می توانید خواندن بارکد را یاد بگیرید!

10842

می توانید خواندن بارکد را انجام دهید!

بارکد

بارکد یا رمزمیله تصویری از اطلاعات بر روی سطوح است که اطلاعات آن را می توان توسط ماشین بازخوانی میشود. بارکدها ممکن است به شکل دو بعدی یا یک دسته نقطه، یک دسته دایره هم مرکز یا به صورت مخفی شده در تصویر نیز باشد. بارکدها توسط دستگاه بارکد خوان بازخوانی می شوند.

در مقاله زیر درمورد خواندن بارکد ها توضیحات لازم ارائه شده است.

خواندن بارکد ها

احتمالاً با نگاه کردن به خطوط میله ای سیاه رنگ و باریک و پهن بارکدها، اینطور فکر می‎کنید که دنیای بارکدها دنیای مرموز و پیچیده‎ای است. اما این فقط هنگامی است که چیزی از شیوه نگاشت بارکدها نمی‎دانید. با دریافت یکسری اطلاعات در این زمینه، می‎توانید تا حد مطلوبی از این شیوه رمزگذاری سر درآورید.

می توانید خواندن بارکد را یاد بگیرید!

با این وجود تعداد بارکدهای تخصصی و حتی کاملا منحصر به فرد در دنیای بارکدها زیاد است. کدهایی مانند 2 کد تعویض شده از 5 کد، CPC Binary، EAN، ISBN، Aztec، Datamatrix، Chromocode و کد QR. برخی از بارکدها یک بعدی هستند (موکدا خطی) و برخی دیگر دو بعدی اند (غیر خطی و QR). اما ابعاد برای بارکد چه معنایی می‎تواند داشته باشد؟ نئوپایت بارکد برای انجام چه کاری است؟

می توانید خواندن بارکد را یاد بگیرید!

در بارکد های تک بعدی تنها اعداد و ارقام ذخیره می ‎شوند، اما بارکدهای دو بعدی نوعی رمزگذاری ماتریسی هستند و امکان ذخیره حروف و متن را نیز مهیا می‎کنند. نقشه یا نگاشت بین پیام ها و بارکدها سنبل شناسی یا نمادشناسی نامیده می‎شود.

مشخصه‎های یک نمادشناسی شامل رمزگذاری ارقام تکی یا کاراکترهای یک پیام است. علاوه بر این، کاراکترهای شروع و توقف موجود در نوارها و فضاها، اندازه منطقه خالی قبل و بعد از بارکد و برای نوع خاصی از بارکدها ، محاسبه “جمع کنترلی” نیز از اجزای یک نماد شناسی هستند.

یک جمع کنترلی یا چک سام چه چیزی است؟

جمع کنترلی (checksum) یک مقدار محاسبه شده متعلق به یک بلوک از داده‎ها است. در مورد بارکدها، جمع کنترلی به منظور شناسایی انحراف داده ها، همراه با آنها ذخیره می ‎شود. چکسام‎ ها برای برخی از عناصر بارکد مانند Code 128 یا UPC مورد نیاز هستند.

می توانید خواندن بارکد را یاد بگیرید!

رقم کنترلی (check digit) ، در واقع یک کاراکتر اضافی است که به بارکد اضافه شده تا بتواند در دنیای بارکدها بررسی اضافی برای تشخیص خطا انجام دهد. به بیانی دیگر می‎ توان گفت که یک اثر انگشت دیجیتال است. رقم کنترلی شامل یک رقم تکی محاسبه شده از یک رقم دیگر در پیام است. با یک رقم کنترلی، می توان اشتباهات ساده را در اطلاعات ورودی یک سری از ارقام تشخیص داد. مانند یک عدد اشتباه و یا جایگزینی دو رقم متوالی.

به عنوان مثال، رقم نهایی بارکد UPC (که در محصولات خرده فروشی استفاده می شود)، همان رقم کنترلی آن است. بیایید فرض کنیم که رقم کنترلی ما 4 است. معنای آن به شرح زیر است:

قسمت‎های یک بارکد UPC

  • رقم‎های موجود در موقعیتهای فرد را (اول، سوم، پنجم و غیره) تا جایی که شامل عدد کنترلی نشود، با یکدیگر جمع کنید. (0 + 2 + 0 + 0 + 2 + 0 = 4) سپس حاصل جمع را در 3 ضرب نمایید (4 × 3 = 12).
  • اعداد موجود در موقعیتهای زوج را (دوم، چهارم، ششم و غیره) تا جایی که شامل عدد کنترلی نشود، با یکدیگر جمع کنید (1 + 0 + 0 + 0 + 3 = 4).
  • دو نتیجه بدست آمده را بهم اضافه کرده و مجموع را به دست آورید (12 + 4 = 16).
  • رقم کنترلی کوچکترین عددی خواهد بود که لازم است به مجموع به دست آمده اضافه شود تا مجموع، برابر با نزدیکترین مضرب عدد 10 شود. یعنی برای اینکه 16 به 20 برسد 4 واحد لازم است و رقم کنترلی 4 خواهد بود (20 – 16 = 4 = رقم کنترلی) .

احتمالاً سوالات زیادی برایتان در مورد معنی و خواندن بارکد ها پیش خواهد آمد. اگر تمام این محاسبات را انجام دهید و نتیجه با رقم کنترلی منطبق نباشد، این احتمال وجود دارد که یک اپراتور صفحه کلید، رقمی را در یک موقعیت اشتباه در جایی در طول خط وارد کرده است.

از بخش خرید بارکد خوان دیدن فرمایید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...