صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش اول)

3006

0 تا 100 کارتریج تونر (بخش اول)

کارتریج پرینتر مقدار مشخصی جوهر یا تونر را در خود ذخیره می کند این مواد در چاپ از طریق نازل یا درام روی کاغذ قرار می گیرد و عملیات چاپ انجام می شود.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری

شاید کاملترین مطلب آموزشی در مورد نحوه کار کارتریج لیزری یا تونر باشد که توسط آوند پرینتر جمع آوری شده و در اختیار کاربران و تکنسین های سرویس و تعمیر ماشین های اداری قرار داده ایم. بعد از مطالعه این مطلب، خواننده با تمام قطعات یک کارتریج پرینترهای لیزری (تونر) آشنا شده و می تواند آنها را عیب یابی کرده و سرویس و شارژ کارتریج را بخوبی انجام دهد.

در طول سالها اطلاعاتی در مورد تئوری چاپ با کارتریج از منابع مختلف جمع آوری کرده‎ایم، منابعی همچون جزوات خدماتی ، جزوات آموزشی و غیره. بسیاری از اینها شامل مقالاتی در مورد کارتریجهای مختلف بودند. دانستن تئوری چاپ کارتریج واقعا برای شارژ مجدد یک کارتریج ضروری نیست، اما به شما هنگام حل یک مشکل کمک خواهد کرد. توانایی حل مشکلات کارتریج به درستی و با دقت، موضوع با ارزشی است.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری

ما انواع مختلف کارتریج ها را به شش دسته طبقه بندی کرده ایم:

1- تونر مگنت (HP LaserJet یا Canon تک رنگ)

2- تونر غیر مگنت (تونر سامسونگ یا لکسمارک تک رنگ)

3- تونر غیر مگنت رنگی تک پاس (single-pass) (HP Color LaserJet 4600)

4- تونر غیر مگنت گردان رنگی ( HP Color LaserJet 1025)

5- تونر برادر ( سری HL )

6- سیستم دو جزئی (کپی‎ های آنالوگ Sharp)

بعضی از قسمتها فقط مخصوص یک کارتریج منحصر بفرد هستند و برخی دیگر دامنه گسترده تری دارند. اگر بار دیگر با مشکلی مواجه ‎شوید که قبلا به آن برخورد نکرده بودید این اطلاعات برایتان مفید خواهد بود. در حالیکه تکنولوژیهای روز اجزای مختلف کارتریجها و پرینترها را با سرعت زیادی بهبود می‎بخشند، اصولی که این محصولات بر اساس آن کار می‎کنند تغییرات بسیار کوچکی پیدا می‎کند.

یکی از بزرگترین این تغییرات هنگامی بود که HP و Canon از حالت سیم های کرونا به غلتک های شارژ تغییر سیستم دادند. به غیر از آن سایز ذرات تونر کوچکتر شد، نقطه ذوب آن پایینتر آمد، نیاز به بار الکتریکی کمتر شد و البته چیپست ها اضافه شدند؛ اما به طور کلی کارتریج ها به همان روال سابق خود کار می‎کنند. مشخص نیست که در آینده چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، اما احتمالا تغییرات با همین روند ادامه خواهند یافت.

1- تونر مگنت ( HP LaserJet تک رنگ)

فرآیند چاپ کارتریج تونر مگنت را می‎توان به خوبی در چند گام شرح داد. در مرحله اول رولر شارژ اولیه (PCR)، ولتاژ DC منفی و یکپارچه ‎ای روی سطح درام OPC اعمال می‎کند. مقدار DC منفی قرار گرفته روی درام، توسط تنظیمات قدرت چاپ پرینتر قابل کنترل ‎است. این فرآیند، کاندیشنینگ (ایجاد شرایط مناسب) نامیده می‎شود.

در مرحله دوم (که بخش تصویر برداری یا ایمیجینگ نیز نامیده می‎شود)، پرتو لیزر به سمت یک آینه چرخنده (به نام اسکنر) می‎ تابد. هنگامیکه آینه چرخید، پرتو لیزر به سمت لنز متمرکز کننده بازتابانده می ‎شود. سپس پرتو لیزر به سطح درام اصابت کرده و یک تصویر الکترواستاتیک مخفی، روی درام ایجاد می‎نماید. در بیشتر کارتریج ها، برای هر 28 سانتیمتر صفحه چاپ شده، درام OPC تقریبا 3 دوران کامل انجام می‎دهد.

مرحله سوم (مرحله ایجاد) هنگامی است که یک تصویر تونری توسط بخش ایجاد (یا مخزن تونر) روی درام ایجاد می ‎شود و شامل ذرات تونر است. تونر توسط آهنربای ساکن داخل لوله و ولتاژ DC تامین شده توسط نیروی برق، روی لوله مگنت نگهداشته می‎شود. ولتاژ DC توسط تنظیمات قدرت پرینتر کنترل شده و باعث می ‎شود تونر کمتر یا بیشتری به درام بچسبد.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری

یعنی هم می‎توان قدرت و رنگ چاپ را زیاد کرد و هم آن را کاهش داد. هم ولتاژ DC مگنت و هم رول شارژ اولیه توسط تنظیمات پرینتر قابل کنترل هستند. مقدار تونر روی لوله ‎های مگنت توسط دکتر بلید لاستیکی کنترل می‎ شود و به این ترتیب است که برای نگهداری مقدار بیشتری تونر روی لوله‎ های مگنت، از قدرت فشار استفاده می ‎نماید. این بلید همچنین باعث ایجاد شارژ استاتیک برای تجمع تونر شده و کمک می‎کند پوشش یکنواختی از تونر حفظ شود و انتقال آسان تونر به درام را ممکن می‎سازد.

در همین زمان یک سیگنال AC روی لوله مگنت قرار می‎ گیرد. این سیگنال میزان جذب تونر را به لوله رولر مگنت (غلتک مغناطیسی) کاهش داده و دفع تونر را در منطقه ‎ای از درام که در معرض پرتو لیزر قرار نگرفته، افزایش می‎ دهد. پتانسیل AC چگالی تونر را بهبود داده و کنتراست مناسبی در صفحات چاپی ایجاد می‎نماید. وقتی ناحیه‎ای از درام که در معرض نور لیزر قرار گرفته، به رولر مغناطیسی نزدیک می‎شود ذرات تونر به دلیل نیروی پتانسیل ولتاژ مخالف به سطح درام می‎چسبند.

در مرحله چهار (مرحله انتقال)، تصویر تونری بر روی کاغذ منتقل می‎شود. به این ترتیب که رولر انتقال شارژ، مقداری شارژ مثبت به پشت کاغذ اعمال می‎نماید و این شارژ مثبت باعث می‎شود تونرهای دارای بار منفی موجود بر سطح درام، جذب کاغذ شوند. دیامتر کوچک درام و سختی کاغذ هر دو باعث می‎شوند که کاغذ از سطح درام جدا گردد.

در مرحله پنجم (مرحله جدایی)، کاغذ از درام جدا می‎شود. از بین برنده شارژ استاتیک، نیروی جاذبه میان بار منفی سطح درام و بار مثبت سطح کاغذ را کاهش می‎دهد. این امر از رها شدن تونر روی کاغذ در دما و رطوبت پایینتر جلوگیری نموده و همچنین مانع پیچ خوردن کاغذ در اطراف درام می‎شود.

در مرحله ششم (مرحله فیوزینگ)، تصویر با استفاده از فیوزر بالایی و پایینی ذوب شده و روی کاغذ شکل می‎گیرد. کاغذ از مابین یک المنت فیوزینگ گرم شده در بالا و یک رولر لاستیکی نرم در پایین عبور می کند و به سمت بالا و به رولر بالایی فشرده می‎ شود. سپس المنت گرم شده در بالا، تونر را روی کاغذ ذوب می‎کند. رولر بالایی هم می‎تواند به صورت یک رولر پوشیده از تفلون سخت باشد که داخل آن یک لامپ هالوژن قرار دارد و هم ممکن است به صورت یک لوله تفلونی باشد که یک المنت حرارتی سرامیکی در داخل آن قرار دارد. دستگاههای جدید همگی هیتر سرامیکی دارند که انرژی کمتری مصرف می‎کند و سرعت چاپ را بالاتر می‎برد.

در مرحله هفتم (مرحله تمیز شدن درام)، درام تمیز می‎ شود. به طور متوسط حدود 95% از تونر در حین عملیات پرینت به کاغذ منتقل می‎ شود. هنگامیکه درام در حین پرینت می‎ چرخد، 5% تونر باقیمانده توسط وایپر بلید از روی درام زدوده و تمیز می‎شود. سپس این تونر ضایعاتی توسط بلید بازیافت، به سمت مخزن ضایعات هدایت شده و در آنجا ذخیره می‎ گردد هنگامی که یک چرخه پرینت کامل می ‎شود، رولر شارژ اولیه مقداری ولتاژ AC روی سطح درام اعمال می‎ کند و باعث می ‎گردد که هرگونه رسوباتی از روی آن پاک شود. حال درام OPC آماده است که ولتاژ منفی  DC را از رولر شارژ اولیه دریافت نموده و یک چرخه پرینت دیگر را مجددا آغاز کند.

در سیستمهای قدیمی تر به جای رولر انتقال و PCR، یک سیم کرونای اولیه و یک سیم کرونای انتقال وجود دارد. این سیمها کار مشابهی انجام می‎دهند، اما انرژی بیشتری برای انجام آن احتیاج دارند. از مزایای سیستمهای رولر شارژ اولیه این است که نسبت به سیم کرونا با ولتاژ پایینتری کار می‎کنند، اوزون تولید نمی‎کنند و در آنها لامپهای موجود در مدلهای قدیمی با  انواع جدیدتر جایگزین شده است.

اجزای کارتریج تونر مگنت    

تونر مگنت:

ترکیبی است از کربن، پودر آهن و افزودنیهای دیگری که جریان و بار الکتریکی تونر را کنترل می‎نمایند. تونر مگنت در همه پرینترهای لیزری Canon و HP مورد استفاده قرار می‎گیرد.

رولر مگنت:

این قسمت مهمترین بخش در ایجاد چگالی پرینت است. هنگامی که رولر مگنت می‎چرخد به کمک یک اکسل مغناطیسی که داخل لوله قرار گرفته، تونر را به خود جذب می‎کند و سیگنالهای الکتریکی حاصل شده از برق ولتاژ بالا در پرینتر به وجود می‎آیند.

دکتر بلید:

با استفاده از فشار حاصل از بلید های لاستیکی اش که روی لوله رولر مگنت اعمال می ‎شود، مقدار تونری را که روی رولر مگنت موجود است، تنظیم می‎کند. این اصطکاک همچنین به ایجاد شارژ استاتیکی در تونر کمک نموده و باعث می‎شود یک لایه تونر روی لوله رولر مگنت باقی بماند.

رولر شارژ اولیه:

رولر شارژ اولیه یا PCR دو کارکرد مختلف دارد. اول اینکه سیگنال DC به سطح درام اعمال نموده و به این ترتیب لیزر می‎تواند روی درام طرح بیاندازد. دوم اینکه توسط آن یک سینگال AC به درام اعمال می‎شود و به پاک کردن رسوبات باقیمانده از روی درام بعد از عملیات پرینت کمک می‎نماید.

درام:

درام‎های موجود در کارتریجهای قابل تعویض، OPC و یا “فوتوکنداکتور آلی” (organic photoconductor) است و این نام، به نوع ترکیبات شیمیایی موجود در پوشش تیوب آلومینیومی برمی‎گردد که قسمت اساسی درام است. همه درام‎ها کمی حساس هستند. به طور نرمال سه لایه شیمیایی مختلف برای ساختن درام استفاده می‎ شود. اولین لایه یک لایه عایق است. لایه دوم لایه واکنش پذیر است که به نور واکنش نشان می‎دهد و سومین لایه، لایه محافظ است. لایه محافظ تعیین می‎کند که درام چقدر می‎تواند عمر کند.

وایپر بلید:

لبه‎های لاستیکی وایپر بلید تونرهایی را که به کاغذ منتقل نشدند، از سطح درام می‎زداید. بلید مستقیما روی درام کشیده می‎شود و یکی از دلایل اصلی وجود پوشش روی آن، به خاطر همین است.

بلید بازیافت یا ریکاوری:

یک بلید پلی استر بسیار نازک است که تونر زدوده شده توسط وایپر بلید را به سمت مخزن ضایعات هدایت می‎کند. اگر این بلید نباشد و یا خراب شود، تونرهای ضایعاتی روی کاغذهای چاپی می‎ریزند.

مخزن ضایعات:

تمام تونرهای ضایعاتی را جمع آوری و نگهداری می‎کند. معمولا دربردارنده درام، PCR، بلید بازیافت و وایپر بلید نیز هست.

مخزن تغذیه:

محل ذخیره تونرهای استفاده نشده و محل قرار گرفتن رولر مگنت و دکتر بلید است.

2- رولر غیر مگنت یا مغناطیسی (Lexmark & Samsung تک رنگ)

فرآیند چاپ کارتریج تونر غیر مگنت در چند مرحله به خوبی شرح داده می‎شود.

در مرحله اول

در فرآیند چاپ، مرحله ایجاد شرایط مناسب است. رولر شارژ اولیه یک ولتاژ منفی یکپارچه DC روی سطح درام OPC اعمال می‎کند. مقدار ولتاژ DC منفی اعمال شده بر درام توسط تنظیمات قدرت چاپ پرینتر قابل کنترل است.

در مرحله دوم

(مرحله تصویربرداری)، نور لیزر روی آینه گردان که اسکنر نامیده می‎ شود می‎تابد. هنگامیکه آینه چرخید، پرتو لیزر به سمت لنز متمرکز کننده بازتابانده می ‎شود. سپس پرتو لیزر به سطح OPC برخورد کرده و یک تصویر الکترواستاتیک مخفی، روی درام ایجاد می‎نماید. در بیشتر کارتریجها، برای هر 28 سانتیمتر صفحه چاپ شده، درام OPC تقریبا 3 دوران کامل انجام می‎دهد.

 مرحله سوم

(مرحله ایجاد) هنگامی است که یک تصویر تونری توسط بخش ایجاد (یا مخزن تغذیه) روی درام ایجاد می‎شود و شامل ذرات تونر است. تونر توسط آهنربای ساکن داخل لوله و ولتاژ DC تامین شده توسط نیروی برق، روی لوله رولر مغناطیسی نگهداشته می‎ شود. ولتاژ DC توسط تنظیمات قدرت پرینتر کنترل شده و باعث می‎ شود تونر کمتر یا بیشتری به درام بچسبد. یعنی هم می‎توان قدرت و رنگ چاپ را زیاد کرد و هم آن را کاهش داد. تونر ابتدا توسط مکانیزم تغذیه به رولر دولوپر می‎رود که اغلب به صورت یک رولر باز از جنس فوم است.

مقدار تونر موجود روی دولوپر،

توسط دکتر بلید فلزی کنترل می‎شود. این بلید با اعمال نیروی فشار مقداری تونر را روی رولر باقی نگه می‏دارد. وقتی ناحیه‎ای از درام که در معرض نور لیزر قرار گرفته، به رولر دولوپر نزدیک می‎شود ذرات تونر به دلیل نیروی پتانسیل ولتاژ مخالف به سطح درام و قسمتهایی از درام OPC که در معرض نور لیزر قرار گرفته، می‎ چسبند.

سپس این تصویر توسط رولر انتقال شارژ که مقداری شارژ مثبت به پشت کاغذ اعمال می‎کند به کاغذی که از زیر درام در حال عبور است منتقل می‎شود. بار الکتریکی مثبت باعث می‎شود که تونر دارای بار منفی که بر سطح درام موجود است جذب کاغذ گردد.

دیامتر کوچک درام و سختی کاغذ هر دو باعث می‎شوند که کاغذ از سطح درام جدا گردد. از بین برنده شارژ استاتیک، نیروی جاذبه میان بار منفی سطح درام و بار مثبت سطح کاغذ را کاهش می‎ دهد. این امر مانع از پیچ خوردن کاغذ در اطراف درام می‎شود. سپس تصویر با استفاده از فیوزر بالایی و پایینی روی کاغذ ذوب شده و شکل می‎ گیرد.

کاغذ توسط رولر لاستیکی موجود در قسمت زیرین، به سمت بالا و به رولر بالایی فشرده می‎شود و رولر بالایی تونر را روی کاغذ ذوب می‎کند. رولر بالایی یک رولر حرارتی با پوششی از جنس تفلون سخت است که توسط یک قلم نمدی تمیز نگهداشته می‎شود.

مرحله چهارم

هنگامی است که درام OPC تمیز می ‎شود. به طور متوسط 90% از تونر در طول چرخه چاپ به کاغذ منتقل می‎شود. 10% باقیمانده توسط وایپر بلید تمیز شده و توسط بلید بازیافت به سمت مخزن ضایعات هدایت می‎گردد.

مرحله نهایی

توسط رولر شارژ اولیه انجام می‎شود. این رولر یک سیگنال AC در سطح درام OPC اعمال نموده و باعث می‎شود هرگونه باقیمانده‎ای از سطح درام OPC پاک شود. حال درام OPC آماده است که به کمک سیگنال DC مهیا شده و چرخه جدیدی را آغاز کند.

اجزای کارتریج تونر غیر مگنت

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری

تونر غیر مگنت:

این تونر در سیستمهای تک بخشی غیر مگنت مورد استفاده قرار می‎گیرد. پودر آهن داخل این نوع تونرها یا وجود ندارد و یا مقدار آن بسیار کم است. بیشتر پرینترهای Lexmark از سیستمهای تونر غیر مغناطیسی استفاده می‎نمایند. مزیت تونرهای غیر مگنت میزان بازدهی آنهاست. 500 گرم از تونر غیر مگنت می‎تواند بازدهی برابر 20000 صفحه داشته باشد. در حالیکه 500 گرم تونر مگنت، حداکثر 10000 صفحه چاپ خواهد کرد.

رولر دولوپر:

رولر دولوپر متشکل از یک شافت فلزی است که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده و یک لوله هادی در قسمت خارجی آن قرار دارد. تونر به کمک سیگنالهای الکتریکی به وجود آمده توسط برق ولتاژ بالا، به طرف رولر جذب می‎شود. هیچ آهنربا یا شیء مغناطیسی دیگری در جذب تونر نقشی ندارد.

دکتر بلید:

بلید فلزی دکتر بلید روی سطح رولر دولوپر کشیده می ‎شود و از طریق فشاری که ایجاد می‎کند، میزان تونر موجود در دولوپر را تنظیم می‎نماید. اصطکاک ایجاد شده، به شارژ استاتیکی تونر نیز کمک کرده و به این ترتیب لوله رولر مگنت را با یک لایه از تونر می‎پوشاند. کارتریجهای تونر غیر مگنت تقریبا همیشه یک دکتر بلید فلزی دارند.

رولر شارژ اولیه:

رولر شارژ اولیه (PCR) دو نوع کارکرد دارد. . اول اینکه سیگنال DC به سطح درام اعمال نموده و به این ترتیب لیزر می‎تواند روی درام طرح بیاندازد. دوم اینکه توسط آن یک سینگال AC به درام اعمال می‎شود و به پاک کردن رسوبات باقیمانده از روی درام بعد از عملیات پرینت کمک می‎نماید. در بسیاری از ماشینهایی که از کارتریجهای غیر مگنت استفاده می‎کنند، PCR در واقع در پرینتر نصب می‎شود و نه در کارتریج.

درام:

درام‎های موجود در کارتریجهای قابل تعویض، OPC و یا “فوتوکنداکتور آلی” (organic photoconductor) است. این نام به نوع ترکیبات شیمیایی موجود در پوشش تیوب آلومینیومی بر می‎گردد که قسمت اساسی درام است. همه درام‎ها کمی حساس هستند. به طور نرمال هر درام متشکل از سه لایه شیمیایی مختلف است. اولین لایه یک لایه عایق است. لایه دوم لایه واکنش پذیر است که به نور واکنش نشان می‎دهد و سومین لایه، لایه محافظ است. لایه محافظ تعیین می‎ کند که درام چقدر می‎ تواند عمر کند.

3- تونر غیر مگنت رنگی تک پاس یا سینگل پاس(HP Color LaserJet 4600)

پرینت رنگی تک پاس به حالتی گفته می‎شود که کاغذ هر بار با یکی از کارتریجهای رنگی سر و کار داشته و کارتریجها همه در یک ردیف قرار گرفته‎اند. این سیستم در مقایسه با سیستم چرخشی یا گردان، بسیار سریعتر و دقیقتر است. این سیستم اغلب در دستگاههای گران قیمت مورد استفاده قرار می‎گیرد.فرآیند چاپ کارتریج تونر رنگی تک پاس در چند مرحله توضیح داده شده است.

مرحله اول

در فرآیند چاپ، مرحله نورگیری اولیه است. نور از LED مخصوص نورگیری اولیه (که در داخل کارتریج قرار دارد)، به درام برخورد می‎کند. این امر باعث می‎شود تمامی رسوبات و باقیمانده‎ها از سطح درام جدا شوند و همچنین وجود شارژ الکتریکی با چگالی ثابت و یکنواخت را تضمین می‎نماید.

مرحله دوم

رولر شارژ اولیه (PCR)، یک ولتاژ DC منفی و یکپارچه روی سطح OPC اعمال می‎کند. مقدار این ولتاژ توسط تنظیمات قدرت چاپ پرینتر قابل کنترل است.

مرحله سوم نور لیزر روی آینه گردان که اسکنر نامیده می ‎شود می‎تابد. هنگامی‎ که آینه چرخید، پرتو لیزر به سمت لنز متمرکز کننده بازتابانده می ‎شود. سپس این نور به سطح درام برخورد کرده، شارژ منفی را خنثی نموده و یک تصویر الکترواستاتیک مخفی روی درام برجا می ‎گذارد. درام در مناطقی که نور به آن برخورد نکرده، بار منفی خود را حفظ می‎کند. هر کارتریج رنگی، واحد اسکنر و لیزر مخصوص به خود را دارد.

مرحله چهارم

 هنگاهی است که تونر توسط بخش ایجاد( یا مخزن تغذیه) که حاوی ذرات تونر است، روی درام قرار می‎گیرد. که خود شامل دو قسمت است: شارژ تونر و ایجاد واقعی. در مرحله شارژ تونر، بلید هم زننده یا مخلوط کننده تونر، داخل هوپر می‎چرخد. اصطکاک ایجاد شده بر اثر این چرخش، باعث تولید پتانسیل منفی در تونر می‎گردد. از طرف دیگر، رولر شارژ تونر، یک ولتاژ منفی در تونر اعمال می‎نماید. هر دوی آنها شارژ یکنواختی روی تونر اعمال می‎کنند. وقتی تونر به درستی شارژ شد، سطح رولر دولوپر را پوشش می‎دهد.

این تونر همچنین توسط یک ولتاژ منفی DC دیگر روی رولر دولوپر نگه داشته می‎شود. مقدار این ولتاژ توسط تنظیمات قدرت چاپ در پرینتر قابل کنترل است. به این ترتیب چگالی چاپ را افزایش یا کاهش می‎دهد. رولر دولوپر ابتدا توسط مکانیزم تغذیه که به شکل یک رولر از جنس فوم است، مقداری تونر دریافت می‎کند. مقدار تونر موجود روی رولر دولوپر به وسیله دکتر بلید و با فشاری که توسط آن بر رولر دولوپر اعمال می‎شود، کنترل می‎گردد. وقتی ناحیه‎ای از درام OPC که در معرض نور لیزر قرار گرفته، به رولر دولوپر نزدیک می‎شود ذرات تونر به دلیل نیروی پتانسیل ولتاژ مخالف به سطح درام OPC می‎چسبند.

مرحله پنجم

مرحله انتقال قرقره‎ای است و تفاوتهای بزرگی با پرینترهای تک رنگ دارد. گام اول در انتقال قرقره‎ای هنگامی است که رولر متصل کننده(attaching roller)، شارژ مثبتی به کاغذ اعمال می‎کند. رولر متصل کننده درست بعد از رولر برداشتن کاغذ قرار گرفته است. رولر متصل همچنین کاغذ را به طرف بالا و به سمت کمربند انتقال الکترواستاتیک یا ETB هل می ‎دهد. یک ولتاژ DC مثبت روی رولر انتقال شارژ که درست در مقابل درام OPC و در پشت ETB قرار گرفته، اعمال می‎شود. هر کارتریج تونر، دارای یک رولر انتقال شارژ مخصوص به خود است. هنگامیکه ETB از روی رولر انتقال شارژ عبور می‎کند شارژ مثبت را برداشته و تونر دارای بار منفی را از روی درام به روی کاغذ منتقل می‎نماید.

این فرآیند برای هر یک از کارتریجهای رنگی تکرار می‎شود. هنگامی که تونر روی کاغذ قرار میگیرد شارژ مثبت کاغذ، ضعیف می‎شود تا کاغذ بتواند از کنار هر کارتریج عبور نماید. به همین دلیل، برای رنگهای پی در پی، شارژ موجود در رولر انتقال شارژ افزایش می‎یابد. وقتی کمربند ترنسفر بلت (ETB) به بالاترین نقطه از مسیر خود می‎رسد کاغذ از آن جدا شده و دور جدید آغاز می‎گردد.

مرحله ششم

تصویر به وسیله فیوزر روی کاغذ گداخته و متصل می‎شود. مونتاژ فیوزر شامل یک هیتر گرم کننده در بالا و یک رولر فشار در پایین است. رولر فشار کاغذ را روی هیتر بالایی فشار داده و به این ترتیب تونر روی کاغذ ذوب می‎شود.

در مرحله نهایی کمربند ETB و درام تمیز می‎شوند.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری

بخوانید صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

1 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات دیگران

16 دی 1398

توضیحات کامل و مفید بودند ومن درباره فرایند تولید کارتریج هم نیاز به توضیحات مفید شما دارم

نظرات خود را برای ما بنویسید ...