راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس

8720

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس (پرینتر عکاسی)

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس

هنگامی که تعطیلات در پیش است، به این معنی است که احتمالا دوستان و اقوام خود را در چند هفته آینده بیشتر از بقیه روزهای سال ملاقات خواهید کرد. همچنین به این معنی است که احتمالا عکس های بیشتری می‎ گیرید و آنها را به اشتراک می ‎گذارید. به جای اینکه عکسها را به صورت دیجیتالی و از طریق گوشی همراه به مهمانان خود ارسال کنید، به پرینت فوری برخی از عکسها با چاپ درخشان و واضح و ارسال آن به خانه دوستان فکر کنید.

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس (پرینتر عکاسی)

البته طراحان و عکاسان حرفه ای نیز به پرینتری نیاز دارند که عکس هایی با کیفیت مناسب تحویل آنها داده و از این راه حتی کسب درآمد کنند. بنابراین یک پرینتر مخصوص چاپ عکس صرفاً برای چاپ خانگی مورد استفاده قرار نمی گیرد و ممکن است در محیط های اداری و سازمانی نیز استفاده هایی داشته باشد.

با توجه به این مقدمه آیا به یک پرینتر عکاسی نیاز دارید؟ در این مطلب چهار راهنمایی برای کمک به شما و انتخاب هوشمندانه یک پرینتر عکس ارائه شده است.

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس (پرینتر عکاسی)

  1. نوع پرینتر را انتخاب کنید

هنگامی که برای خرید یک پرینتر عکاسی می‎روید سه دسته کلی از آنها وجود دارد. در چاپ عکس کیفیت تصویر مهم است و این به پرینتر مربوط می شود که در اینجا ما برای شما گزینه هایی برای تصمیم گیری قرار داده ایم.

پرینتر جوهر افشان فول سایز:

احتمالا با پرینترهای جوهر افشان سنتی آشنا هستید که اسناد حاوی متن و عکس را چاپ می‎کنند. در داخل پرینترهای جوهر افشان، کاغذ های استاندارد 21 در 28 سانتیمتری (A4) قرار می گیرند، بدین معنی که شما می‎ توانید عکسهایی با همین سایز چاپ کنید. با یک پرینتر جوهر افشان بزرگ، می‎توانید چاپ های بزرگتری با سایز 35 در 43 سانت (A3) نیز ایجاد کنید.

این مورد کاملا به مشخصات پرینتر بستگی دارد. برخی از پرینترهای چندکاره جوهر افشان هم عکسهای خوبی چاپ می ‎کنند و در عین حال به شما اجازه اسکن و کپی اسناد را نیز می‎دهند.

با این حال، آنها معمولا نمی‎توانند با خروجی حاصل از یک پرینتر اختصاصی عکس رقابت کنند. از طرف دیگر پرینترهای جوهر افشان بسته به اینکه برای پرینت هر صفحه رنگی از چه تعداد جوهر استفاده می‎کنند، متفاوت هستند. شما می ‎توانید پرینترهایی را پیدا کنید که از چهار کارتریج و یا نهایتا از دوازده کارتریج برای چاپ صفحات استفاده می‎کنند. رنگهای بیشتر به تولید عکسهای واقعی تر کمک می کنند، مخصوصا هنگام چاپ تناژهای رنگ پوست و ایجاد سایه‎ها.

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس (پرینتر عکاسی)

لیزری رنگی:

پرینتر های لیزری رنگی گزینه مقرون به صرفه دیگری برای چاپ عکس هستند. پرینترهای جوهر افشان در واقع می‎توانند نوعی پرینتر چاپ عکس تلقی شوند که قادر هستند متون و اسناد را نیز چاپ کنند. اما به پرینترهای لیزری رنگی می‎توان به چشم پرینترهای اسناد فوق العاده‎ای نگاه کرد که در زمینه چاپ عکس نیز کار درخور توجهی ارائه می‎دهند.

با این وجود شاید نخواهید به یک پرینتر لیزری برای تمام کارهای چاپ عکس خود تکیه کنید. عکسهای چاپ شده با پرینتر لیزری اغلب اوقات فاقد آن درخشش، اشباع و وضوحی هستند که برای عکسبرداری یا به اشتراک گذاری آنها نیاز دارید.

پرینتر عکس فوری (Snapshot):

اگر تنها چیزی که برایتان مهم است توانایی چاپ عالی است، می‎توانید به یک پرینتر عکس فوری نیز فکر کنید. این پرینترها با سایز  فشرده و جمع و جور عموما به اندازه و شکل یک جعبه هستند، بنابراین فضای زیادی را در بر نمی‎گیرند (و حتی می‎توانند تا حدی قابل حمل باشند). بعضی از پرینترهای چاپ فوری از یک فرآیند چاپ به نام “تصعید رنگ” استفاده می‎کنند، بدین معنی که با انتقال رنگ دانه‎های گرم روی سطح کاغذ مخصوص، کار چاپ را انجام می‎دهند.

ممکن است چگونگی فرآیند چاپ پرینتر، برای شما اهمیتی نداشته باشد، اما این فرآیند باعث می‎شود عکسهایی با بهترین کیفیت چاپ دریافت کنید که تا کنون نظیر آن را از یک پرینتر خانگی ندیده‎ اید. اما یک مشکل وجود دارد! باید جستجوی طولانی و سختی انجام دهید تا بتوانید مدلی را پیدا کنید که بتواند در سایزی بزرگتر از 10 در 15 سانتیمتر چاپ کند! چرا که این پرینترها برای چاپ عکس در سایزکوچک طراحی شده‎اند. همچنین، این پرینترها فقط برای چاپ عکس مناسب هستند و برای چاپ متن طراحی نشده اند.

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس (پرینتر عکاسی)

  1. نمونه های چاپ شده را مقایسه کنید

مطالعه مشخصات پرینتر مفید است، اما آنها در مورد کیفیت چاپ عکس فقط به مگاپیکسل اشاره می‎کنند و این به شما نشان نمی‎دهد که عکسهای چاپ شده چگونه به نظر می ‎رسند. برای انتخاب بهترین گزینه‎ها، به فروشگاهی بروید که صفحه نمایش پرینترها روشن است و از فروشنده نمونه‎های واقعی و چاپ شده بخواهید.

در فروشگاه‎ها اغلب نمونه هایی در صفحه نمایش پرینترها وجود دارد. بعضی از فروشگاه ها حتی به شما اجازه می‏دهند عکسی را در همان جا چاپ کنید. بنابراین بهتر است یک مموری کارت SD و یا یک فلش USB که حاوی عکس است، همراه داشته باشید تا در صورت امکان از آن استفاده کنید.

با دیدن رنگهای درخشان و زیبا و اشباع عمیق شگفت زده نشوید. در عوض، جزئیات دقیقی مانند موها و موج روی پارچه را بررسی کنید. همچنین، به دنبال جزئیات بیشتری که می‎توانید در مناطق روشن و تاریک عکس ببینید بگردید. ( البته این روش آزمایش و بررسی در کشورمان جوابگو نیست و شما حتماً از قبل باید اطلاعات و تجربیات مربوط به چاپ با پرینترها را داشته باشید تا اقدام به خرید یک پرینتر کنید).

  1. در مورد آینده نیز فکر کنید

مهم نیست که چاپ جوهر افشان هم اکنون چقدر عالی به نظر می ‎رسد، چون در نهایت از بین رفته و محو می‎شود. مدت زمانی که چاپهای شما خوب به نظر می‎رسند میزان پایداری چاپ نامیده می‎شود، و این یک نقطه قوت برای برخی از پرینترها است.

این پرینترها از جوهر بایگانی استفاده می‎کنند و تصاویر چاپ شده آنها قرار است طی سالیان متمادی در برابر محو شدن مقاومت کند (اگر بخواهیم صادقانه قضاوت کنیم از چاپهای قدیمی حاصل از دوربینهای عکاسی که با دوام طراحی می‎شدند مقاومتر هستند). همچنین می‎توانید به پرینترهایی که از جوهرهای بر پایه پیگمنت استفاده می‎کنند نگاهی بیاندازید. این پرینترها معمولا مناسب بایگانی و بادوام هستند.

  1. راحتی را در نظر بگیرید

در گذشته، معمولا برای چاپ عکس می‎بایست ابتدا آنها را از دوربین به کامپیوتر خود منتقل نموده و سپس با ارسال فرمان چاپ به پرینتر مورد نظر خود، آنها را چاپ می کردید. مطمئنا اگر دوست داشته باشید هنوز هم می‏توانید همین کار را انجام دهید، اما امروزه، اغلب ارسال مستقیم چاپ از دوربینتان به پرینتر، کار راحتتری است و می‎ توانید کامپیوتر خود را از این حلقه حذف کنید.

راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس (پرینتر عکاسی)

البته برای این مورد باید اطمینان حاصل کنید که پرینترتان به طور بالقوه دارای اتصال PictBridge است (اکثر آنها هستند)، که به شما اجازه می‏دهد دوربین خود را به طور مستقیم به پرینتر وصل کنید. اما وجود یک صفحه نمایش ال سی دی نیز مهم است تا به وسیله آن بتوانید عکسهای خود را ببینید و قبل از چاپ، آنها را ویرایش کنید.

برخی از مدل ها دارای گزینه‎هایی برای بریدن قسمتی از تصویر (crop)، حذف قرمزی چشمها و تغییرات دیگر نیز هستند. آپشن دیگری که وجود دارد این است که بعضی از پرینترها دارای اسلات کارت حافظه هستند. بنابراین می توانید عکس ها را بدون اتصال کابل به دوربین، برای چاپ انتقال دهید.

لطفاً نظرات و سوالات خود را در مورد مطلب راهنمای خرید پرینتر چاپ عکس ارسال فرمایید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

27 شهریور 1398

در مورد مزیت ها و برتری مدل یا برند چاپگر های عکس مطلب بگذارید

14 بهمن 1399

خب شما که اینهمه لطف کردید و‌مشخصات رو نوشتید یه خوبشم معرفی میکردید

نظرات خود را برای ما بنویسید ...