دانستنی هایی در مورد پرینترهای سوزنی

2255

دانستنی هایی مفید در مورد پرینترهای سوزنی 

پرینترهای سوزنی از قدیمی ترین فناوری ها بشمار می‌ آیند که همچنان تولید می‌ شوند. برخی از برندهای بزرگ هنوز آن‌ ها را می سازند، بازاریابی می کنند و از تأمین‌ کنندگان و قطعات پرینترهای سوزنی پشتیبانی می کنند. پرینترهای سوزنی در محیط‌ های تخصصی که چاپ مقرون به صرفه و قیمت پایین ضروری است، بسیار کاربردی هستند. انواع پرینترهای سوزنی عبارت‌ اند از ماتریس نقطه‌ ای، چرخ آفتابگردان و خطی.

دانستنی هایی در مورد پرینترهای سوزنی

پرینترهای ماتریس نقطه ای

فناوری پشت پرینترهای ماتریس نقطه ای کاملاً ساده است. کاغذ در مقابل درام پرس می شود (استوانه ی پلاستیکی) و با جلو رفتن کار چاپ (پرینت) متناوباً به جلو کشیده می شود. هد پرینت که به‌صورت الکترومغناطیسی جلو برده می شود، میان کاغذ حرکت می کند و به ریبون پرینتر که بین کاغذ و سوزن هد پرینت واقع شده است، ضربه می زند. برخورد هد پرینت به ریبون پرینتر، نقاط جوهر را روی کاغذ حک می کند و نویسه‌ های قابل خواندن توسط انسان شکل می گیرند.

دانستنی هایی در مورد پرینترهای سوزنی
پرینترهای ماتریس نقطه‌ ای از نظر وضوح چاپ و کیفیت کلی بسته هد پرینت های 9 یا 24 اینچی متفاوت هستند. هرچه سوزن بیشتری در هر اینچ باشد، وضوح چاپ بالاتر است. غالب پرینترهای ماتریس نقطه‌ ای از حداکثر وضوح تقریباً 240 dpi (نقطه در هر اینچ) برخوردارند. درحالی‌ که این وضوح به‌ اندازه‌ پرینترهای لیزری یا جوهرافشان بالا نیست، یکی از مزایای متمایز پرینتر ماتریس نقطه ای (یا هر فرم ضربه‌ای) بشمار می‌ آید.

چون هد پرینت باید برای انتقال جوهر از ریبون روی صفحه به سطح کاغذ با نیروی کافی ضربه بزند، ایده آل محیط‌هایی است که کپی های کاربنی را با استفاده از اسناد چند قسمتی تولید می کنند. این اسناد حاوی کربن (یا سایر مواد حساس به فشار) در سطح زیرین هستند و با اعمال فشار یک نشانه را روی ورق زیرین خلق می کنند. خرده فروش ها و کسب‌ و کارهای کوچک غالباً از کپی‌ های کربنی در قالب رسید یا صورتحساب فروش استفاده می کنند.

پرینتر چرخ آفتابگردان

اگر قبلاً با ماشین تحریر دستی کارکرده باشید، مفهوم فناوری پرینترهای چرخ آفتابگردان را درک می کنید. این پرینترها دارای هد پرینت‌ های متشکل از چرخ‌های پلاستیکی یا فلزی است که در گلبرگ‌ها بریده می شوند. هر گلبرگ فرم یک حرف (حروف بزرگ و کوچک)، عدد یا نشان نقطه گذاری روی خود دارد. وقتی گلبرگ به ریبون پرینتر ضربه می زند، شکل حاصله به جوهر روی کاغذ نیرو وارد می کند.

پرینترهای چرخ آفتابگردان پر صدا و کُند هستند. چاپ گرافیکی و تغییر فونت ها در این نوع پرینتر امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه قطعه چرخ چاپ تعویض شود. با ظهور پرینترهای لیزری از این نوع پرینترها در محیط‌های کامپیوتری مدرن عموماً استفاده نمی‌ شوند.

دانستنی هایی در مورد پرینترهای سوزنی

پرینترهای خطی

پرینتر خطی نوع دیگری از پرینتر سوزنی و تا اندازه‌ ای شبیه چرخ آفتابگردان است. مکانیسم آن به‌گونه‌ ای است که چندین نویسه روی یک خط چاپ می شود. مکانیسم از درام چاپ چرخان بزرگ یا زنجیره چاپ حلقه وار استفاده می کند. با چرخش درام یا زنجیره روی سطح کاغذ، چکش‌های الکترومغناطیسی روی سطح درام یا زنجیره و پشت کاغذ به کاغذ ضربه می زنند (در امتداد ریبون) و نویسه ی روی درام یا زنجیره بر روی کاغذ شکل می گیرد.
پرینت های خطی به دلیل ماهیت مکانیسم چاپ از انواع چرخ آفتابگردان یا ماتریس نقطه ای بسیار سریع‌ تر هستند. البته بسیار پر صدا هستند و از امکانات چند فونتی محدود و کیفیت چاپ پایین تری نسبت به فناوری های چاپ اخیر برخوردارند.

چاپگر خطی یک چاپگر ضربه ای است که از تغذیه مداوم کاغذ استفاده می کند و هر بار یک خط متن را چاپ می کند. اگرچه در بیشتر موارد با چاپگرهای لیزری پرسرعت جایگزین شده‌اند، اما همچنان در برخی از مشاغل مورد استفاده قرار می‌گیرند، زیرا قابلیت چاپ بر روی فرم‌های چند قسمتی را دارند. چاپگر خطی به چاپگر نواری نیز معروف است.

دانستنی هایی در مورد پرینترهای سوزنی
چون پرینترهای خطی به خاطر سرعتشان استفاده می شوند، از کاغذ مخصوص تراکتورفید با سوراخ‌های پانچ شده در امتداد همدیگر استفاده می کنند. این نحوه ی چینش چاپ سرعت بالای خودکار مستمر را ممکن می سازد و کار چاپ در صورت اتمام کاغذ متوقف می شود.

اقلام مصرفی پرینتر سوزنی

هزینه های ماده ی مصرفی پرینترهای سوزنی از همه ی انواع پرینتر ها پایین تر است. ریبون های جوهر و کاغذ نخستین هزینه‌ های پرداخت‌ شده برای پرینترهای سوزنی هستند. برخی از پرینترهای سوزنی (معمولاً ماتریس نقطه‌ای و خطی) به کاغذ تراکتورید نیاز دارند و لذا هزینه ی عملیات تا اندازه‌ ای بالا می رود.


اگر از مطلب دانستنی هایی در مورد پرینترهای سوزنی لذت بردید، نظر خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

24 تیر 1397

آقا جای عکس پرینتر خطی ای که گذاشتید ، یه عکس از پرینتر خطی تالی جنیکام بذارید !

نظرات خود را برای ما بنویسید ...