلی پروپیلن تناسب خوبی با لیبل دارد و از این رو یک آیتم ماندگار می‌باشد و نسبت به کاغذ ارزانتر است. در زمان استفاده از روش چاپ انتقال حرارت روی ماده پلی پروپیلن شما باید از ریبون رزین/وکس استفاده کنید.

پلی استر: ریبون رزین

پلی استر قوی ترین ماده ای است که شما می‌توانید استفاده کنید و از این راه هزینه آن بسیار بالا می‌باشد و مناسب محیط‌های بسیار خشن است. کاربردهای آن شامل کاربرد‌های خارجی ،فضای باز شرایط سخت و یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی می‌باشد. پلی استر ۵ یا ۶ برابر از کاغذ گران تر است و از این رو تنها زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرد که پلی پروپیلن و یا کاغذ مناسبت چاپ لیبل و بارکد نباشند. تگ خودرو و لیبل زدن بشکه‌های مواد شیمیایی نمونه‌هایی از استفاده‌هایی هستند که شما از پلی استر می‌ کنید. پلی استر به ندرت با گزینه‌های چاپ حرارت مستقیم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در زمان استفاده از روش چاپ انتقال حرارت روی پلی استر، شما باید از ریبون رزین استفاده کنید.

کاربردهای مواد

کاربرد کاغذ: DT کاغذ: TT پلی پراپیلن: DT پلی پراپیلن: TT پلی استر: TT
لیبل دارایی (درونی)
لیبل دارایی (بیرونی)
لیبل حمل و نقل
لیبل محصول
تگ‌های موقعیتی/ قفسی
دستبند (محیط داخلی)
دستبند (محیط خارجی)
تگ لباس

 

نوع چسب

چسب یکی از مهمترین نگرانی‌ها برای لیبل‌ها می‌باشد زیرا ابزار‌های دیگر از ویژگی چسبیدن برخوردار نیستند. از آنجایی که اکثریت قریب به اتفاق آنها از چسب‌های دائمی‌ استاندارد استفاده می‌ کنند، گزینه‌‌های متعددی برای موارد خاص وجود دارد.

دائمی

بیشتر لیبل‌ها از چسب‌های دائمی اکریلیک استفاده می‌کنند که مناسب سطوح صاف و تمیز می‌ باشد. از آنجایی که این چسب‌‌ها به طور کامل به سطح متصل می‌شوند ،حذف آنها دشوار خواهد بود و شما مجبور می‌شوید برای از بین بردن آن، لیبل را حذف کنید. چسب‌های دائمی‌ مناسب کاغذ، چوب، شیشه، پلاستیک و برخی از فلزات هستند.

چسب‌های پاک شدنی

چسب‌های پاک شدنی قابلیت چسبندگی چسب‌های دائمی را ندارند در نتیجه میتوان بدون آسیب به لیبل یا آیتم‌ها آن را پاک کنیم. در اغلب موارد چسب پاک شدنی زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که یک لیبل در طول یک فرآیند کاری در کاغذ مورد استفاده قرار گرفته باشد و پس از آن جعبه محصول ساخته شده باشد. بعضی از خرده فروشان خواهان استفاده از این نوع چسب‌ها هستند و از این رو آنها می‌ توانند به آسانی لیبل‌های قیمت گذاری را حذف کنند.

های تک

چسب‌های تک نوعی از چسب دائمی می‌باشد که چسبندگی اولیه زیادی دارد. این نوع از چسب معمولا برای شرایطی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن شما سطح مناسبی در دمای اتاق برای استفاده از لیبل ندارید. اگر شما از لیبل‌ها در محیط‌های کثیف مانند کارگاه‌های ساختمانی استفاده کنید، یک چسب‌های تک اطمینان می‌دهد که سطوح به سرعت به یکدیگر می‌چسبند.

اشکال خاص

همه لیبل‌ها، تگ‌ها و مچ بندها به شکل مربع یا مستطیل هستند. اما نمی‌توان گفت که دیگر اشکال آن وجود ندارند. ممکن است لیبل دایره ای در برخی از موارد کاربرد بیشتری داشته باشد. لیبل‌هایی با شکل پروانه برای لیبل گذاری جواهرات وجود دارد اما معمولاً هرچیزی به جز لیبل‌های مستطیلی سفارشی هستند.

یافتن لیبل بارکد و ریبون مناسب

با همه گزینه‌های موجود برای چاپ لیبل و بارکد، پیدا کردن ابزار مناسب همچنان چالش برانگیز است. تعیین نوع، طول عمر مورد نیاز و استفاده از محیط تصمیم گیری در مورد ابزار را ساده تر می‌سازد. یکی از چیزهایی که باید به خاطر داشت این است که هر لیبل پرینتر اندازه غلتک‌های متفاوتی دارد که می‌تواند با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. در صورت نیاز با متخصصان ما تماس بگیرید، خوشحال می‌شویم تا به شما در یافتن لیبل و ریبون شما کمک کنیم.

از لیست لیبل و برچسب ما دیدن فرمایید.


اگر از مطلب نحوه انتخاب درست لیبل و ریبون لذت بردید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...