کاربن فکس چیست ؟

1796

کاربن فکس ؛ کاربرد و خصوصیات آن !

کاربن فکس چیست ؟

با این‌ که خود دستگاه فکس نخستین بار حدود سال 1902 میلادی و در کشور آلمان ساخته شد ولی استفاده‌ گسترده از آن از اواخر دهه‌ هفتاد میلادی مرسوم گشت. یک دستگاه فکس در حقیقت تلفنی است که به نوعی سیستم چاپ مجهز شده باشد.

کاربن فکس چیست ؟

به طور کلی سه نوع فکس حرارتی، کاربنی و فکس لیزری وجود دارد که هر یک مزایا و معایبی دارند.  در مدل‌ های فکس حرارتی که با استفاده از سنسورهای حرارتی، فکس را روی کاغذ چاپ می‌کنند و در آن از کاغذهای شیمیاییِ به شکل رول استفاده می‌شود قطعه‌ ای به نام “Thermal Head” که از نوعی” بُرد الکترونیکی” دستور می‌گیرد،  تغییر رنگ مواد شیمیایی کاغذ را انجام می‌دهد.

در حال حاضر، فکس حرارتی کم‌تر مورد پشتیبانی شرکت‌ های بزرگ قرار دارد. قیمت این دستگاه و هزینه‌ی کاغذ های حرارتی آن کم است. دستگاه فکس حرارتی جای کم‌تری می‌گیرد، در مقابل به کار گرفته شدن در مکان‌های پرگرد و غبار و شرایط نامطلوب مقاوم‌تر است اما کاغذ حرارتی آن را نمی‌توان برای مدت زیادی نگاه داشت (حداکثر 10 سال) عدم اتصال به کامپیوتر نیز از دیگر معایب آن است. از نظر حجم کار،این دستگاه برای میزان استفاده‌ی کم تا متوسط مناسب است.

کاربن فکس چیست

کاربن فکس چیست ؟

برخی از دستگاه‌های فکس به نام دستگاه‌های فکس حرارتی از هر سندی که ارسال یا دریافت می‌کنید یک کپی کربنی تهیه می‌کنند. بازیابی آن اطلاعات بسیار آسان است. در مدل فکس کاربنی، کاربن فکس، کار  کاغذ حرارتی را انجام می‌دهد. حرارت  توسط قطعه‌ ای موسوم به “Thermal Head” که از “بُرد الکترونیکی” دستور می‌گیرد، تولید می‌شود و کربن را از سطح فیلم به روی کاغذ انتقال می‌دهد.

فکس کاربنی دارای امکان اتصال به کامپیوتر است، کیفیت و سرعت بهتری نسبت به فکس حرارتی دارد و برای کاغذهای استاندارد قابل استفاده می‌باشد اما برای میزان بالای حجم دریافت فکس چندان مقرون به‌ صرفه نیست و سرعت آن از فکس لیزری کم‌تر است.

در سیستم دستگاه فکس لیزری مراحل زیر طی می‌شود:

1- اشعه ‌ی لیزر برای تولید تصویر در آن به کار می‌رود.

2-  شارژ الکتریکی “درام” در محل تابش، توسط نور لیزر  تغییر می‌یابد.

3- “درام” به دور منبع “تونر” که با ذرات پخش‌شده از “درام” شارژ شده است می‌چرخد.

4-  “تونر” در بین ترکیبی از  فشار و حرارت به روی کاغذ انتقال می‌‌یابد.

فکس لیزری برای استفاده در حجم بالای کار مناسب‌ تر بوده و از نظر سرعت از همه‌ فکس‌ های دیگر برتر و از نظر کیفیت نیز خوب است. قابلیت اتصال به کامپیوتر را دارد ولی قیمت آن بیش‌تر است.

در صورتی که از فکس کاربنی استفاده می‌فرمایید، هنگام خرید و استفاده از کاربن فکس این نکات را نیز در نظر داشته باشید:

کاربن فکس چیست

  1. به تاریخ مصرف کاربن فکس دقت کرده و آن را با تخمین مدت زمان مصرفتان خریداری کنید چون اغلب، تاریخ مصرف آن‌ها دو سال می‌باشد.
  2. کاربن فکس را از تابش نور و نیز از حرارت محافظت نمایید.
  3. به هیچ عنوان یک کاربن مصرفی را بار دیگر برنگردانید  و دوباره از آن استفاده نکنید.
  4. همیشه سعی کنید که کاربن فکس   با کیفیت بالا خریداری کنید زیرا کاربن‌های نا مرغوب علاوه بر کیفیت پایین چاپ، می‌توانند به دستگاه فکس شما آسیب برسانند.
  5. اگر مشاهده کردید که موقع دریافت کردن فکس و یا گرفتن کپی، رل به کاغذ چسبیده و با آن بیرون می‌آید، متوجه باشید که کاربن فکس بی‌ کیفیت  یا زمان زیادی از عمر آن گذشته است.

هم اکنون شما می‌ توانید در فروشگاه “آوند پرینتر” کاربن‌ های فکس منتخب برای دستگاه‌های مختلف را بررسی و انتخاب فرمایید.


لطفاً ما را با نظرات و سوالات سازنده خود یاری فرمایید.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

2 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

25 بهمن 1399

عمر رول فکس چقدر هست؟تاریخ روش نیست؟چند سال میشه نگهداری کرد اگر تعداد بخریم.کم مصرف می کنم

    26 بهمن 1399

    درود بر شما
    تقریبا عمر کاربن فکس 2 سال هست و البته باید شرایط نگهداری رعایت بشه مثل در دمای بالای 40 درجه نگهداری نشه و زیر مستقیم نور آفتاب قرار نگیره .پیروز باشید

نظرات خود را برای ما بنویسید ...