نحوه رفع خطای 4F مربوط به پرینتر برادر

2280

نحوه رفع خطای 4F مربوط به پرینتر برادر (امکان چاپ وجود ندارد)

درحال حاضر پرینتر های برادر دو دسته خانگی و تجاری هستند. بیشتر چاپگرهای جوهرافشان این برند به دلیل تطبیق پذیری و هزینه ی پایین محبوب کاربران است. چاپگرهای لیزری این برند سریع و عالی عمل می کند. پرینترهای برادر مدت زیادی دوام می آورد و برای کسانی که زیاد چاپ می کنند مقرون به صرفه است.

یکی از رایج ترین خطاهای مربوط به پرینترهای جوهر افشان، خطایی با عنوان Brother Printer Error 4F – Unable to Print است. هنگامی که شما واقعا نیاز به استفاده از دستگاه خود دارید، ظاهر شدن چنین پیامی کاملا نا امید کننده خواهد بود.

این خطا روی درصد زیادی از پرینترهای جوهر افشان برادر (brother) تاثیر می‎گذارد و بر خلاف خطای Error 46، حل این مسئله به مراتب مشکل تر است. در اینجا قصد داریم تا حد امکان راهنمایی‎های لازم را ارائه دهیم و امیدواریم در صورت بروز این خطا بتوانید با کمترین زحمت و تلاش، مجددا پرینتر خود را راه اندازی کنید!

مواردی که از این مطلب می‎آموزید عبارتند از:

  • معنی error 4F پرینتر برادر چیست؟
  • هد چاپ چیست / چه چیزی باعث خطا می‎شود؟
  • چگونه خطای4F را رفع کنیم؟

نحوه رفع خطای 4F مربوط به پرینتر برادر (امکان چاپ وجود ندارد)

خطای Error 4F پرینتر برادر به چه معنا است؟

پرینتر شما یک پیام بسیار رباتیک و ماشینی ارائه می‎دهد و به شما نمی گوید که مشکل واقعی چیست. از طرف دیگر با ظاهر شدن این پیام خطا دیگر قادر به ادامه چاپ نخواهید بود.

امکان ناپذیر بودن چاپ به دلیل خطای4F  مربوط به هد چاپ است و به طور خاص به این معنی است که هد چاپ شما دارای یک خطای الکتریکی یا خطای درجه حرارت است.

چندین مورد وجود دارد که با چک کردن آنها می‎توان تلاش کرد که این مسئله حل شود. با این حال لازم است به شما این هشدار را بدهیم که گاهی این خطا می‎تواند بسیار جدی بوده و حتی به معنی پایان یافتن عمر پرینتر شما باشد و بهتر است خود را برای این اتفاق بد نیز آماده کنید! … در این مطلب تلاش خواهیم کرد تا با ارائه بهترین راهکارها، شما را برای از سر گرفتن کار با پرینتر خود امیدوار نماییم.

هد چاپ چیست؟

هد چاپ در زیر هر یک از کارتریج های جوهر نشسته است (در برخی از پرینترها آنها داخل یک کارتریج جوهر تعبیه شده اند) و دارای چندین اتاق است که با جوهر پر می‎شوند. پس از پر شدن جوهر، هزاران نازل کوچک موجود در هد چاپ، قطره‎های جوهر را بر روی صفحه اسپری می ‎کنند و چاپ انجام می‎شود.

آنها این کار را با گرم کردن یک محافظ کوچک و به کمک انرژی برق انجام می ‎دهند که قطرات کوچک را به بیرون فشار می‎دهد. لذا این خطای خاص پرینتر به این واقعیت اشاره دارد که یا به این محافظهای کوچک برق نمی‎رسد و یا اینکه بیش از حد گرم می‎شوند.

نحوه رفع خطای 4F مربوط به پرینتر برادر (امکان چاپ وجود ندارد)

چه چیزی موجب بروز خطای 4F میشود؟

اگر از تولید کنندگان در این زمینه سوال کنید این پاسخ تکراری را دریافت خواهید کرد که استفاده از جوهر سازگار یا کارتریج هایی که مجددا شارژ شده‎اند نازل چاپ را مسدود کرده است. در حالی که در عمل اگر از یک جوهر واقعا ارزان و با کیفیت پایین نیز استفاده کنید (نمی‎توان قانونی در مورد آن صادر کرد)، چنین اتفاقی به ندرت پیش خواهد آمد!

خب اینها شایع ترین دلایل هستند؛ اما لطفا به این سوال پاسخ دهید. هنگامی که پرینترتان پیام رو به اتمام بودن کارتریج و نیاز به تعویض را ارسال می‏کند، آیا شما چاپ را همچنان تا زمانی که کارتریج کاملا خشک شود ادامه می‎دهید؟

اگر بله، پس مشکل شما از همینجا ناشی می‎شود! اگر هیچ جوهر چاپی هرچند اندک در هد چاپ وجود نداشته باشد و محافظها شروع به گرم شدن کنند، آنگاه ممکن است آنقدر گرم شوند که بسوزند.

چگونه مشکل مربوط به خطای 4F پرینتر برادر را حل کنیم

در این قسمت بهترین راهنماییها در مورد چگونگی رفع خطای پرینتر شما آمده است:

 1:

اولین و بهترین توصیه‎ای که می‎توانیم ارائه دهیم این است که ضمانت پرینتر خود را بررسی کنید. اگر از تاریخ خریداری پرینترتان کمتر از یک سال گذشته باشد، یک گارانتی استاندارد 1 ساله خواهید داشت. می‎توانید به سادگی با خدمات پس از فروش پرینترتان تماس گرفته و از آنها را برای تعمیر یا تعویض پرینترتان کمک بخواهید.

 2:

راهنمای پرینتر خود را بررسی کنید. هد چاپ برخی از مدل های پرینترها قابل جابجایی و قابل تعویض هستند، بنابراین ساده‎ترین گزینه خرید یک هد چاپ جدید و تعویض هد قبلی است. اگر دیگر کتابچه راهنمایتان را ندارید، به جستجوی گوگل رفته و برای مثال “کتابچه راهنمای کاربر برای [مدل پرینتر خود را تایپ کنید] ” را سرچ کنید. برای پرینتر برند برادر می‎توانید در Manualslib.com نیز راهنمای دستی را جستجو کنید.

نحوه رفع خطای 4F مربوط به پرینتر برادر (امکان چاپ وجود ندارد)

 3 : رفع خطای درجه حرارت:

اگر درجه حرارت محافظ ها فقط مقدار کمی بالا رفته باشد، ممکن است هنوز فرصتی برای خنک کردن آنها و رفع خطای پرینتر وجود داشته باشد. به این منظور، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تمام کارتریج های جوهر را از پرینتر خارج کرده و با ملایمت اتصالات موجود روی پرینتر و کارتریج را تمیز نمایید.
  2. پرینتر خود را از برق جدا نموده و آن را 10 تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید.
  3. دوباره پرینتر را روشن کنید و منتظر بمانید تا پیام مربوط به وارد کردن کارتریج جدید ظاهر شود.
  4. همه کارتریجهایی را که تقریبا خالی هستند، پر از جوهر کرده و مجددا آنها را در پرینتر نصب کنید.

اگر بعد از انجام این مراحل باز هم خطای 4F را دریافت می‎کنید، متاسفانه به نظر می‎رسد که هد چاپ نیاز به تعویض دارد.

نحوه رفع خطای 4F مربوط به پرینتر برادر (امکان چاپ وجود ندارد)

4 : بررسی اشیاء خارجی:

گاهی اوقات اشیاء خارجی مانند گرد و غبار، منگنه یا کاغذ ممکن است در دستگاه قرار بگیرند و مشکلاتی را ایجاد کنند. پرینتر خود را از برق جدا نموده و اطراف هد چاپ را بررسی کنید تا ببیند آیا ضایعات و آلودگی وجود دارد یا خیر. همچنین می‎توانید با استفاده از فشار هوا پرینتر را تمیز کرده و به راحتی هر جسمی را از داخل پرینتر بیرون بیاندازید.

امیدواریم این مراحل توانسته باشد خطای 4F شما را رفع کند!

اگر متاسفانه مشکل شما هنوز هم پابرجا است، این می تواند به معنی پایان عمر پرینتر شما باشد. تنها راه حل آن این است که از یک تکنسین کمک بگیرید تا به پرینترتان نگاهی انداخته و قطعات آسیب دیده را پیدا نموده و تعویض کند. اما هزینه این کار اغلب می تواند بیشتر از قیمت خود پرینتر باشد!

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...