قطعات کارتریج لیزری – بخش دوم

4103

قطعات کارتریج لیزری – نحوه‌ کار و تشخیص ایراد قطعات کارتریج لیزری

printer-accessories | قطعات کارتریج لیزری

در ادامه‌ مبحث “قطعات کارتریج لیزری”، به مهم‌ترین قطعات دیگر کارتریج که با “تونر” در ارتباط هستند اشاره می‌کنیم:

مخزن تونر:

منبع یا انبار پودر در کارتریج است که بر اساس ظرفیت “کاست” (بدنه‌ی کارتریج) تهیه می‌ شود و  فقط از لحاظ فیزیکی باید از آن مراقبت شود.

مگنت:

قطعات پرینتر | قطعات کارتریج لیزری

“مگنت” میله‌ای هم اندازه با طول “درام” و “کارتریج” است که با حالت مغناطیسی، باردار کردن “تونر” را انجام می‌دهد. به عبارت ساده‌ تر بر روی نقاط مثبت “درام” “تونر” می‌ریزد. “مگنت” تونر را باردار کرده و به “درام” منتقل می‌کند.

واحد فیوزر
به طور معمول، واحد فیوزر از دو غلتک تشکیل شده است، غلتک بالایی گرم می شود و به گونه ای طراحی شده است که لایه نازک پلاستیک تونر را ذوب کند و جوهر را در هنگام عبور از بین غلتک ها به کاغذ منتقل کند.

غلتک فیوزر بالایی که توسط یک لامپ کنترل دما گرم می شود با یک پوشش سیلیکونی نچسب پوشانده شده است که به راحتی تمیز می شود. غلتک پایینی نیازی به گرم شدن ندارد و معمولا از لاستیک سیلیکونی نرم ساخته شده است که کاغذ را نگه می دارد و به اطمینان از عبور صاف بین غلتک ها کمک می کند

ایراد مگنت: درست کار نکردن “مگنت” باعث عدم کیفیت چاپ به خاطر باردار نشدن کافی “تونر” خواهد شد. علامت اصلی ایراد “مگنت” صفحات چاپ شده‌ی ابر‌ و باد مانند و سیاه شدگی است.

فوم‌ رولر“:

قطعات پرینتر | قطعات کارتریج لیزری

“فوم رولر” نیز میله‌ای هم‌اندازه با طول “درام” و “کارتریج” به قطر 15-10 میلی‌ متر است که بعد از هر نوبت چسبیدن تونر به روی کاغذ، “تونر” باقی‌ مانده بر روی “درام” را تمیز می‌ کند. جنس آن معمولاً از نوعی نمد است.

ایراد فوم رولر”: بدون عمل‌ کردن “فوم رولر” کاغذ کاملاً سیاه چاپ‌ می‌ شود. هم‌ چنین درست کار نکردن این قطعه باعث ایجاد سایه بر روی کاغذ خواهد شد. کوچک‌ ترین وارد شدن ضربه به آن باعث می‌ شود در همان نقطه نتواند درام را تمیز کند. اگر در متن پرینت شده یک کلمه پیوسته کم‌ رنگ‌ تر شود به احتمال قوی ناشی از ایراد این قطعه می‌باشد. “فوم رولر” پس از 25000 تا 35000 صفحه پرینت گرفتن، باید تعویض شود.

بلید” (داکتر بلید):

قطعات پرینتر | قطعات کارتریج لیزری

در کل، تیغه‌‌ ای که کارش روان ساختن مایعی بر روی سطحی دیگر و یا حذف کردن مایعی از سطحی دیگر باشد به این نام خوانده می‌ شود. جنس آن‌ از فولاد، پلاستیک ،لاستیک و… می‌ تواند باشد. کار “بلید” کنترل “تونر” بر روی “مگنت” و نگه داشتن “تونر”بر روی “درام” به منظور چاپ بر روی کاغذ می‌ باشد. ضخامت آن معمولاً از 0.004 اینچ تا 0.015 می‌ باشد و در نوع پلاستیکی تا 0.060 اینچ نیز ساخته شده است.

“وایپر بلید”:

کار “وایپر بلید” تمیز نمودن سطح درام پس از یک دور چرخش کامل است. به این قطعه اصطلاحاً برف‌ پاک‌ کن هم می‌گویند. نخست “درام” به وسیله‌ی این قطعه تمیز شده، بعد از آن توسط “فوم رولر” که از طریق کارتریج  روی”درام” قرار می‌ گیرد کاملاً تمیز می‌ شود.

ایراد “بلید” و “وایپر بلید”: ایراد “بلید ” بیش‌تر مربوط به پاره شدن پلاستیک سر آن می‌شود که باعث خرابی “فوم رولر ” نیز می‌گردد. هرگونه ایراد در این قطعات می‌تواند کل عملیات چاپ را متوقف یا خراب کند. علایم خرابی “بلید” و “مگنت” بسیار شبیه به هم است.

مخزن ضایعات “تونر”: آلودگی‌ هایی که “بلید” از “فوم رولر” و “فوم رولر” از “درام” پاک می‌کند در این قسمت قرار می‌ گیرد از جنبه‌ی ایراد، گاهی این مخزن باعث شناخته نشدن “کارتریج” توسط پرینتر می‌شود.

  1. انتقال یافتن متن به روی کاغذ

در ادامه‌ی عملیات چاپ، کاغذ بار مثبت دریافت کرده و در دور “درام” قرار می‌گیرد و متن مندرج در “درام” به روی کاغذی که دارای بار مثبت است منتقل و به این ترتیب شکل می‌ گیرد.

  1. تثبیت کردن متن بر روی کاغذ

در انتهای عملیات چاپ، کاغذ از محیطی داغ عبور داده شده و با این کار، “تونر” بر روی کاغذ تثبیت می‌شود.

فیوزینگ:

قطعات پرینتر | قطعات کارتریج لیزری

“درام”  که اندازه‌ی دقیق “تونر” مورد احتیاج جهت هر متن را با خود دارد آن‌ را روی کاغذ می‌ پاشد و سپس با عملکرد “فیوزینگ” حرارت دیده و پخته شده و بر روی کاغذ انتقال می‌ یابد و توسط غلطک خروجی خارج می‌ شود.

المنت گرم‌گننده “فیوزر فیلم” و “پرس رولر” از مهم‌ترین قسمت‌های مربوط به “فیوزینگ” هستند

ایرادهای “فیوزینگ”: وجود خطوط بر روی صفحه‌ی پرینت گرفته شده می‌ تواند نشان‌گر ایراد یکی از قطعات “فیوزینگ” باشد.

“چیپست”:

قطعات پرینتر | قطعات کارتریج لیزری

این قطعه مدار یا بُردی است که صفحات چاپ شده را می‌ شمارد و با رسیدن صفحات به تعدادی خاص، “کارتریج” غیرفعال می شود. راه رفع این مشکل در تعویض “چپست” و “ریست” کردن می‌ باشد.

قطعات کارتریج لیزری – بخش اول


لطفاً نظرات و پیسنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

4 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

2 آبان 1398

ممنون از مطالب زیبا و اموزنده شما بسیار جالب و واضع هستند با تشگر

23 اسفند 1400

چرا اولین پرینت خراب و در ادامه چاپ خوب می شود ؟

    24 اسفند 1400

    درود بر شما
    احتمال بسیار زیاد ایراد از کارتریج شماست

10 دی 1402

خوب بـــود
لایــــــک

نظرات خود را برای ما بنویسید ...