نکاتی در مورد پلاتر و جوهر آن

1580

کوتاه در مورد پلاتر و نحوه نگهداری آن

در مورد پلاتر و انواع آن

پلاتر دستگاه چاپ با کاربردی ویژه است. عمده‌ی کاربرد آن در چاپ‌ هایی با عرض زیاد (بیش از اندازه‌ی A3) و برای نقشه‌ ها و نمودارها و سایر تصویرهای بُرداری است. ترسیم نقطه‌ های پیکسلی مجزا و پرشمارِ گرافیکی باعث ایجاد کیفیت مطلوب چاپ در این دستگاه می‌ شود.

آیا می‌دانستید که انواع مختلفی از کارتریج‌های جوهر پلاتر وجود دارد و به‌طور خاص برای استفاده در چاپگرهای خاص طراحی شده‌اند؟ آیا می دانستید که پلاترهای مختلفی وجود دارد و همه آنها متفاوت چاپ می شوند؟ از گزینه‌های لیزر، جوهر افشان یا حتی الکترواستاتیک، همه آنها به نوع متفاوتی از کارتریج یا لوله برای توزیع جوهر یا تونر استفاده می‌کنند که ظاهری را به شما می‌دهد که امیدوارید به دست آورید.

پلاترها در طیف گسترده ای از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند، با توجه به اینکه این یک تخصص کاملاً متفاوت در فناوری چاپ است. کارتریج جوهر پلاتر یک قطعه ضروری در نحوه کار چاپگر است و نکاتی وجود دارد که باید در مورد آن برای عملیات چاپ خود بدانید. فناوری پلاتر در خروجی گرافیکی کاملاً پیشرفته است و برای استفاده حداکثری از کارتریج های پلاتر خود باید بدانید از چه چیزی برای چاپگر خاص خود استفاده کنید و چگونه کار می کند.

خدمات چاپ اغلب به دقت بالا و توجه به جزئیات دقیق نیاز دارند و به همین دلیل، ما قصد داریم آنچه را که باید در مورد کارتریج جوهر پلاتر بدانید، همراه با سایر ویژگی هایی که چاپگر پلاتر شما را قادر می سازد، تجزیه و تحلیل کنیم.

هدف از به کار بردن پلاترها، انتقال نقشه‌ ها و نمودارهای ترسیم شده در کامپیوتر به طرزی با کیفیت به روی صفحه‌ی کاغذ و یا زمینه‌ی چاپ می‌ باشد. برای ارتباط پلاتر و کامپیوتر در اغلب موارد از دو زبان گرافیکی استفاده می‌شود:

  • زبان گرافیکی “DMPL”
  • زبان گرافیکی “HPGL”

همچنین از نرم‌افزارهایی مانند “CAD” برای طراحی کامپیوتری استفاده‌ های زیادی به عمل می‌ آید.

Plotter

پلاترها سه نوع اند:

  • پلاتر جوهر افشان: این نوع رسام، سایز بزرگ‌ تر پرینترهای جوهرافشانی هستند که قابلیت چاپ اشکال و حروف را دارند.
  • پلاتر قلمی: این نوع رسام، با یک یا چند قلم کار کرده ولی برای تهیه متن مناسب نیست چون ترسیم هر کاراکتر در آن به صورت انفرادی انجام می‌ شود که برای حروف، عملی زمان‌ بر خواهد بود. هر رسام می‌ تواند یک مجموعه قلم 4 تا 12 تایی داشته باشد.
  • پلاتر الکترو استاتیک: این نوع رسام، از بار الکتریسیته‌ ساکن و پودر جوهر استفاده می‌ کند و کاغذ مصرفی آن دارای پوشش خاصی می‌ باشد.

همچنین بسته به طرز حرکت کاغذ، پلاترها سه نوع می‌باشند:

  • الف – رسام صاف (مسطح) “Flat bed”: محل قرار گرفتن کاغذ در این نوع رسام جاگیر است. نحوه‌ی کار آن ثابت بودن کاغذ و حرکت قلم‌ها در محورهای X و Y است.
  • ب – رسام غلطکی “Roller”: در این نوع از رسام، کاغذ در بین یک سطح استوانه‌ای شکل به حرکت درآمده و قلم در جهت دیگر حرکت می‌کند.
  • پ – رسام مختلط “Hybrid”: این رسام‌ها از رسام‌های غلطکی کوچک‌تر بوده ولی مانند آن‌ها کاغذ را در سمت محور عمودی به حرکت در می‌آورند.

از جنبه‌ طرز حرکت قلم بر روی کاغذ، پلاترها به دو نوع تقسیم می‌ شوند:

  1. تخت (حرکت قلم)
  2. طبله‌ ای (حرکت توأمان قلم و کاغذ)

سیستم کاری بیشتر پلاترها بر مبنای تزریق تدریجی جوهر به داخل هد، به تناسب مقدار فعالیت پرینتر می‌ باشد. معمولاً پلاتر های جوهرافشان کاربرد بیشتری در بازار مصرف امروزی دارند.

مواردی را که باید در خرید پلاتر در نظر بگیرید

  • بازار هدف شما کدام است؟ به عبارت دیگر می‌خواهید با پلاترتان کدام نوع کارها را بیش‌تر انجام دهید؟ چه ماتریال‌ هایی را می‌ خواهید چاپ بزنید؟
  • بررس شرایط مناسب کاربری برای هد دستگاه، نسبت به منطقه‌ ای که در آن هستید. (میزان رطوبت و دمای محلی که از پلاتر در آن‌جا استفاده خواهید کرد).
  • بررسی میزان عمر مفید هدِ دستگاه و قیمت آن.
  • بررسی عرض چاپ – میزان رزولوشن – مشخصات نازل‌ها – سرعت چاپ در ساعت – میزان عمر محصولات چاپی.
  • بررسی نوع و میزان هزینه‌ی جوهر دستگاه و راحتی دسترسی به قطعات جانبی.

جوهر پلاتر

 جوهر پلاتر در تقسیم‌ بندی اولیه به دو نوع رنگینه‌ محلول (Dye) و رنگ‌ دانه (Pigment) تقسیم می‌ شود.

مطلب تفاوت جوهر پیگمنت و دای

همچنین جوهرهای پلاتر بر پایه‌ حلال‌ های غیر آبی – آبی – واکنشی و تغییر فاز تولید می‌ شوند. در این میان جوهرهای پلاترِ پایه‌ی آب که از مواد مختلفی تشکیل شده‌اند، خودشان انواع دیگری نظیر: جوهرهای “امولسیونی”، “دیسپرس” و محلول دارند.

Plotter

ایرادهای رایج پلاتر و راه حل آن

  • گرفتگی نازل: نسبت به اعلام خطای مرکب در پلاتر حساس باشید . استفاده‌ی چندباره از مرکب‌ کشی در چنین حالتی، هد دستگاهتان را خواهد سوزاند. وجود جوهر و اتصالات را کنترل کرده و هد را روی یک دستمال کاغذی بکشید و یک‌نواختی رنگ منتقل شده به دستمال را کنترل کنید، اگر تمام این موارد درست بود، نشان‌گر آن است که هدتان گرفته است. هد را حدود 5 ساعت در محلول هد باز کن قرار دهید و پس از نصب مجدد از بخش منو “هد کلین” را انتخاب کنید تا هد دوباره پاک شود.
  • کیفیت مرکب مصرفی‌ تان را همیشه کنترل کرده و نسبت به استفاده نکردن از پلاتر برای مدت طولانی که می‌تواند منجر به هدگرفتگی شود آگاه باشید.
  • گاهی عدم هماهنگیِ نوع کاغذ مورد استفاده با تنظیمات کاغذ چاپگر می‌تواند باعث ایجاد ته‌رنگ در تصاویرتان شود. در چنین مواقعی به بخش کالیبره کاغذ مراجعه کرده و از تنظیمات پیش‌فرض شروع به تنظیم لازمه نمایید.
  • در مورد مفهوم “اِرور”های احتمالی دستگاه به دفترچه‌ی راهنما مراجعه کرده یا از فروشنده سوال کنید.

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در مورد مطلب نکاتی در مورد پلاتر و جوهر آن با ما در میان بگذارید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...