مختصری در مورد بارکد و بارکد خوان

6977

در مورد بارکد و بارکد خوان چه می دانید؟

با توجه به تکنولوژی بارکد، خرید وسایل در فروشگاه مواد غذایی هرگز از این آسانتر و سریعتر نبوده است. شما باید نوارهای راه راه سیاه و سفید را در همه چیز از بسته‌های ذرت گرفته تا کتاب داخل کتابخانه که برای خواندن آنها استفاده می شود دیده باشید. اما آیا تا به حال فکر کرده اید که چگونه کار می کنند؟

گورخر الکترونیکی؟ بارکد با یک الگوی میله ای سیاه و سفید چاپ می شود هر کدام از این الگو ها، نشان دهنده اعدادی خاص هستند. بارکدها که توسط یک نور قرمز LED و لیزر خوانده می شوند، طوری طراحی شده  اند که اطلاعاتشان به سرعت به کامپیوتر منتقل شود.

بارکد برای چه استفاده می شود؟

اگر یک فروشگاه شلوغ دارید، شما باید مراقب همه چیز باشید که مشتریانی که می خواهند خرید کنند همیشه راضی باشند. ساده ترین راه این کار این است که به قفسه ها رجوع کنید و جای خالی را با اجناس جدید، پر کنید. به طور خلاصه، شما می توانید آنچه را که مردم بیشتر خرید می کنند را بنویسید، لیستی از تمام خرید ها را جمع آوری کنید، و سپس به سادگی از آن برای مرتب سازی اجناس خود استفاده کنید.

این برای یک فروشگاه کوچک خوب است، اما اگر شما مدیریت یک فروشگاه زنجیره ای که هزاران نوع جنس دارد را بر عهده داشته باشید؛ چطور؟ خب مشکلات، خود را نشان می دهند. اگر همه اقلام فروشگاه را لیبل قیمت زده باشید و بخواهید همه آنها را تغییر قیمت دهید، باید تمام لیبل ها را تغییر دهید که پروسه زمانبری است. حالا از تغییر قیمت بگذریم با کسری اجناس و دزد ها چه می کنید؟

تمام این مشکلات با تکنولوژی بارکد و دستگاه بارکد خوان، حل خواهد شد. بارکد به شما کمک می کند که اطلاعات متمرکزی از اجناس فروخته شده، انبار شده و حتی سرقت رفته داشته باشید و می دانید چه چیز سر جای خود قرار دارد یا ندارد. شما می توانید بدون دستکاری برچسب محصولات، در سیستم صندوق فروشگاهی خود، تغییر قیمت را اعمال کنید.

براحتی می توانید از تمام شدن اجناس پر فروش مطلع شوید. از آنجایی که تکنولوژی بارکد بسیار دقیق است، می توانید مطمئن باشید اجناسی که در سر جای خود نیستند، به سرقت رفته اند تا برای جا به جایی و گذاشتن تگ RFID روی آنها اقدام کنید.

سیستم فروشگاهی مبتنی بر بارکد مثل این شامل سه بخش اصلی است. اول، یک کامپیوتر مرکزی در حال اجرا یک پایگاه داده (سیستم ضبط) وجود دارد که از تمام محصولاتی که شما در حال فروش آن هستید، نگهداری می شود، چه چیزی هزینه می کند، و چه تعداد از اجناس شما در فروشگاه وجود دارد. دوم، لیبل بارکد های چاپ شده روی تمام محصولات وجود دارد. در نهایت، یک یا چند اسکنر (دستگاه بارکد خوان) وجود دارد که می‌ توانند بارکد را بخوانند.

بارکد چیست؟

بارکد عبارت است از انتقال داده ها از طریق امواج نوری. آنها مجموعه ای از خطوط میله ای موازی با عرضهای گوناگون (پهن و نازک)هستندکه اندازه هر خط معنا و مفهوم خاصی برای دستگاه بارکدخوان دارد.
در حقیقت دستگاه بارکدخوان ماشینی است که اطلاعات را به شکل بصری بر روی صفحه نمایش می دهد.

بارکد ها چگونه عدد 0-9 را نشان می دهند

بارکد یک تکنولوژی واقعاً ساده است: هر آیتمی را که می خواهید طبقه بندی کنید، بارکد منحصر به فرد خود را به آن بدهید تا یک دستگاه بارکد خوان بتواند آن را بخواند. ما می توانیم به سادگی شماره خودمان را چاپ کنیم، اما مشکل با اعداد اعشاری این است که آنها به راحتی اشتباه گرفته می شوند (اگر شماره اشتباه چاپ شود، ممکن است عدد 8 موقع خوانده شدن، عدد 3 خوانده شود.

یا اینکه وقتی عدد 6 برعکس شود، عدد 9 خوانده شود). آنچه ما واقعاً نیاز داریم، یک راه کاملاً قابل اعتماد برای چاپ اعداد است تا بتوان آنها را با سرعت بسیار بالا خواند. این مشکل توسط بارکد ها حل شده است.

اگر شما به یک بارکد نگاه کنید، احتمالاً نمی توانید از آن سر در بیاورید: شما نمی دانید کدام یک از شماره ها به پایان می رسد و یکی دیگر شروع می شود. اما واقعاً ساده است. هر رقم در شماره محصول به همان مقدار فضای افقی داده می شود: دقیقاً 7 واحد. سپس، برای نشان دادن هر یک از اعداد از صفر تا نه، ما به سادگی این هفت واحد را با یک الگوی متفاوت از نوارهای سیاه و سفید رنگ می کنیم.

بنابراین، الگوی شماره 1 با رنگ آمیزی در دو راه سفید سفید، دو نوار سیاه، دو راه سفید و یک نوار سیاه نشان داده می شود، در حالی که شماره دو با دو راه سفید سفید، یک نوار سیاه، دو راه سفید سفید و در نهایت دو راه سیاه نشان داده می شود.

بارکد و بارکد اسکنر

تصویر: هر رقم در یک بارکد توسط هفت بلوک عمودی با اندازه یکسان نمایش داده می شود. آنها در نوارهای سیاه یا سفید معرفی می شوند تا عدد اعشاری 0-9 را نشان دهند. هر بلوک طراحی شده است که حتی اگر شما آن را بالعکس کنید، اشتباهی در کار نیست.

شما احتمالاً متوجه شده اید که بارکد ها می توانند بسیار طولانی باشند و دلیل این است که آنها باید سه نوع اطلاعات مختلف را نشان دهند. قسمت اول بارکد نشان دهنده کشور کالا می باشد. بخش بعدی نشان دهنده سازنده محصول است. قسمت نهایی بارکد نیز نشان دهنده مشخصات خود محصول است. انواع مختلفی از همان محصول پایه (به عنوان مثال بطری کوکا کولا و بطری بزرگ کوکا کولا) دارای تعداد بارکد کاملاً متفاوت است.

اکثر محصولات دارای یک بارکد ساده شناخته شده به عنوان UPC (کد جهانی محصول) هستند. خطهای راه راه ی عمودی با مجموعه ای از اعداد چاپ شده در زیر آن (به طوری که هر کسی می تواند به صورت دستی شماره محصول را شناسایی کند، اگر بارکد به اشتباه چاپ شده و یا آسیب دیده و در فروشگاه از طریق بارکد خوان اسکن نمی شود). نوع دیگری از بارکد وجود دارد که به طور فزاینده ای در حال حاضر معمول شده است و اطلاعات بیشتری در آنها می تواند گنجانده شود. این بارکد 2D (دو بعدی) نامیده می شود و شما گاهی اوقات آن را در مواردی مانند تجهیزات دیجیتال، دیده اید.

بارکد خوان چگونه کار می کند؟

بارکد و بارکد اسکنر

بارکد، نیاز به تکنولوژی دارد که آن را بخواند. اگر این تکنولوژی خواندن آن موجود نباشد، بارکد نیز بلا استفاده می ماند. بارکد خوان باید قادر به خواندن بسیار سریع خطوط گورخر سیاه و سفید در محصولات باشد و این اطلاعات را به یک کامپیوتر یا صندوق فروشگاهی بفرستد تا بتواند آنها را بلافاصله با استفاده از یک پایگاه داده محصول، شناسایی کند.

برای مثال فرض بگیریم که بارکدها یک الگوی ساده باینری (خاموش-روشن) می باشند که خطوط مشکی، عدد 1 و خطوط سفید مساوی 0 هستند. مانند زبان کامپیوتر! (البته بارکدهای واقعی به این سادگی نیستند که در مثال ما آمده است).

1- بارکد خوان توسط نور LED و لیزر به بارکد می تابد.

2- نور منعکس شده که برگشت داده می شود، توسط قطعه ای بنام سلول فتوالکترونیک، شناسایی می شوند. قسمت های سفید بارکد بازتاب بیشتری نسبت به قسمت های مشکی دارند.

3- سلول فتوالکترونیک، کار تشخیص خاموش-روشن بودن بارکدها را انجام می دهد. مثلاً اگر طبق تصویر بارکد ما (مشکی/مشکی/مشکی/سفید/مشکی/سفید/مشکی/مشکی) باشد، سلول فتوالکترونیک، آنرا بدین صورت می خواند (خاموش/خاموش/خاموش/روشن/خاموش/روشن/خاموش/خاموش)

4- بارکد خوان این خاموش-روشن های خوانده شده را به باینری 0 و 1 تبدیل می کند.

5-. در آخر اعداد باینری بدین صورت: 11101011 به کامپیوتر فرستاده می شود.

در بعضی از اسکنرها یک سلول فتوالکترنیک وجود دارد که با باید در زاویه مناسبی قرار دارد تا بارکد خوانده شود ولی در بعضی دیگر بارکد در هر زاویه ای به سرعت خوانده می شود.

در واقع، بارکد خوان ها صفر و یک را نمی خوانند و تبدیل به باینری نمی کنند بلکه الگوهای سفید و مشکی بارکد را به اعشاری تبدیل کرده و به کامپیوتر می فرستند.

انواع بارکد خوان

انواع بارکد خوان برای انواع محیط در دسترس است. در فروشگاها، به طور معمول یک بارکد خوان هوشمند فیزیکی را پیدا خواهید کرد. ساده ترین آنها مانند قلم های الکترونیکی یا ریش تراش بزرگ هستند. آنها نور LED قرمز را بر روی الگوی بارکد سیاه و سفید می تابانند و سپس الگوی نور منعکس شده را با CCD حساس به نور یا رشته سلول های فوتوالکتریک می خوانند. اگر شما دارای یک اسکنر قلم هستید، باید آن را در سراسر بارکد بکشید تا بتواند به هر بلوک سیاه یا سفید برسد؛ با یک اسکنر دستی، CCD یا فتوسل ها، یکباره کل بارکد را می خواند.

در یک فروشگاه شلوغ، احتمالاً یک اسکنر لیزری بسیار پیچیده را خواهید دید که در خط پرداخت (صندوق) استفاده می شود. کالاها بسرعت توسط تسمه به جلو می روند و توسط متصدی صندوق، بارکد آنها خوانده می شود و شما فقط صدای بیپ بارکدخوان را می شنوید. فناوری دیگری وجود دارد که از یک دوربین کوچک ویدئویی برای گرفتن عکس دیجیتال فوری از بارکد استفاده می کند.

کامپیوتر پس از آن عکس را تجزیه و تحلیل می کند، فقط بخش بارکد را انتخاب می کند و الگوی میله ای سیاه و سفید را به یک عدد تبدیل می کند. (برنامه های بارکد خوان که روی تلفن های همراه اجرا می شوند از این تکنولوژی استفاده می کنند.

آنها با استفاده از دوربین داخلی خود، اینکار را می کنند.) بارکد خوان هایی مانند این می توانند با دقت ده ها تن از محصولات را براحتی بخوانند و بسیار دقیق تر از نسخه های قدیمی (که در آن شما باید قیمت هر مورد را با دست وارد کنید) هستند. بارکد خوان های جدید آنقدر دقیق هستند که فقط یک اشتباه در حدود 70 میلیون قطعه اسکن شده را ایجاد می کند!

بارکد و بارکد اسکنر

تصویر:

چپ: یک بارکد اسکنر نوع معمولی (که بارکد خوان نیز نامیده می شود)

راست: یک اپلیکیشن بارکد خوان برای گوشی اپل که پس از اسکن بارکد، آنرا با قیمت سایت آمازون مقایسه می کند.

فناوری اسکن بارکد در اوایل دهه 1970 ساخته شده است، اما فقط در دهه 1980 و 1990 پس از آنکه فروشگاه ها شروع به سرمایه گذاری در پایانه های پرداخت الکترونیکی پیشرفته و کامپیوتری (EPOS) کردند، واقعا به آن نیاز پیدا کردند. پس از آن، فروشگاه ها هزاران دلار هزینه کردند.

امروزه، اسکنرها بسیار مقرون به صرفه هستند. شما براحتی می توانید یک بارکدخوان نوع کابل USB خریداری کنید و به کامپیوتر یا صندوق فروشگاهی خود متصل کرده و از دردسرهای گذشته فروش محصول، خلاص شوید!


اگر از مطلب بارکد و بارکد خوان لذت بردید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

13 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

2 تیر 1399

با سلام
خیلی از متن تون استفاده کردم
مرسی

12 دی 1399

با سلام
اگر کالایی که خریدم ،بارکدش رو بارکدخوان نمِیاره،یعنی تقلبیه؟

    12 دی 1399

    درود بر شما
    ما دقیقا نمیدونیم که بارکد شما دو بعدی هست یا تک بعدی .اما خیلی مواقع کالا های تقلبی میتونن بارکد های قابل خوندنی داشته باشن .ولی احتمال تقبلی بودن هم هست و نمیشه قطعی پاسخ شمارو داد

21 مرداد 1400

سلام من یه بارکد رو میزنم یه چند تا عدد میاره تو گوگل و بارکد ماله کارنامه زبانم هست تقلبیه؟

    30 مرداد 1400

    درود بر شما
    بارکد نمیتونه ربطی به تقلبی یا اصل بودن یه کالا داشته باشه

21 مرداد 1400

سلام من یه بارکد دارم با بارکد خوان میزنمش چند تا عدد میاره و میره تو گوگل و چیز خواصی نیست و این بارکد ماله کارنامه زبانم تقلبیه؟
اگه نیست چجور می تونم کارنامه رو با این بارکد ببینم

    30 مرداد 1400

    بارکد 2 بعدی هست یا تک بعدی ؟

20 بهمن 1401

با سلام

من یک کالا از سایت دیوار خریدم و امروز فهمیدم پشتش برچسب داره برچسب بارکد و یک نوار کوچک که چند رقم روش نوشته شده بهم گفتن احتمالا مال شرکت یا سازمان بوده از کجا مطلع شم که مال کجا بوده ؟؟ممنون

    28 بهمن 1401

    نمیشه متوجه شد

9 اسفند 1401

سلام وقت بخیر
میخاستم یه نرم افزار یا سایت حرفه ای معرفی کنید برای بارکد میله ای میخام
در ضمن یه مشکلی دارم وقتی رنگ بارکد رو سفید میکنم بارکد خونده نمیشه
باید چیکارش کنم خیلی لازم دارم

    9 اسفند 1401

    نرم افزار بارتندر بسیار عالی هست برای طزاحی حرفه ای . برای چاپ بارکد سفید باید رنگ پس زمینه تیره باشه و به قدرت خوانش بارکد شما هم خیلی بستگی داره

24 اسفند 1401

سلام وقت بخیر
دستگاه بارکد خوان دارم ولی بعضی از اجناس (یک کالا دارای بارکدهای متفاوت هستن یعنی رقم آخر آنها متفاوت(بارکد شمارنده) هستش) باید چطوری از این بارکدها توی سیستمم استفاده کنم

    26 اسفند 1401

    نرم افزار حسابداری شما باید این قابلیت رو داشته باشه که شما بتونید سریال رو ثبت بفرمایید از پشتیبانی تولید کننده نرم افزار راهنمایی بگیرید

نظرات خود را برای ما بنویسید ...