بارکد دو بعدی یا QR کد چیست و چه کاربردی دارد؟

3336

بارکد دو بعدی (2D) یا QR کد چیست و چه کاربردی دارد؟

بارکد ها زندگی ما را در موارد مختلف، از خرید مواد غذایی گرفته تا ردیابی و تحویل کالا، آسان تر می کنند. اکنون چندین دهه است که آنها این کار را انجام می دهند. در اصل، بارکدها در دهه 1940، اختراع شده و در دهه 1960 بطور تجاری مورد آزمایش قرار گرفتند و در دهه 1980 به تدریج در همه جا حاضر شدند. در تمام این سال‎ ها ایده اساسی به ندرت تغییر کرده است.

درست مثل دهه 1960، بارکد هنوز یک الگوی گور خری! (راه راه) از خطوط با اعداد نوشته شده در زیر آنها است که نیاز به یک دستگاه اسکنر خاص (بارکد خوان) برای رمزگشایی دارد. اما همه اینها می توانند به زودی به صورت بارکد دو بعدی 2D تغییر کنند – یک نوع از نسل دوم تکنولوژی بارکد – به آرامی قدرت را به دست می‎گیرد. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه کار آن داشته باشیم!

بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟

بارکدهای 2D (دو بعدی) یا QR کد چه هستند؟

شما ممکن است در حال حاضر متوجه ظاهر شدن مربع های سیاه و سفید عجیب و غریب در وسیله‎ های خود مثل بسته پستی، نامه ها، صورتحساب های برق، تی شرت‎ها، بسته بندی محصول، و در انواع مکان های دیگر شوید، کمی شبیه به پازل جدول کلمات متقاطع بدون هر گونه نوشته ‎ای! آنها بارکد های دو بعدی (2D) نامیده می شوند.

درست مانند بارکد های معمولی، قابل خواندن در دستگاه هستند (البته دستگاه بارکد خوان باید این قابلیت را داشته باشد)، بنابر این می توانند به سرعت اطلاعات مربوط به یک محصول را به یک چشم الکترونیکی منتقل کنند. در حالیکه یک بارکد یک رشته از اطلاعات را به عنوان یک خط یک بعدی متشکل از میله های سیاه و سفید ارائه می دهد، بارکد 2D مقدار بیشتری از اطلاعات را در یک شبکه از نقاط سیاه و سفید و مربع شکل قرار می دهد.

بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟

عکس:

اینکه آدرس وبسایت خود (URL) را به یک QR Code تبدیل کنید و آن را در همه وسیله‎ های تبلیغاتی خود از جمله کارت و جزوات تا تی شرت و وسایل حمل و نقل بگذارید، یک ایده عالی است. در اینجا از یک کد QR استفاده شده است تا تاثیر خوبی بر یک بروشور تبلیغاتی از راه آهن سوآنژه بگذارد. اگر می خواهید بیشتر بدانید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تلفن همراه خود را روبروی بروشور قرار داده و روی آن کلیک کنید.

مراقب باشید که چگونه کد را چاپ می‎کنید:

اگر چه مقداری تلرانس برای چاپ نامناسب وجود دارد، اما هنوز باید در حد منطقی به وضوح و روشنی چاپ دقت کرد و در غیر اینصورت به درستی کار نمی‎ کند. چاپ لیزری هوشمند خوب است، اما چاپ‎ های جوهر افشان رنگ و رو رفته احتمالا اینطور نیست. همیشه کد نهایی را، توسط یک دستگاه موبایل یا تبلت که مجهز به نرم افزار QR خوان است، را تست کنید تا مطمئن شوید که شما را به آن جایی که باید، می برد!

مزایای بارکد های 2D چیست؟

اگر ما در حال حاضر بارکد های تک بعدی را داریم، چرا باید به چیز دیگری نیز نیاز داشته باشیم؟

بارکدهای 2D یک قدم جلوتر بوده و دارای مزایای زیادی هستند:

  • اطلاعات بیشتر: بارکد تک بعدی فقط یک خط کوتاه از میله های سیاه و سفید است، بنابراین نمی تواند اطلاعات زیادی را شامل شود: معمولا فقط یک رقم دهگان یا بیشتر برای شناسایی جعبه محصول در فروشگاه خرید مواد غذایی کافی است، اما نه بیشتر از آن. شما نمی توانید اطلاعات اضافی را به بارکد اضافه کنید بدون آنکه طولانی تر و یا دست و پاگیر شود. در مقابل، بارکد 2D یک مربع از اطلاعات است که در دو جهت اجرا می شود تا بتواند اطلاعات بیشتری را در فضای یکسانی ذخیره کند. بارکد معمولی 2D می تواند تا حدود 2000 عدد از اطلاعات را نشان دهد.
  • اشتباهات کمتر: بارکد اطلاعات بسیار کمی را در اختیار دارد که افزونگی بسیار کمی دارند. به غیر از طول میله ها (که به طور موثر اطلاعات بارکد را در جهت عمودی تکرار می کند)، اطلاعات کپی شده ای برای محافظت در برابر یک کد نادرست یا آسیب دیده وجود ندارد (مثل زمانی که یک جعبه مواد غذایی در فروشگاه پاره می‎شود یا برچسب یک بسته در باران، بی رنگ و رو می‎ شود). اما ظرفیت بالاتر بارکد های 2D به این معنی است که می توانند اطلاعات مشابه را با روش های مختلف در سیستم های پیچیده و مجهز به کنترل خطا، نگه دارند. اگر کد آسیب دیده باشد، آن را به آسانی تشخیص می دهد و هنوز هم ممکن است بتواند بخشی یا همه کد را بخواند.
  • آسان تر خواندن: بارکد 2D را می توان با استفاده از دوربین های دیجیتال موجود در گوشی های هوشمند و رایانه های لوحی (تبلت‎ ها) خواند. هیچ تجهیزات ویژه‎ ای برای خواندن آن مورد نیاز نیست. با وجود اینکه اطلاعات بیشتری دارند، می‎ توان آنها را با دقت بالا خواند.
  • آسان برای انتقال: بارکد 2D را می توان به عنوان پیام های متنی SMS بین تلفن های همراه ارسال کرد.
  • امنیت بیشتر: امکان رمزگذاری برای اطلاعات در بارکد 2D برای حفاظت از آن وجود دارد.

انواع مختلف فناوری بارکد 2D

برای یک چشم غیر مسلح، همه بارکدهای 2D به نظر بسیار شبیه هم هستند. با این حال، با نگاهی دقیق تر به آن خواهید دید که آنها کمی متفاوت هستند. در واقع انواع مختلفی از بارکد 2D وجود دارد، برخی از آنها در حوزه‎های عمومی موجود است و برخی از آنها هنوز اختصاصی هستند.

از میان آنها شناخته شده‎ترین ها شامل QR Code (که در دهه 1990 توسط شرکت دنزو ویو ژاپن پیشگام شد)، کد آزتک (توسط ولچ آلین توسعه یافته و قابل تشخیص با یک الگوی مربع ” چشم گاو “در مرکز)، ماکسی کد (استفاده شده توسط خدمات پستی ایالات متحده ، و دارای ویژگی یک مرکز ” چشم گاو” دایره ای) و سماکد، می باشند.

هر چند که به معنای واقعی کلمه ده ها نوع دیگر نیز وجود دارد. کد ماتریس داده ها، نام استانداردهای بین المللی (ISO) است که شامل بارکد 2D هستند، اما همه بارکد های 2D با آنها مطابقت ندارد (سما کد؛ کد های QR و کد های آزتک کمی متفاوت هستند).

بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟

عکس:

دو نمونه از بارکد 2D: کد QR در سمت چپ و کد آزتک در سمت راست. هر دو آنها این آدرس وبسایت را بیان می‎کنند (www.explainthatstuff.com)، اما می ‎بینید که بسیار متفاوت هستند: روش های مختلفی برای رمزگذاری یک سری اطلاعات اساسی مشابه، در یک الگوی ماتریس داده 2D وجود دارد.

توسط این لینک می توانید کدهای QR خود را بسازید

کد QR شامل چه اطلاعاتی است؟

کدهای QR (و سایر کدهای ماتریسی داده ها) با توجه به ماهیت خود، به معنای خواندن توسط ماشین ها هستند، و نه انسان ها، بنابراین تنها تا میزان مشخصی از آنها را می توانیم فقط با نگاه به آنها تشخیص دهیم. هرچند هر کد متفاوت است، اما همگی دارای چند ویژگی جالب و مشترک هستند.

دوباره به کد QR در عکس بالا نگاه کنید، در مورد آن داریم:

  1. منطقه ساکن: یک مرز خالی سفید که باعث می شود کد را از میان سایر اطلاعات چاپ شده (به عنوان مثال، روی یک پاکت کثیف، در میان چاپ سیاه و سفید یک روزنامه یا روی بسته بندی محصول لکه دار) جدا کنید.
  2. الگوهای یابنده: مربع های بزرگ سیاه و سفید در سه گوشه بارکد، باعث می‎شود تا به آسانی تائید کنیم که این یک کد QR است (و یک کد آزتک نیست). از آنجایی که تنها سه تا از آنها وجود دارد، بلافاصله مشخص است که کدام قسمت بالای کد است و کدام گوشه به آن اشاره دارد (مگر اینکه قسمتی از آن به نحوی مبهم یا آسیب دیده باشد).
  3. الگوی همترازی: این امر باعث می شود که کد بتواند رمزگشایی شود، حتی اگر منحرف شده باشد (مشاهده شده در یک گوشه، چاپ شده بر روی سطح منحنی و غیره).
  4. الگوی زمان بندی: الگوی زمان بندی بین سه الگوی یابنده به صورت افقی و عمودی اجرا می شود و شامل مربع های سیاه و سفید متناوب است. الگوی زمانی، شناسایی سلول ‎های داده های انفرادی را در یک کد QR آسان می کند و به خصوص هنگامی که کد آسیب دیده یا تحریف شده باشد، مفید است.
  5. اطلاعات مربوط به ورژن: ورژن های مختلف از استاندارد کد QR وجود دارد. اطلاعات نسخه (ورژن) (در نزدیکی دو عدد از الگوهای یابنده قرار گرفته) به سادگی مشخص می کند که کدام یک در یک کد خاص استفاده می شود.
  6. سلول های داده‎ها: هر مربع سیاه و سفید انفرادی که بخشی از یکی از ویژگی های استاندارد (زمان بندی، هم ترازی و الگوهای دیگر) نیست، حاوی برخی از داده های واقعی در کد است.

بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟

عکس:

تصویر بالا: برخی از ویژگی های کلیدی در یک کد QR.

تصویر پایین: ویژگی هایی مانند این اطمینان را به وجود می‎آورد که کد را می توان با سرعت بالا خواند حتی زمانی که در یک گوشه دیده شده، نقاشی شده، بر روی سطح منحنی چاپ شده یا به طرق مختلف تحریف شده است.

فناوری بارکد 2D برای چه استفاده می شود؟

بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟

عکس:

استفاده از یک آیفون به عنوان یک گذرنامه هواپیمایی موبایلی. این یک برنامه به نام می تیکت است که به شما اجازه می دهد تا از خطوط هوایی مختلف گذرنامه های هواپیمایی را ذخیره کرده و نمایش دهید.

بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟

عکس:

کد ماتریس داده‎ها که بر روی یک قسمت از شاتل فضایی حکاکی شده است. عکس گرفته شده توسط ناسا.

آژانس فضایی آمریکا ناسا یکی از اولین سازمان‌ هایی بود که در اواسط دهه 1980 به طور گسترده از کدهای ماتریس داده استفاده می‎کرد: این کدها بر روی قطعاتی از موشک‌ های فضایی مانند شاتل فضایی حکاکی شده بودند، زیرا مثل برچسب های کاغذی از بین نمی ‎رفتند و می توانستند اطلاعات بسیار بیشتری را ذخیره کنند.

شما می توانید یک بارکد دو بعدی را در هر جایی که می شود بارکد گذاشت، قرار دهید (پیدا کردن نرم افزار برای تولید کدها، به صورت آنلاین آسان است) و از آن به روش های بسیار مشابه برای ردیابی و دنبال کردن انواع اشیاء مختلف استفاده کنید.

گوشی های همراه مجهز به بارکد خوان 2D به دستیابی به دیگر برنامه های هیجان انگیز منجر می شوند. تبلیغ کنندگانی که مایلند شما اطلاعات بیشتری در مورد محصولات آنها به صورت آنلاین بدست آورید، به سادگی بارکد 2D را در گوشه ای از تبلیغات خود چاپ می کنند. فقط تلفن همراه خود را روبروی کد قرار دهید، آن را اسکن کنید، و مرورگر تلفن شما به طور خودکار کد را خوانده، آدرس وب سایت تبلیغ کننده را رمزگشایی کرده و بلافاصله شما را به آنجا می برد.

بدون نیاز به تایپ URL خسته کننده (آدرس وب سایت) یا چیزی شبیه آن. این به خصوص برای تابلوهای تبلیغاتی، پوسترها و سایر آگهی هایی که آدرس سایت را در حالی که در حال حرکت هستید می گیرید مناسب است.

حمل و نقل یکی دیگر از برنامه های کاربردی محبوب است. شرکت های هواپیمایی، راه آهن و اتوبوس های متعدد به شما اجازه می دهند بلیط سفر خود را پیش خرید کرده و آنها را در تلفن همراه خود ذخیره کنید. موبایل شما جزئیات دقیق را به عنوان کد بارکد 2D روی صفحه نمایش خود نمایش می دهد که همان بلیط الکترونیکی شما (و در مورد شرکت های هواپیمایی، سوابق مسافرتی شما) خواهد شد. گذرنامه هواپیمایی تلفن همراه لوفتانزا در آلمان یکی از نمونه های آن می‎ باشد. انتظار می رود که به زودی برنامه های کاربردی بارکد 2D بیشتری ظاهر شود!

لیست قیمت بارکد خوان


در صورت نیاز با ما تماس بگیرید: 02188820036

اگر از مطلب بارکد دو بعدی یا کد QR چیست و چه کاربردی دارد؟ لذت بردید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...