صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

1880

0 تا 100 کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

کارتریج پرینتر مقدار مشخصی جوهر یا تونر را در خود ذخیره می کند این مواد در چاپ از طریق نازل یا درام روی کاغذ قرار می گیرد و عملیات چاپ انجام می شود.

این مطلب در ادامه مطلب صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش اول) تهیه شده است

تمیز کردن ترسفر بلت (ETB)

کمربند انتقال یا ترنسفر بلت در ابتدای همه این فرآیندها یعنی زمانی که پرینتر روشن می‎ شود، وقتی که کاور پرینتر بسته می‎شود، در ابتدای یک کار پرینت و بعد از چاپ تعداد مشخصی از صفحات، تمیز می‎ گردد. به این منظور هم ولتاژ مثبت و هم ولتاژ منفی روی رولر انتقال شارژ اعمال می‎گردد. این ولتاژها هرگونه تونر باقیمانده را از روی ترنسفر بلت دفع کرده و به درام می ‎برند تا در آنجا توسط وایپر بلید تمیز شود. بعد از انجام یک چرخه پرینت هم تونرهای با ولتاژ منفی روی ترنسفر بلت قرار دارد و هم تونر با ولتاژ مثبت. به همین دلیل هر دو ولتاژ برای تمیز کردن لازم است.

از آنجا که رولر دولوپر همیشه با درام در تماس است باید مطمئن شد که مخزن تغذیه به تونر های قبلی آلوده نیست. در حین تمیز شدن ترنسفر بلت رولر دولوپر نباید با درام در تماس باشد. به این منظور قسمت زیرین کارتریج طوری طراحی شده که بتواند بچرخد و به این ترتیب رولر دولوپر از درام دور می‎شود. یک قرقره کوچک در زیر لبه پشتی هر کارتریج واقع شده که رولر دولوپر را هل می‎دهد تا آن را آزاد نماید.

تمیز کردن درام OPC

بعد از اینکه تصویر توسط وایپر بلید به کاغذ منتقل شد درام تمیز می‎ شود. وایپر بلید تونر را از روی درام جارو کرده و بلید بازیافت آن را به سمت مخزن ضایعات هدایت می‎ نماید. سپس تونر ضایعاتی توسط صفحه انتقال تونر ضایعاتی، به پشت مخزن ضایعات رانده می‎شود. تفاوتی که در این مرحله وجود دارد این است که رولرهای دیگر هم باید تمیز شوند. در هنگام انجام پرینت، تونر به PCR و به رولر شارژ تونر خواهد چسبید.  ولتاژ DC منفی با مقادیر متفاوت به هر دو رولر اعمال می‎شود.

به این ترتیب تونر از روی رولرها دفع شده و روی درام می‎ریزد و در آنجا توسط وایپر بلید تمیز می‎گردد. پروسه تمیز شدن PCR و رولر شارژ تونر در همه زمانهایی که پرینتر روشن می‎شود، وقتی که کاور پرینتر بسته می‎شود، در ابتدای یک کار پرینت و بعد از چاپ تعداد مشخصی از صفحات، اتفاق می‎افتد.

کالیبره شدن پرینتر

یک پرینتر در ابتدای این فرآیندها یعنی هرگاه که روشن می‎شود، هرگاه یک کارتریج جدید نصب میشود، بعد از 8 ساعت کار کردن و بعد از چاپ تعداد مشخصی از صفحات، خود را کالیبره می‎کند. کالیبراسیون شامل پرینت شدن یک قسمت پررنگ و  پرینت شدن طیف ملایمی از هر رنگ روی ETB است. هنگامیکه نواحی پرینت شده به قسمت بالای کمربند می‎رسد یک سنسور آنها را پیدا کرده، چگالی را اندازه گرفته و پرینتر را بر اساس آن تنظیم می‎نماید. کالیبراسیون فیزیکی چرخدنده ها و رولرهای مختلف نیز اتفاق می‎افتد.

اجزای کارتریج مدل تونر رنگی غیر مگنت

تونر رنگی غیر مگنت: در تمام سیستمهای رنگی و جدید HP مورد استفاده قرار می‎گیرد. برخلاف تونرهای ساییده قدیمی، این تونرها از طریق انفعالات شیمیایی پلیمر شده اند. تونر پلیمر شده ذرات گرد و یکنواخت و نرمتری دارد که باعث پوشش کمتر و افزایش دقت کالیبراسیون رنگی می‎گردد در این تونرها از پودر آهن استفاده نشده و یا به مقدار بسیار کم موجود است..

رولر دولوپر: رولر دولوپر شامل یک شافت فلزی است که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده و یک لوله هادی در قسمت خارجی آن قرار دارد. تونر به کمک سیگنالهای الکتریکی به وجود آمده توسط برق ولتاژ بالا، به طرف رولر جذب می‎شود. هیچ آهنربا یا شیء مغناطیسی دیگری در جذب تونر نقشی ندارد.

رولر شارژ تونر: رولر شارژ تونر در واقع هنگامیکه تونر توسط رولر تغذیه به رولر دولوپر می ‎رود، مقداری شارژ به آن اعمال می ‎نماید. این شارژ اضافی تضمین می ‎کند که شارژ یکسانی روی رولر دولوپر وجود دارد و چاپ رنگی دقیقی حاصل می‎شود.

دکتر بلید: با استفاده از فشار حاصل از بلید های فلزی اش که روی رولر دولوپر اعمال می‎شود، مقدار تونری را که روی رولر دولوپر موجود است، تنظیم می ‎نماید. این اصطکاک همچنین به ایجاد شارژ استاتیکی در تونر کمک نموده و باعث می‎شود یک لایه تونر روی لوله رولر مگنت باقی بماند. کارتریجهای تونر رنگی تقریبا همیشه یک دکتر بلید فلزی نیز دارند.

رولر شارژ اولیه: رولر شارژ اولیه یا PCR دو کارکرد مختلف دارد. اول اینکه سیگنال DC به سطح درام اعمال نموده و به این ترتیب لیزر می‎ تواند روی درام طرح بیاندازد. دوم اینکه توسط آن یک سینگال AC به درام اعمال می‎شود و به پاک کردن رسوبات باقیمانده از روی درام بعد از عملیات پرینت کمک می‎نماید.

درام: درام‎ های موجود در کارتریجهای قابل تعویض، OPC و یا “فوتوکنداکتور آلی” است که به نوع ترکیبات شیمیایی موجود در پوشش تیوب آلومینیومی برمی ‎گردد. همه درام ‎ها کمی حساس هستند. به طور نرمال سه لایه شیمیایی مختلف برای ساختن درام استفاده می ‎شود. اولین لایه یک لایه عایق است. لایه دوم لایه واکنش پذیر است که به نور واکنش نشان می‎دهد و سومین لایه، لایه محافظ است. لایه محافظ تعیین می‎کند که درام چقدر می‎تواند عمر کند.

وایپر بلید: لبه‎های لاستیکی وایپر بلید تونرهایی را که به کاغذ منتقل نشدند، از سطح درام می‎زداید. بلید مستقیما روی درام کشیده می‎شود و یکی از دلایل اصلی وجود پوشش روی درام، به خاطر کشیده شدن بلید روی آن است.

بلید بازیافت: بلید بازیافت، یک بلید پلی استر بسیار نازک است که تونر زدوده شده توسط وایپر بلید را به سمت مخزن ضایعات هدایت می‎کند. اگر این بلید نباشد و یا خراب شود، تونرهای ضایعاتی روی کاغذهای چاپی می‎ریزند.

مخزن ضایعات: تمام تونرهای ضایعاتی را جمع آوری و نگهداری می‎کند. معمولا دربردارنده درام، PCR، بلید بازیافت و وایپر بلید نیز هست.

مخزن تغذیه: محل ذخیره تونرهای استفاده نشده و محل قرار گرفتن مونتاژ رولر دولوپر، رولر شارژ تونر و دکتر بلید است.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم) صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

1- تونر غیر مگنت گردان رنگی (HP Color LaserJet 1025)

یک نوع دیگر از موتورهای پرینت رنگی که متفاوت از نوع سینگل پاس هستند، نوع گردان است. قیمت سیستم گردان اندکی کمتر از سیستم سینگل پاس است. احتمالا دلیل آن این است که سیستم سینگل پاس، یک اسکنر لیزری جداگانه دارد و در کنار هر کارتریج رنگی یک مدار قرار دارد. ولی در سیستم گردان فقط یک مدار برای همه آنها وجود دارد. با اینکه این سیستم به پیچیدگی سیستم تک پاس نیست اما از دقت خوبی برخوردار است. سیستم گردان هر چهار کارتریج را نگهداشته و هرگاه لازم بود آنها را میچرخاند. با پیشرفت تکنولوژی از این سیستم در ماشینهای ارزانتر نیز استفاده می‎شود. سیستم HP CP1025 مشابه HP CLJ 4500 است اما اندکی پیشرفته تر از آن است.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

فرآیند پرینت رنگی HP CP1025 در چند مرحله توضیح داده شده است. در مرحله اول، رولر شارژ اول یا PCR ولتاژ DC منفی و یکنواختی روی سطح درام OPC اعمال می‎کند. مقدار این ولتاژ توسط تنظیمات قدرت چاپ در پرینتر، قابل کنترل است.

در مرحله دوم نور لیزر روی آینه گردان که اسکنر نامیده می‎ شود می‎تابد. هنگامی‎که آینه چرخید، پرتو لیزر به سمت لنز متمرکز کننده بازتابانده می‎شود. سپس این نور به سطح درام برخورد کرده، شارژ منفی را خنثی نموده و یک تصویر الکترواستاتیک مخفی روی درام برجا می‎گذارد. درام در منطقی که نور به آن برخورد نکرده، بار منفی خود را حفظ می‎کند.

مرحله سوم یا مرحله ایجاد هنگاهی است که تونر توسط بخش ایجاد (یا مخزن تغذیه) که حاوی ذرات تونر است، روی درام قرار می‎گیرد. وقتی بلید هم زننده تونر داخل هوپر می ‎چرخد، تونر را رو به بالاو به رولر دولوپر فشار می‎دهد. اصطکاک ایجاد شده بر اثر این چرخش، باعث تولید پتانسیل منفی در تونر می‎گردد. وقتی تونر به درستی شارژ شد، روی رولر دولوپر را پوشش می ‎دهد. همچنین تونر توسط یک ولتاژ منفی DC دیگر روی رولر دولوپر نگه داشته می‎شود. این ولتاژ توسط تنظیمات قدرت چاپ در پرینتر کنترل می‎شود. به این ترتیب چگالی چاپ را افزایش یا کاهش می‎دهد.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

رولر دولوپر ابتدا توسط مکانیزم تغذیه که به شکل یک رولر از جنس فوم است، مقداری تونر دریافت می‎کند. مقدار نهایی تونر روی رولر دولوپر به وسیله دکتر بلید و با فشاری که توسط آن بر رولر دولوپر اعمال می ‎شود، کنترل می‎گردد. وقتی ناحیه‎ای از درام OPC که در معرض نور لیزر قرار گرفته، به رولر دولوپر نزدیک می‎شود ذرات تونر به دلیل نیروی پتانسیل ولتاژ مخالف به سطح درام و قسمتی از OPC که در معرض نور لیزر قرار گرفته، می‎چسبند.

مرحله چهارم مرحله انتقال اولیه است. این مرحله تفاوتهای زیادی با پرینترهای تک رنگ و حتی HP 4600 دارد. در گام اول رولر انتقال یک شارژ منفی در پشت کمربند انتقال ایجاد می‎کند. تونر موجود بر روی درام که دارای بار منفی است به کمربند انتقال با بار مثبت منتقل می‎شود. این فرآیند برای هر یک از رنگها تکرار می‎گردد. ولتاژ DC مثبت برای رنگهای متوالی افزایش می‎یابد تا اطمینان حاصل شود که تمامی تونر، روی کمربند باقی می‎ماند.

مرحله پنجم، قسمت دوم از انتقال است. هنگامی که کاغذ به کمربند انتقال می‎رسد توسط رولر انتقال دوم نیز به حرکت درمی‎آید. این رولر شارژ مثبت به کاغذ منتقل نموده و باعث می‎شود که تونر از کمربند به کاغذ منتقل گردد. بعد از اینکه فرآیند انتقال کامل شد یک ولتاژ دیگر روی رولر انتقال دوم اعمال شده و از چسبیدن تونر به آن جلوگیری می‎نماید. کاغذ با کمک از بین برنده شارژ استاتیک و همچنین سفتی کاغذ از کمربند انتقال جدا می‎شود.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

در مرحله ششم تصویر به وسیله فیوزر روی کاغذ گداخته و متصل می‎شود. مونتاژ فیوزر شامل یک مجموعه گرم کننده در بالا و یک رولر فشار در پایین است. رولر فشار کاغذ را روی هیتر بالایی فشار می ‎دهد و به این ترتیب تونر روی کاغذ ذوب می‎شود. مجموعه هیتر بالایی شامل یک لوله انعطاف پذیر است که یک کویل گرمایی رسانا داخل آن قرار گرفته است. این نوع از فیوزرها مصرف برق بسیار کمی دارند. این لوله انعطاف پذیر، مقداری ولتاژ DC هم دارد که کمک می‎کند تا تونر روی کاغذ نگهداشته شود و از پراکندگی آن جلوگیری می‎ نماید.

مرحله هفتم زمانی است که کمربند انتقال تمیز می‎شود. کمربند انتقال در همه زمانهایی که پرینتر روشن می‎شود، وقتی که کاور پرینتر بسته می‎شود، در ابتدای یک کار پرینت و بعد از چاپ تعداد مشخصی از صفحات، تمیز می‎گردد. رولر کمکی برای تمیز کردن کمربند انتقال، مقداری ولتاژ DC مثبت روی آن اعمال می‎کند. این ولتاژ تونر را روی کمربند نگهداشته و از ریختن آن بر روی کاغذ جلوگیری می‎نماید. در این هنگام یک ولتاژ DC دیگر روی رولر تمیز کننده کمربند انتقال قرار می‎گیرد. این شارژ از شارژ قبلی اعمال شده توسط رولر کمکی قویتر است و بنابراین مانند یک شارژ منفی عمل می‎کند. ولتاژ DC دیگری روی رولر تمیز کننده درام OPC قرار می‎گیرد. این ولتاژ باعث انتقال تونرهای پسمانده به درام می‎گردد.

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

مرحله آخر مرحله تمیز کردن درام است. تمیز شدن درام یک فرآیند استاندارد است. وایپر بلید تونر را از روی درام جارو کرده و بلید بازیافت آن را به سمت مخزن ضایعات هدایت می‎ نماید. تفاوتی که در اینجا وجود دارد این است که تونر ضایعاتی به ظرف(case) تونر ضایعاتی می‎رود. تونر ضایعاتی توسط یک مته یا پیچ تونر ضایعاتی از یونیت درام برداشته می ‎شود. تونر از میان صفحه تونرهای ضایعاتی به سمت یک مته دیگر حرکت نموده و نهایتا به ظرف تونر ضایعاتی می‎رود. این ظرف ضایعات، بخشی از کمربند انتقال است.

همانطور که می‎بینید منبع تغذیه ولتاژ DC در طول فرآیند چاپ کاملا مشغول است. از آنجا که این ماشینها بسیار قابل اعتماد هستند حتی اگر کوچکترین انحرافی در منبع تغذیه وجود داشته باشد مکان آن قابل تشخیص است. این انحرافات کوچک  ممکن است باعث بروز برخی مشکلات گردند.

کالیبره شدن پرینتر

پرینتر در ابتدای هر یک از این فرآیندها یعنی هرگاه که روشن می‎شود، هرگاه یک کارتریج جدید نصب میشود، بعد از 8 ساعت کار کردن و بعد از چاپ تعداد مشخصی از صفحات، خود را کالیبره می‎کند. کالیبراسیون شامل پرینت شدن یک قسمت پررنگ و  پرینت شدن طیف ملایمی از هر رنگ روی کمربند انتقال است. هنگامیکه نواحی پرینت شده به بالای کمربند می‎رسد یک سنسور آنها را پیدا کرده، چگالی را اندازه گرفته و پرینتر را بر اساس آن تنظیم می‎نماید.

ریست کردن چیپست ها

عملیات ریست چیپست ها ( یا آنطور که HP می‎گوید “برچسبهای حافظه”) مشابه دیگر چیپست های HP است. آنها پیامهای کم بودن تونر، اتمام تونر و تعویض کارتریج را کنترل می‎کنند. هر کارتریج رنگی یک چیپست ویژه دارد. مراقب باشید که با هم قاطی نشوند. همانطور که پیشتر گفته شد تعویض شدن یا نشدن چیپست تاثیری در عملکرد کارتریج ندارد، ولی روی پیامهای “کم بودن تونر” تاثیر گذار است.

هنگامی که قرار است یک چیپست استفاده شده مجددا مورد استفاده قرار گیرد باید دکمه Cancel را برای پاک کردن آن فشار دهید. در این هنگام پیام Non-HP print cartridge (کارتریج HP موجود نیست) ظاهر خواهد شد. این پیام فقط بار اول ظاهر می‎شود. صفحه Supplies status پرینت گرفته خواهد شد، ولی اطلاعات کارتریج روی آن وجود ندارد.

اجزای کارتریج تونر رنگی گردان غیر مگنت

تونر رنگی غیر مگنت:

در تمام سیستم های رنگی و جدید HP مورد استفاده قرار می ‎گیرد. برخلاف تونرهای ساییده قدیمی، این تونرها از طریق انفعالات شیمیایی پلیمر شده اند. تونر پلیمر شده ذرات گرد و یکنواخت و نرمتری دارد که باعث پوشش کمتر و افزایش دقت کالیبراسیون رنگی می‎ گردد در این تونرها از پودر آهن استفاده نشده و یا به میزان بسیار کم موجود است.

رولر دولوپر:

رولر دولوپر شامل یک شافت فلزی است که اطراف آن با لاستیک پوشانده شده و یک لوله هادی در قسمت خارجی آن قرار دارد. تونر به کمک سیگنالهای الکتریکی به وجود آمده توسط برق ولتاژ بالا، به طرف رولر جذب می ‎شود. هیچ آهنربا یا شیء مغناطیسی دیگری در جذب تونر نقشی ندارد.

رولر شارژ تونر:

رولر شارژ تونر هنگامی که تونر توسط رولر تغذیه به رولر دولوپر می‎ رود، مقداری شارژ به آن اعمال می‎ نماید. این شارژ اضافی تضمین می ‎کند که شارژ یکسانی روی رولر دولوپر وجود دارد و چاپ رنگی دقیقی حاصل می ‎شود.

دکتر بلید: با استفاده از فشار حاصل از بلید های فلزی اش که روی رولر دولوپر اعمال می ‎شود، مقدار تونری را که روی رولر دولوپر موجود است، تنظیم می‎ نماید. این اصطکاک همچنین به ایجاد شارژ استاتیکی در تونر کمک نموده و باعث می‎شود یک لایه تونر روی لوله رولر مگنت باقی بماند. کارتریجهای تونر رنگی تقریبا همیشه یک دکتر بلید فلزی نیز دارند.

رولر شارژ اولیه:

رولر شارژ اولیه یا PCR دو کارکرد مختلف دارد. اول اینکه سیگنال DC به سطح درام اعمال نموده و به این ترتیب لیزر می‎تواند روی درام طرح بیاندازد. دوم اینکه توسط آن یک سینگال AC به درام اعمال می‎شود و به پاک کردن رسوبات باقیمانده از روی درام بعد از عملیات پرینت کمک می‎نماید.

درام:

درام‎ های موجود در کارتریجهای قابل تعویض، OPC و یا “فوتوکنداکتور آلی” است که به نوع ترکیبات شیمیایی موجود در پوشش تیوب آلومینیومی بر می‎ گردد. همه درام‎ ها کمی حساس هستند. به طور نرمال سه لایه شیمیایی مختلف برای ساختن درام استفاده می‎ شود. اولین لایه یک لایه عایق است. لایه دوم لایه واکنش پذیر است که به نور واکنش نشان می‎دهد و سومین لایه، لایه محافظ است. لایه محافظ تعیین می‎کند که درام چقدر می تواند عمر کند.

وایپر بلید:

لب‎ه های لاستیکی وایپر بلید تونرهایی را که به کاغذ منتقل نشدند، از سطح درام می‎زداید. بلید مستقیما روی درام کشیده می‎شود و یکی از دلایل اصلی وجود پوشش روی درام، به خاطر کشیده شدن بلید روی آن است.

بلید بازیافت:

بلید بازیافت، یک بلید پلی استر بسیار نازک است که تونر زدوده شده توسط وایپر بلید را به سمت مخزن ضایعات هدایت می‎کند. اگر این بلید نباشد و یا خراب شود، تونرهای ضایعاتی از داخل کارتریج روی کاغذهای چاپی می‎ریزند.

مخزن ضایعات:

تمام تونرهای ضایعاتی را جمع آوری و نگهداری می‎کند. معمولا دربردارنده درام، PCR، بلید بازیافت و وایپر بلید نیز هست. در مورد مدل HP 4600 ، حاوی میله LED نورگیری اولیه نیز هست.

مخزن تغذیه:

محل ذخیره تونرهای جدید و استفاده نشده و محل قرار گرفتن مونتاژ رولر دولوپر، رولر شارژ تونر و دکتر بلید است.

2- تونر Brother HL-1240 

صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش دوم)

این بخش بر اساس مدل Brother TN-460 و TN-6600 نوشته شده اما مدلهای TN-350 (TN-6600) ، TN-360 (TN-2120 , TN-2150) ، TN-560 (TN-7600) ، TN-570 (TN-3060)، TN-670 (TN-4100)،  TN-750 (TN-5500) ، TN-580 (TN-3160/TN-3185) و کارتریج های درام آنها را نیز پوشش می‎ دهد. تونر brother غیر مگنت است، اما اصول عملیاتی آن بسیار منحصر بفرد است و به همین دلیل توضیحات متفاوتی در این قسمت داریم. همچنین به دلیل منحصر بفرد بودن این کارتریجها به چند نکته برای رفع مشکلات مربوط به آنها نیز اشاره می‎نماییم. توجه داشته باشید که هرچند که همه کاتریجهای بالا از لحاظ تئوری یکسان هستند، اما تونرها یکسان نمی‎باشند. در حقیقت تونری که در هریک استفاده می‎شود ممکن است بسیار متفاوت از دیگری باشد. همیشه مراقب باشید که تونر مناسبی برای کارتریج خود استفاده نمایید.

سیستم این کارتریج از چند جهت منحصر بفرد است. تونرهای ضایعاتی کارتریج درام، بازیافت شده و به مخزن تغذیه برمی ‎گردد، کارتریج درام بجای وایپر بلید یا رولر از یک نمد یا برس تمیز کننده استفاده می ‎کند، و هم دارای سیم کرونای اولیه و هم رولر انتقال است. این نخستین کارتریجی است که هم سیم کرونا دارد و هم یک رولر برای شارژ یا انتقال. سیم کرونای اولیه دارای یک تمیز کننده داخلی است که وقتی استفاده نمی‎شود باید در سمت چپ کارتریج قرار گیرد (حکم خانه را برای تمیز کننده دارد).

همچنین این موتور از این لحاظ منحصر بفرد است که رولر دولوپر داخل کارتریج تونر، درام را لمس می ‎کند. چنین شکاف هوایی در کارتریجهای دیگر وجود ندارد. به بیان دیگر این موتور برای انتقال تصویر از رولر دولوپر به درام، از چیزی به عنوان “تکنولوژی جامپینگ” استفاده نمی ‎کند. این واقعیت غیر معمول روی نحوه چرخه‎های بازیافت کارتریج تاثیر نمی‎ گذارد، اما اگر هم تونر و هم کارتریج OPC هردو به خوبی تمیز نشوند ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. اگر شما با موفقیت در حال استفاده از این کارتریج ها هستید، هرگونه تصور قبلی را کنار گذاشته و ادامه مطلب را با دقت مطالعه کنید. دیاگرام بالا نحوه عملکرد این کارتریجها را به شما نشان می ‎دهد.

وقتی یک کارتریج خالی قرار است مجددا پر شود، قبل از اضافه شدن تونر جدید، تونر باقیمانده در آن(حدود 80 گرم) باید به طور کامل تخلیه شود. اگر این کار انجام نگیرد باعث ایجاد پس زمینه در چاپ خواهد شد. همچنین این آلودگی باعث آلوده شدن بخش تمیز کننده کارتریج درام می‎شود و آن نیز به نوبه خود مجددا کارتریج تونر را آلوده خواهد کرد(چرخه معیوب)!

بخش تمیز کننده درام کارتریج متشکل از “برس تمیز کننده” و بلید بازیافت است. در طول چرخه چاپ دو نوع شارژ مخالف روی برس تمیز کننده اعمال می ‎گردد. شارژ اول هرگونه تونر باقیمانده روی درام را جذب می ‎کند. شارژ دوم تونر را از روی برس به سمت درام دفع می ‎نماید و سپس تونر از آنجا به کارتریج تونر منتقل می ‎شود. تمام اینها طبق یک توالی زمانی انجام می‎ گیرد تا با فرآیند چاپ تداخل نکند. اگر برس تمیز کننده به تونر نامناسب آلوده شود نمی ‎تواند شارژ درست را بپذیرد و نخواهد توانست خود را تمیز کند و به این ترتیب پس زمینه در چاپ ظاهر خواهد شد.

به نظر می‎رسد این طبیعت تونر آلوده شده است که بیشتر شارژی را که مربوط به تمیز شدن درام است می‎پذیرد، اما شارژی را که اجازه می‎دهد برس خودش را تمیز کند نخواهد پذیرفت. وقتی برس به خوبی کار می‎کند در هر زمان تنها مقدار کمی از تونر روی آن قرار دارد. وقتی برس آلوده شد، تونر روی آن جمع شده و مشکلاتی را سبب می‎شود. کارتریج درام مخزن ضایعاتی ندارد. همه تونرهای ضایعاتی مجددا به کارتریج تونر برمی‎گردند.

وقتی رولر دولوپر به درام برخورد می‎ کند، تونر ضایعاتی مجددا به مخزن تغذیه تونر منتقل می ‎شود. همانطور که گفته شد وقتی با تونر بد و نامناسب پرینت می‎ گیرید یونیت درام آلوده خواهد شد. حتی وقتی که تونر را با یک تونر خوب یازیافت شده و یا یک کارتریج OEM جدید جایگزین می‎کنید، یونیت درام مقداری تونر بد را وارد کارتریج تونر خواهد کرد و بازهم باعث ایجاد پس زمینه می‎گردد.

مقدار 80 گرم تونر، مینیمم مقداری است که می‎تواند همچنان سطح مناسبی برای شارژ ایجاد نماید. وقتی چراغ تعویض تونر روشن می ‎شود ، تونر نمی ‎تواند به اندازه مناسب شارژ شود و پس زمینه ایجاد خواهد شد. وقتی کارتریج تونر به پایان عمر مفید خود می‎رسد پرینتر پایین بودن سطح شارژ  در مخزن تغذیه را حس کرده و سعی می‎کند سطح شارژ را بالا نگهدارد. هنگامیکه پرینتر نمی‎تواند تونرهای باقیمانده را به شارژ حداقل برساند، چراغ تعویض تونر روشن می‎ شود.

در این حالت کارتریج تونر  همچنان می ‎تواند به خوبی عملیات چاپ را انجام دهد. اگر چنین کارتریجی را چند روز خارج از پرینتر نگهدارید و سپس مجددا آن را وارد پرینتر کنید، پس زمینه در چاپ ظاهر خواهد شد. این اتفاق به این دلیل می‎افتد که سطح شارژ که دستگاه می‎ کوشید آن را بالا نگهدارد پایین آمده و مواد داخل آن بیش از این نمی‎ توانند شارژ مناسب را بپذیرند.

همه اینها به چه معناست؟

1- مطمئن شوید که تکنسین کارتریج، به طور کامل مخزن تغذیه را تمیز و تخلیه می‎کند. استفاده از هوای خشک و فشرده بهترین روش است.

2- فرض کنید این قضیه فراموش شد و شما پس زمینه داشتید. در این صورت مجددا تونر را به طور کامل تخلیه نموده و آن را با تونر جدید و تازه جایگزین نمایید. در این هنگام یونیت درام باید جدا شده و از طریق مالیده شدن به برس تمیز کننده پاک گردد.

3- تنها مواد شیمیایی کاملا تست شده و مخصوص باید برای تمیز کردن رولر دولوپر مورد استفاده قرار گیرند. پوشش سفید-آبی موجود در داخل رولر برای پرینت درست، باید برداشته شود. هرگز از چیزی به غیر از پاک کننده‎های مخصوص رولر دولوپرهای brother استفاده ننمایید. بقیه مواد شیمیایی هم ممکن است ظاهرا رولر را تمیز کنند ولی باعث واکنش شیمیایی می‎شوند که ممکن است در نهایت به کارتریج یا ماشین صدمه بزند.

4- برای تمیز کردن یونیت درام تنها می‎ توانید از الکل استفاده نمایید. این قضیه در مورد برس تمیز کننده نیز صدق می‎ کند. روی این برس یک پوشش رسانا وجود دارد که اگر از حلال دیگری استفاده شود پاک خواهد شد. اگر این پوشش از بین برود کارتریج بلا استفاده خواهد شد.

بخوانید صفر تا صد کارتریج پرینترهای لیزری (بخش سوم)

با عضویت در خبرنامه آوند پرینتر آخرین مطالب و ویدئوهای آموزشی را برای شما ارسال میکنیم

0 دیدگاه برای این مطلب ثبت شده است

نظرات خود را برای ما بنویسید ...